به مناسبت سالروز دستگیری ملوانان متجاوز
کد خبر: ١٦٢٨٤٩ تاریخ انتشار: ٢٣ دي ١٣٩٩ - ٠٤:٠٠
صفحه نخست » آخرین اخبار
سپاه کدام بخش مهم ارتش آمریکا را بارها تحقیر کرده است؟
به مناسبت سالروز دستگیری ملوانان متجاوز

حضور و اشغالگری نیروهای متجاوز آمریکایی در یک سرزمین دیگر فقط مختص منطقه غرب آسیا نیست و آن‌ها کره زمین را مانند استان‌های داخل یک کشور تقسیم‌بندی کردند.

به گزارش پایگاه 598، بارها اسم «سنتکام» را شنیده‌اید؛ بخصوص در سال های پرتنش اخیر در منطقه غرب آسیا این نام بیش از گذشته آورده می‌شود. نیروهایی نظامی کشوری که هزاران کیلومتر دورتر از موطن اصلی به بهانه حفظ امنیت و مبارزه با تروریسم، حضور پیدا  کرده اند!

کشورهای منطقه غرب آسیا نیز به‌ لحاظ اهمیت ژئوپولیتیکی، استراتژیک و وجود منابع سرشار انرژی در مرکز توجه آمریکا قرار دارد و آمریکا پایگاه‌های نظامی بسیاری در کشورهای متحد خود در این منطقه تاسیس نموده است.
 
اما حضور و اشغالگری نیروهای متجاوز آمریکایی در یک سرزمین دیگر فقط مختص این منطقه نیست و آمریکا برای دست یافتن به منافع حیاتی خود در مناطق مختلف جهان حضور نظامی دارد و آیا می توان پذیرفت که این چنین اقداماتی در مسیر نیل به اهداف ادعایی آمریکایی‌ها، یعنی حفظ امنیت و مبارزه با تروریسم، صورت می‌گیرد؟

آن‌ها کره زمین را مانند استان‌های داخل یک کشور تقسیم‌بندی کرده و هدایت عملیات نظامی را در هر منطقه به یک ستاد سپرده و برای آن فرماندهی را قرار داده‌اند.


آمریکایی‌ها کره زمین را به شش قسمت تقسیم کرده و برای هر منطقه فرماندهی در نظر گرفته‌اند.
 
*ستاد فرماندهی آمریکای شمالی (USNORTHCOM)
این منطقه شامل کشورهای کانادا، ایالات متحده آمریکا و مکزیک است.
 
*ستاد فرماندهی آمریکای جنوبی (USSOUTHCOM)
این قسمت کشورهای آمریکای مرکزی و آمریکای لاتین را در بر می‌گیرد.
 
*ستاد فرماندهی آفریقا(USAFRICOM)
این ستاد هم یک فرماندهی مستقل دارد که شامل تمام کشورهای آفریقایی به جز چند کشور شرق آفریقا از جمله مصر می‌شود.
 
*ستاد فرماندهی اروپا (USEUCOM)
ستاد فرماندهی اروپا کل کشورهای قاره اروپا به همراه روسبه را در بر می گیرد.
 
*ستاد فرماندهی اقیانوس آرام (USPACOM)
ستاد فرماندهی اقیانوس آرام ایالات متحده آمریکا منطقه شرق و  جنوب شرق آسیا به همراه استرالیا را شامل می‌شود.
 
*ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (CENTCOM) 
در مرکز این شش فرماندهی آمریکا ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (United States Central Command) یا به اختصار سنتکام (CENTCOM) قرار دارد. سنتکام مخفف Central Command به معنای فرماندهی مرکزی است. این قسمت شامل منطقه خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی است که ایران در مرکز آن قرار دارد و فرماندهی این منطقه از آمریکا مستقیما با ایران درگیر است.

سنتکام (CENTCOM) یکی از شش ستاد فرماندهی کل ارتش ایالات متحده آمریکاست و مرکز کنونی آن در پایگاه نیروی هوایی مک‌دیل در ایالت فلوریدای آمریکا قرار دارد.

جنگ خلیج فارس، جنگ افغانستان و جنگ عراق از جمله جنگ‌هایی‌ست که تحت فرماندهی این ستاد رهبری شد.


هدف از تاسیس ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا یا به اختصار سنتکام حل بحران‌های منطقه و استقرار امنیت در این منطقه بیان شده است. اما جالب اینجاست که ریشه بحران‌های تفرقه‌افکنانه و دشمن صلح و امنیت منطقه همین نیروهای آمریکایی هستند.

آمریکایی‌ها مدعی هستند که با تروریسم مبارزه می‌کنند، درحالی‌که خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه را آن ها به‌وجود آورده‌اند. نیروهای سنتکام که به بهانه مبارزه با تروریسم در این منطقه حضور دارند به  همراه برخی از کشورهای منطقه با حمایت و تقویت گروه های تروریستی عامل اصلی ناامنی و هرج و مرج در منطقه می‌باشند.

سیاست‌های آتش‌افروزانه و تروریسم‌پرور آمریکا در منطقه، باعث ایجاد جنگ‌های داخلی در برخی کشورهای غرب آسیا شده است و ریشه‌ی بسیاری از مشکلات منطقه دخالت قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا است که در ایجاد حوادث تلخ در کشورهایی مانند سوریه، عراق و افغانستان نقش داشته‌اند.

جالب اینجاست که آمریکا حامی بزرگ گروه های تروریستی در منطقه غرب آسیا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروه های تروریستی قرار داده است. سپاهی که در خط مقدم مقابله با تروریسم قرار دارد و حامی کشورهای مظلوم منطقه است.

البته ایران در واکنش به اقدام خصمانه ایالات متحده امریکا علیه سپاه پاسداران، «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» اعلام کرد.


تحقیر سنتکام توسط سپاه پاسداران
در سال‌های اخیر حضور نیروهای بیگانه آمریکایی (سنتکام) در منطقه خلیج فارس موجب رویارویی آنان با نیروهای مسلح کشورمان شده است. که چند مورد از آن‌ها رسانه‌ای شده و مورد توجه واقع شد.

 
انهدام پهپاد آمریکایی گلویال هاوک
روز پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸، پهپاد ۲۰۰ میلیون دلاری «گلوبال هاوک» آمریکا در شرایطی که بر خلاف قوانین هوانوردی، کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش کرده بود، در نهایت پنهان کاری، از پایگاه «الظفره» در نزدیکی ابوظبی امارات به هوا برخاست و به حریم هوایی ایران اسلامی تجاوز کرد.
 
این پهپاد متجاوز آمریکایی در ساعت ۰۴:۰۵ بامداد در حوالی منطقه «کوه مبارک» واقع در شرق استان هرمزگان در کرانه دریای عمان، هدف سامانه پدافندی «سوم خرداد» نیروی هوافضای سپاه قرار گرفت و منهدم شد. این اقدام از سوی سپاه موجب حیرت متخصصان نظامی جهان شد به دلیل اینکه پهپاد مزبور رادار گریز بود و به عنوان دوربردترین پرنده عملیاتی جهان شناخته می‌شد.

 



فیلم اظهارات مهم فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه بعد از دستکیری ملوانان

دستگیری ملوانان آمریکایی
ورود دو قایق آمریکایی به آب‌های ایران و عملیات دستگیری آن‌ها توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران در تاریخ ۲۲ دی ماه سال ۱۳۹۴ یکی دیگر از رویارویی های نیروهای مسلح ایران با آمریکایی ها در سال های اخیر بود. در زمان دستگیری ملوانان آمریکایی ناو هواپیمابر و رزم ناوهای آمریکایی که در منطقه حضور داشتند برای فشار به نیروهای ایرانی در مدت 40 دقیقه تحرکات هوایی و شناوری در منطقه از خود نشان دادند، که با پاسخ قاطع سپاه پاسداران مواجه شده و منطقه را ترک کردند.
 

پهپاد RQ-170  شکارِ بزرگ رزمندگان سپاه
شکار یک فروند پهپاد پیشرفته RQ-170 آمریکایی توسط رزمندگان نیروی هوافضای سپاه پاسدارن،‌ به تیتر اول تمام خبرگزاری های جهان بدل شد.

این پهپاد که به جانور قندهار ملقب است، در 13 آذر ماه سال 1390 در مرزهای شمال شرقی کشور و در حوالی شهر بردسکن، در حالی که در حین انجام ماموریت شناسایی بر فراز آسمان ایران بود، به دام رزمندگان پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه افتاد.

 
حملات موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین الاسد
بعد از ترور جنایات بار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، توسط نیروهای تروریستی آمریکا بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که ایران صبر استراتژیک را در پیش خواهد گرفت و با توجه به تهدید گستاخانه دولت ترامپ مبنی بر حمله به 52 مرکز فرهنگی ایران به این اقدام پاسخ نخواهد داد. اما پایگاه عین‌الاسد، یکی از مقرهای اصلی استقرار نظامیان آمریکا در عراق موشکباران شد که چنین اقدامی پس از جنگ دوم جهانی دوم علیه پایگاه‌های نظامی آمریکایی بی‌سابقه بود و سکوت معنادار مقامات آمریکایی بعد از تهدید اولیه نشان از قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح ایران دارد.

بی عملی آمریکا در برابر این ماجراها و عدم اقدام تلافی جویانه ارتش آمریکا علیه ایران و همچنین بسنده کردن به تهدیدات لفظی و حداکثر اعزام چند ناو جنگی به منطقه نشان از فهم قدرت و اراده نیروهای مسح ایران و ترس وافر از این موضوع است؛ چرا که جنگ با ایران آسان نیست و مقابله با پیامدهای ناشی از آن کار نشدنی است.


* جهان نيوز، محمد هادی




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه