روایت وزیر بهداشت از دلایل علمی و منطقی مخالفت با واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی
کد خبر: ١٦٢٨٣٤ تاریخ انتشار: ٢١ دي ١٣٩٩ - ١٤:٠٤
صفحه نخست » مطالب وسط
روایت وزیر بهداشت از دلایل علمی و منطقی مخالفت با واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی

وزیر بهداشت گفت: چطور ممکن است کشوری که به‌دلیل تحریم‌ها مظلوم واقع شده است، رهبرش باور کند آمریکایی که برای بیمار ما اجازه واردات و گردش پول برای دارو نمی‌‌داد، برای افراد سالم ما واکسن کرونا هدیه کند؟

 
دکتر سعید نمکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در مازندران درباره واردات واکسن کرونا اظهار کرد: در این راستا مقام معظم رهبری فرمایشاتی داشتند؛ در فرمایش ایشان دو نکته بود؛ یکی این‌‌که "از آمریکا و انگلیس واکسن کرونا نخرید"؛ من علت این امر را عرض می‌‌کنم. ما در این ایام، سختی‌‌های زیادی کشیدیم؛ در کشورهای مختلف پول داشتیم ولی آمریکایی‌‌ها اجازه ندادند ما برای بیمار مستأصل، کودک و جوان و پیر این مملکت، دارو جابه‌‌جا کنیم؛ شما می‌‌بینید که علی‌رغم نوسانات قیمت برخی از کالاهای ضروری، ما در رابطه با دارو تنش اساسی نداشتیم اما نمی‌‌دانید بر ما چه گذشته است که این دستاورد در کشور حاصل شده است.
 
وی ادامه داد: ما روز و شب‌‌های سختی گذراندیم و 99 درصد این سختی‌‌ها به‌دلیل ظلمی است که آمریکایی‌‌ها به ما کردند. ما وقتی می‌‌خواستیم از کره جنوبی که پول ما در آن‌جا بلوکه شده است، "رپید تست" بیاوریم امروز و فردا کردند و در نهایت هم گفتند "آمریکایی‌‌ها به ما اجازه نمی‌‌دهند این تست‌‌ها را به شما بدهیم."
 
وی با اشاره به پیوستن ایران به کووکس گفت: در این سازوکار کووکس، ما قرار بود قسط اول را که 52 میلیون دلار است بفرستیم؛ یک ماه و نیم برای چرخش این حساب معطل ماندیم. شما نمی‌‌دانید ما چه خون دلی خوردیم که این پول جابه‌جا شود؛ حالا چطور ممکن است کشوری که مظلوم واقع شده است، رهبرش باور کند آمریکایی که برای بیمار ما اجازه واردات و گردش پول برای دارو نمی‌‌داد، برای افراد سالم ما واکسن کرونا هدیه کند؟ کدام عقل سلیمی باور می‌‌کند کسی که برای بیمار ما از پول خود ما اجازه حمل‌ونقل دارو نداده است حالا برای افراد سالم ما واکسن هدیه کند؟ این امر با عقل جور در نمی‌‌آید.
 
نمکی با ابراز این‌‌که مقام معظم رهبری گزارش‌‌های متعددی در عرصه سیاست، اقتصاد و مسائل مختلف کشور دریافت می‌‌کنند؛ گفت: یکی از این گزارش‌‌ها، گزارشی علمی در حوزه واکسن کروناست؛ واکسنی که به‌روش "mRNA" دارد ساخته می‌‌شود، مقالات زیادی درباره‌‌اش وجود دارد که تردید‌‌هایی درباره‌‌اش اعلام می‌‌کنند؛ ساخت واکسن در جهان به‌هرصورت پروسه‌‌هایی می‌‌طلبد که در رابطه با کووید19 به‌دلیل موج سنگین بیماری و زیاد بودن تلفات کرونا این پروسه‌‌ها را کوتاه کرده‌‌اند؛ در رابطه با ام‌آران‌ای، سال‌‌های پیش مقالاتی چاپ شد که گفته شد در ایمونوتراپی سرطان می‌‌تواند مؤثر باشد و بعدها مشخص شد که در ساخت واکسن نیز می‌‌تواند مؤثر باشد اما هرگز فاز چهارم کارآزمایی بالینی شروع نشده است. در خود آمریکا، مقالاتی چاپ شد که گفته شد mRNA می‌‌تواند عوارضی از جمله ایجاد بیماری‌‌های خودایمنی داشته باشد. ممکن است ام‌‌آران‌‌ای با دستکاری سیستم ایمنی آن را به‌هم بریزد و بسیاری از افراد در خود آمریکا و اروپا این واکسن را به‌دلیل تشکیکی که ایجاد شده است نمی‌‌زنند؛ حالا که به رهبری که مانند پدر یک خانواده هستند گفته‌‌اند "این شیوه معالجه برای فرزندانت ممکن است عارضه ایجاد کند"، حق دارند که مسئولین کشور را از چیزی که در رابطه با آن تشکیک ایجاد شده است منع کنند.
 
وزیر بهداشت افزود: مقام معظم رهبری از ابتدا همراه ما بودند؛ حمایت کردند و الآن هم دلسوزانه می‌‌گویند که "آقای وزیر و مسئولین کشور، این گزارش‌‌هایی که من دریافت کرده‌‌ام و مقالاتی که برای من ترجمه کرده‌‌اند نشان می‌‌دهد واکسن‌‌ها عوارضی دارد و مراقب باشید."
 
نمکی ادامه داد: اگر قضاوت‌‌های کارشناسی ما چیزی جز این امر را ثابت کند گزارش خود را تقدیم ایشان خواهیم کرد؛ ما می‌‌دانیم که امروز، برای قضاوت درباره واکسن کرونا زود است. فرمایش رهبری مبنی بر منع ورود واکسن از برخی منابع، متکی بر دیرینه شیطنت‌‌آمیز کشورهای آمریکا و انگلیس در مسائل ما و جنبه‌‌های علمی است.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه