مدیران تلویزیون و برنامه سازان در دام تکرار افتاده‌اند؟
کد خبر: ١٦٢٨١٣ تاریخ انتشار: ١٧ دي ١٣٩٩ - ٠٩:٣٠
صفحه نخست » مطالب وسط
مدیران تلویزیون و برنامه سازان در دام تکرار افتاده‌اند؟

اصرار مدیران سیما و همچنین تمایل سازندگان چنین سریال ها و برنامه هایی در قاب تلویزیون باعث می شود مخاطبان که در ابتدا با چنین برنامه هایی جذب تلویزیون شده بودند کم کم از محتوای خوب این برنامه ها فاصله بگیرند.

 
به گزارش صابرنیوز، تلویزیون در چند سال اخیر توانسته است در کنار تولیدات خود با ساخت سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی چند فصلی مخاطبان را با خود همراه کند. به طور مثال سریال «پایتخت» در فصل اول توانست با فیلمنامه ای قوی نوید یک مجموعه موفق را در قاب تلویزیون دهد و همان طور هم شد اما اصرار برای ادامه به همراه حواشی برای تولید فصل‌ های بعدی در نهایت کار این مجموعه را به انحرافاتی کشید.
 
حواشی بسیار فصل ششم پایتخت چنان دلزدگی در ذهن برخی مخاطبان ایجاد کرد که تولیدکنندگان حاضر شدند باقیمانده قسمت های متوقف شده را که به علت کرونا نساخته بودند، بسازند. حتی خبر گفتگوی بین عوامل پایتخت با مسئولان صداوسیما که برای پاک کردن ذهن مخطابان از حواشی فصل ششم پخش شد با عدم استقبال مخاطبان مواجه شد.
 
محسن تنابنده هم که به نوعی نفر اصلی پایتخت است در واکنش به انتقادات صورت گرفته و خصوصا لو رفتن میزان دستمزد درخواستی اش برای پایتخت هفت با عصبانیت، پستی را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.
 
 
 
از طرف دیگر برنامه های شبانه شبکه نسیم مثل خندوانه و دورهمی هم جزو برنامه‌هایی هستند که در دام تکرار و البته مهمتر از آن در حواشی افتاده اند اما همچنان با اصرار مدیران سیما و تمایل گروه تولیدکنندگان ادامه می‌یابند.
 
 
 
برنامه خندوانه به کارگردانی و اجرای رامبد جوان که در هر قسمت با چهره‌های سرشناس سینما، تلویزیون، ورزشی و مانند آن به گفتگو می‌شست توانست برای مدت‌ها یکی از پر مخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی ایران محسوب شود. خندوانه در چند فصل توانست با برنامه های متنوع و شاد خود در دل مخاطبان تلویزیون جای باز کند اما رفته رفته در یکی از فصل ها نشان داد که بدون عروسک جناب خان این برنامه هم برای مخاطبان آن چنان لذت بخش نیست و رامبد جوان به تنهایی نمی تواند این برنامه را به جلو ببرد و کم کم مسابقاتی مثل ادابازی، خنداننده شو و لباهنگ را به خود اضافه کرد.
 
خندوانه توانست با برنامه های شاد خود در دل مخاطبان تلویزیونی جای باز کند اما باید در یک جایی این برنامه دیگر به نوعی تمام می شد و جای خود را به برنامه های متنوع دیگر می داد یا رامبد جوان با برنامه ای دیگر و با تغییرات بهتری به قاب تلویزیون بر می گشت تا خندوانه در فصل های بعدی به دام برخی تکرارها نمی افتاد و به حاشیه نمی رفت.
 
خندوانه باعث شد تا رامبد جوان در اوج توجه رسانه ها قرار بگیرد و رامبد هم علی رغم تمام تلاشش وارد حاشیه شد. واکنش ها به عکس منتشر شده مجری خندوانه در کنار همسرش نگار جواهریان آن هم با پوششی آزاد در کانادا باعث شد که رامبد به حاشیه برود.
 
رامبد جوان با تمام حواشی که در تولد فرزند خود در کانادا داشت به ایران بازگشت و حال تمام شعارهایی که در برنامه خندوانه در مورد ایران و حس وطن دوستی که به آن نشان می داد زیر سوال رفته اما دوباره مدیران صدا و سیما آنتن تلویزیون را برای ساخت فصل بعدی خندوانه به او هدیه دادند اما تولید این برنامه به خاطر کرونا منتفی شد تا به قول خود رامبد «خندوانه بماند برای روزهای بهتر».
 
 
 
برنامه دورهمی با اجرا و کارگردانی مهران مدیری از ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ در شبکه نسیم شروع به پخش کرد. در آغاز هدف سازندگان، ارائه مجموعه‌ای تلویزیونی با ساختاری کاملاً متفاوت نسبت به سایر آثار نمایشی پیشین تلویزیون بود که با گذشت زمان، این ادعا عملی نشد.
 
با پخش این برنامه، دورهمی به یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون ایران تبدیل شد. سید مصطفی احمدی تهیه‌کننده فصل ۳ این مجموعه، در خرداد ۱۳۹۸ با قاطعیت از منتفی شدن سری جدید دورهمی در فصل چهارم خبر داد اما در شب یلدای ۱۳۹۸ (۳۰ آذر ۱۳۹۸) قسمت جدید پخش شد و فصل ۴ دورهمی از زمستان ۱۳۹۸ آغاز شد. قالب گفتگوهای این فصل اقتباسی از گفتگوهای آخر شب بود.
 
در فصل‌های اول بازیگران ثابت و در هر قسمت یک بازیگر مهمان نیز حضور داشت که با حضور در مقابل دوربین همراه با سایر بازیگران سعی در ایجاد یک فضای شیرین و کمدی داشتند. در فصل‌های بعدی تعداد بازیگران بخش‌های نمایشی به تدریج کم و کمتر شد و در فصل‌های اخیر، آیتم نمایشی به کلی حذف و برنامه منحصر به استندآپ‌های مجری، گفتگو با مهمان یا تماشاگران و خواندن نظرات تماشاچیان منزل (کامنت‌ها) گردید و از آن فضای شیرین و کمدی به یک فضا با دکوری تاریک و سوالات تکراری مهران مدیری از مهمانان برنامه همراه شد و سبب این شد تا این برنامه هم با اصرار برای تولید دوباره دیگر برای مخاطبان تلویزیون مثل فصل های قبلی خود مثل قبل زیاد جذاب نباشد.
 
اما آیا مخاطبان تلویزیون به تولید و ادامه فصل های بعدی چنین سریال ها و برنامه هایی در قاب تلویزیون با حواشی گاه کاملا متناقض با محتوای تولید شده تمایلی دارند یا دوست دارند این سریال ها و برنامه ها در اوج خود تمام شوند و با خاطره ای خوش در ذهنشان پایان یابد؟
 
اصرار مدیران سیما و همچنین تمایل به حاشیه سازی سازندگان چنین سریال ها و برنامه هایی در قاب تلویزیون باعث می شود مخاطبان که در ابتدا با چنین برنامه هایی جذب تلویزیون شده بودند کم کم از محتوای خوب این برنامه ها فاصله بگیرند و دچار حواشی این برنامه‌ها می شوند و عملا از سازنده بودن در برخی مواقع به اهداف خلاف فضای فرهنگی کشور کشیده می شوند.
 
چه بهتر که سازندگان چنین برنامه هایی که حالا برای مخاطب شناخته شده هستند از دام تکرار و حواشی فاصله بگیرند و با تولید و ساخت برنامه هایی با تنوع و ساختاری نو دوباره به قاب تلویزیون بیایند.
 


برچسب ها: رسانه, تلویزیون, , ,


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه