لاستیک کامیون‌داران باز هم گران شد
کد خبر: ١٦٢٨٠٩ تاریخ انتشار: ١٧ دي ١٣٩٩ - ٠٨:٠٠
صفحه نخست » آخرین اخبار
لاستیک کامیون‌داران باز هم گران شد

در شرایطی که رانندگان کامیون و وسایل حمل‌ونقل عمومی سنگین با مشکل کمبود لاستیک و گرانی آن دست و پنجه نرم می‌کنند، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور دلایل این وضعیت را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه 598، ایسنا نوشت: در شرایطی که رانندگان کامیون و وسایل حمل‌ونقل عمومی سنگین با مشکل کمبود لاستیک و گرانی آن دست و پنجه نرم می‌کنند، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور دلایل این وضعیت را تشریح کرد.

کامیون‌داران و رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی سنگین مدتی است با مشکل کمبود لاستیک، گران بودن این کالای ضروری برای آن‌ها و حتی تحویل نگرفتن آن با نرخ دولتی با وجود داشتن حواله از سازمان راهداری دست و پنجه نرم می‌کنند که به گفته احمد کریمی - دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور – این مشکلات ناشی از عوامل بسیاری است و اگر مدیریت نشود در پایان سال جاری با کمبود جدی لاستیک مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: در درجه نخست درخواست کامیون‌داران، تشکل‌ها و صنوف مرتبط با این حوزه این است که تا زمانی که ارز با نرخ ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای ضروری اختصاص می‌یابد باید برای لاستیک کامیون هم در نظر گرفته شود چرا که واقعا لاستیک برای رانندگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما شاهد بودیم که این ارز از واردات لاستیک حذف شد.

کریمی ادامه داد: از سوی دیگر با دستور وزیر راه و شهرسازی قرار بود، لاستیک‌هایی که پیش از این وارد شده با همین ارز ترخیص شوند اما این اتفاق رخ نداد. البته حتی اگر همه لاستیک‌های مانده در گمرک نیز ترخیص شود، به اندازه ۱۰ درصد نیاز سه ماه رانندگان هم نمی‌شود اما این مسئله می‌توانست بازار را قدری متعادل کند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای تامین نیاز رانندگان به لاستیک از محل واردات و تولید داخل برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد، افزود: قیمت لاستیک تولید داخل افزایش پیدا کرد و از سوی دیگر هم شایعه‌ای پخش شد که قرار است ارز با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای واردات لاستیک اختصاص پیدا کند. واردکنندگان نیز به همین دلیل منتظر ماندند و دیگر ثبت سفارش نکردند در حالی که این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور اضافه کرد: یکی دیگر از نکات جالب توجه این است که حتی اگر ارز نیمایی برای واردات لاستیک اختصاص پیدا کند، در بازار قیمتش بیشتر از لاستیک‌هایی است که به صورت غیر رسمی و اصطلاحا قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی گفت: قیمت لاستیک با ارز نیمایی از بازار آزاد بالاتر است چرا که از سویی نظارتی بر لاستیک‌های وارد شده به صورت غیر رسمی صورت نمی‌گیرد و ثانیا مشخص نیست چه اتفاقی می‌افتد که لاستیک‌های وارداتی رسمی در بازار ایران قیمتی بالاتر از نرخ جهانی پیدا می‌کند و چند برابر گران‌تر از قیمت کشورهای همسایه به فروش می‌رسد. البته این مسئله را با حساب و کتابی ساده و تبدیل نرخ ارزی به ریال می‌توان متوجه شد.

کریمی با بیان اینکه در چنین شرایطی لاستیک‌های وارداتی از طرق غیر رسمی نیز بر اساس تابعی از عرضه و تقاضا در بازار عمل کرده و قیمت‌شان بالاتر می‌رود و با نرخی نزدیک به لاستیک‌های وارداتی رسمی فروخته می‌شود، گفت: برخی از رانندگان وسایل حمل و نقل سنگین به دلیل حساسیت بالای شغل‌شان مانند نفت‌کش‌ها و اتوبوس‌ها (به ویژه برای چرخ‌های جلوی خودروشان) به لاستیکی با کیفیت بالا و از برندی خاص مانند میشلن فرانسه نیاز دارند اما واردات این لاستیک با مشکل مواجه شده و به دلیل ورود از طریق چند واسطه قیمتش تا هر جفت ۳۰ میلیون تومان هم افزایش یافته است در حالی که حداکثر باید قیمتی حدود نصف این نرخ را داشته باشد.

وی با بیان اینکه مشکلات بسیاری در آشفته بازار لاستیک وجود دارد هشدار داد: اگر چنین مسائلی ادامه پیدا کند این نگرانی وجود دارد که تا پایان امسال با مشکل جدی کمبود لاستیک مواجه شویم و به نظر می‌رسد طرح و برنامه‌ای هم برای حل آن وجود ندارد.






Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه