می‌خواهند با مذاکرات امنیت، اقتصاد و فرهنگ ما را نابود کنند
کد خبر: ١٦٢٦٩٠ تاریخ انتشار: ٠٢ دي ١٣٩٩ - ١٤:٠٨
صفحه نخست » مطالب وسط
می‌خواهند با مذاکرات امنیت، اقتصاد و فرهنگ ما را نابود کنند

این استاد روابط بین الملل گفت: دموکرات ها بودند که تحریم ها را آغاز کردند و الان هم دموکرات ها با کمک اروپا و اتحادیه اروپا در صدد برجام پلاس هستند که هدف آن ها تدوین قواعد نرم علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

 
 
دکتر ابومحمد عسکرخانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در سومین نشست «مذاکره از دید علم» که به همت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: تاریخچه مذاکره به زمان های قدیم بر می گردد. قبایل زمانی که می‌خواستند جنگ یا صلح کنند ابتدا مذاکرات را شروع می کردند. مذاکره اغلب بعد از از جنگ ها شروع شد.
 
عسکرخانی افزود: به هر حال این سیر ادامه پیدا کرد. تا آنجا که در منشور سازمان ملل متحد گرد هم آمدند و هفت ابزار را در این منشور گنجاندند که این هفت ابزار به عنوان حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات دولت ها تعیین شد که به جای اینکه جنگ کنند یا حتی بعد از جنگ بیایند از طریق این هفت ابزار با هم تعامل داشته باشند. یکی از این ابزار ها تحقیق می باشد و به ترتیب میانجگری، مذاکره، مصالحه، داوری، حل و فصل ترتیبات منطقه ای هست.
 
وی افزود: در رابطه با مذاکره کتاب ها نوشته شده است از جمله آن در سال 1984 میلادی دبیر وقت سازمان ملل کتابچه ای را منتشر کرد و در ان جا درباره مذاکره بحث هایی بیان شد. ابزار مذاکره خود دارای شرایطی می باشد ، اولین شرط مذاکره این است بحث تنظیمات (setting) است. که خود دارای دو محور است یکی از محورها زمان و محور دیگر مکان است؛ ابتدا مکان مذاکره کجا باشد و زمان مذاکره ،هم اهمیت بسیار دارد.
 
این استاد دانشگاه تاکید کرد: معمولا مکان مذاکره در یک کشور بی طرف در نظر گرفته می شود. و اما زمان مذاکره خیلی مهم است که طرف ها در چه زمانی مذاکره کنند. علی الخصوص در مورد ایران زمانش بسیار مهم است و روی این باید بحث بشود.
 
عسکرخانی ادامه داد: مسئله دیگری که در مذاکره اهمیت دارد این است که باید دید که مذاکرات دو جانبه یا چند جانبه است. در این مذاکرات، موازنه قدرت بین مذاکره کنندگان چطور است؟ این بسیار اهمیت دارد. طرف های درگیر اصلی در مذاکره چه کسانی هستند؟ هنگامی که مذاکره می کنیم ، باید ببینیم طرف مقابل ما چه کسی است. که در حال حاضر مذاکره بین ایران است و چین، انگلستان، فرانسه، آلمان، روسیه و امریکا و بعد نماینده عالی مقام اتحادیه اروپا یعنی نماینده کل کشورهای اروپایی.
 
وی افزود: اولین سوالی که در اینجا مطرح است طرف مقابل ما در بحث هسته ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، چرا در طول مذاکرات سه کشور اروپایی پیدا شدند، چرا علاوه بر سه کشور اروپایی نماینده عالی مقام اتحادیه اروپا وارد مذاکرات شد یعنی یک طرف مذاکره ایران و در طرف مقابل تمام اروپاست به ویژه سه کشور اروپایی المان، فرانسه، انگلستان ایران چطور این را پذیرفت.
 
عسکرخانی تصریح کرد: مشکل ما مشکل هسته ای و طرف مذاکره آژانس بین المللی هسته ای است و طرف حساب ما به موجب ان پی تی (NPT) آژانس است. چرا این کشور ها وارد مذاکرات شدند. این یکی از مشکلات است که وقتی چنین مذاکره ای صورت می گیرد آیا موازنه قدرت در این مذاکرات تامین می شود و آیا توازن برقرار است. یک طرف مذاکره ایران و طرف دیگر چندین کشور و اتحادیه اروپا به ویژه سه کشور اروپایی و اضافه بر این امریکا، چین و روسیه حضور دارند. که این امر به لحاظ اصول مذاکره غلط است. فن مذاکره این را بیان نمی کند بلکه فن مذاکره این طور است که باید موازنه ای برقرار شود. طرف های درگیر مخاصمه، مناقشه و منازعه چه کسانی هستند این خود به تنهایی مشکل بزرگی است.
 
وی ادامه داد: دوم این است که مذاکره ای که در حال اجرا است و مذاکراتی که تا الان صورت گرفته است یک ساختاری، یک موضوع و یک فرایند دارد. ساختار حقوق بین المللی این گونه تعریف می شود که عبارت اند از اجزای تشکیل دهنده هر پدیده. در پدیده مذاکره این ساختار از ریشه اشتباه است.
 
عسکرخانی گفت: دوم به موضوعات مذاکره اشاره می کنیم که این موضوعات مشخص است. یکی از موضوعات مطرح شده مسئله هسته ای و مسئله دیگر تحریم هاست و در نتیجه با ورود تحریم ها، ارگان های مختلف نظام جمهوری اسلامی ایران درگیر هستند یعنی در این قضیه از سپاه پاسداران، وزارت دفاع تا شرکت ملی نفت کش ایران، تانکرهای نفتی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، بیمه ها و ... . وقتی به ریز تحریم ها مراجعه می کنیم می بینیم که بافت اجتماعی نظام جمهوری اسلامی ایران در این مذاکره درگیر هستند، پس این موضوعات است که باید در نظر گرفته شود.
 
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: سوم فرایند مذاکره است. وفرایند مذاکرات قبلی چگونه بوده است. بنده معتقد هستم برجام و مذاکرات فعلی، پیامد یا دستاورد یک سلسله تعاملات و میانجگری هایی هست که بین ایران و ایالات متحده امریکا و اروپا صورت گرفته است و تاریخچه مخصوص به خود را داراست.
 
وی یادآور شد: اگر بخواهیم بستر تاریخی کنترل تسلیحات را کنار بگذاریم که به نیمه اول قرن بیستم بر می گردد علی الخصوص انقلاب مکزیک و بعد رژیم غرامت و بعد فرمول هایی که از رژیم غرامت عاریه گرفتند و به رژیم کنترل تسبیحات وارد کردند و در نتیجه در «ان پی تی» گنجاندند و ان پی تی زمانی که در سال 1970 تصویب شد و دولت شاهنشاهی ایران به مدت 25 سال آن را قبول کرد در سال 1995 باید به اتمام می رسید اما دیپلماسی ایران متاسفانه بدون اطلاع به مجلس شورای اسلامی و بعد با نادیده گرفتن قانون اساسی و منافع ایران، وارد ان پی تی به صورت نامحدود شدند و بعد از کنفرانس های بازنگری 5 ساله این موضوع ادامه پیدا کرد و ایران در آن مشارکت داشته و بعد سال آینده در سال 1996 ایران دامنه مذاکرات را وسیع تر کرد و به CTBT وارد شد.
 
عسکرخانی گفت: بعد مشاهده می کنیم که در طول زمان ایالات متحده امریکا بعد از انقلاب تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرد. به ویژه بعد دستوراجرایی کارتر تا تحریم داماتو در سال 1996. در تحریم داماتو در سال 1996 که در فهم مشکلات امروز بسیار مهم است زیرا در این تحریم ها که معروف به «ایسا» یا «ISA» که تحریم هایی گنجانده شده است و تحریم هایی که بیشتر در یک بعد آن را دنبال کردیم. این تحریم ها روی سه موضوع تاکید دارد؛ که رئیس جمهور آمریکا زمانی می‌تواند این تحریم ها را فسخ یا لغو کند که به ادعای آنها جمهوری اسلامی ایران دست از نقض حقوق بشر در ایران دست بردارد.
 
وی گفت: این یکی از شرایط است در محور دوم ادعا می‌کنند که زمانی میتوانید این تحریم ها فسخ شود که جمهوری اسلامی ایران از دست یابی، پژوهش، و توسعه سلاح های کشتار جمعی دست بردارد که موضوع هسته ای فعلا در برجام گنجانده شده است اما سلاح های میکروبی و شیمیایی بُعد آن است.
 
عسکرخانی اظهار داشت: سومین محوری که در تحریم ها گنجانده شده این است که مدعی هستند ایران به حمایت از تروریسم همت گماشته و مرتکب تروریست دولتی است! اروپا هم همین موضوع را می گوید که ایران به دنبال سلاح های کشتار جمعی است و از تروریست حمایت می کند و ناقض حقوق بشر است!
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در دوران ترامپ که امریکایی ها از برجام خارج شدند و اروپاییان در برجام ماندند نه اینکه اروپاییان، امریکا را رها کردند بلکه همان طور که بنده در آن زمان اشاره کردم اروپا زندان بان ما شده است و ما را در قفسی محبوس کرده است و امریکا هم کار خودش را انجام می دهد و این دو به ادامه برجام (برجام های دو و سه) می پردازند. اما اگر کمی دقت کنیم مذاکرات فقط به برجام منتهی نمی شود اما بنده مذاکره روی برجام را یک نگاه اجمالی می اندازیم.
 
وی گفت: اگر به ادبیات برجام نگاه کنیم لازم است که بند بند این 159 صفحه را کلمه به کلمه تفسیر کنیم و تک تک این ها کلمات باید تفسیر شوند. اما در بحث تفسیر حتی نباید از کاما یا ویرگول بگذریم. وقتی به برجام نگاه می کنیم همان طور که گفته شد مذاکره یک طرف ایران هست و در طرف دیگر انگلستان، المان و فرانسه بعلاوه کل کشورهای اروپایی (اتحادیه اروپا) و امریکا، چین، و روسیه چون هنگامی که نماینده عالی مقام اتحادیه اروپا هست یعنی کل اتحادیه اروپا در مذاکرات هستند.
 
عسکرخانی افزود: بنابراین ساختار مذاکره اشتباه است یک طرف ما هستیم و یک طرف چندین طرف از آن ها، برای مثال در برجام اشاره می شود که یک کمیسیون مشترک است ، خب در کمیسیون مشترک هر کسی یک رای دارد.
 
وی تصریح کرد: این به هیچ وجه موازنه قدرت و موازنه ای در داوری در حل و فصل اختلاف درست نیست، شما کدام مکانیزم داوری را قبول می کنید به این شکل باشد، اصل تعادل، اصل انصاف و برابری در داوری ها، در قضاوت ها در هر گونه حل و فصل، مکانیزم های حل و فصل باید وجود داشته باشد. یعنی مسئله یکی است و بعد طرفین به دو گروه تقسیم می شوند اما وقتی در کمیسیون مشترک مطرح و رای گیری می شود چندین رای باید داده شود این کاملا این را نشان می دهد که به طور کلی ساختار اشتباه است.
 
عسکرخانی اضافه کرد: شما اگر دقت کنید نه تنها در مقدمه بلکه در بندهای مختلف برجام، اولا به صورت صریح اشاره می کنند که اگر ایران خطا کند می‌توانند بعدها به استناد به بندی که در مقدمه برجام گذاشته شده است می گویند که یعنی ایران نقض ماهویی منشور سازمان ملل را انجام داده است. یعنی ایران را متهم و محکوم به این است که منشور سازمان ملل را نقض کرده است؛ زیرا در همان مقدمه برجام ایران به منشور سازمان ملل وصل و متصل می شود و صریحا می گوید چرا که منشور سازمان ملل هدفش حفظ صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است و ایران را در برجام متعهد می کنند به این که اگر ایران تخلفی انجام دهد می‌گویند که ایران نقض ماهوی منشور سازمان ملل را داشته است. این جا این سول مطرح است که ایا واقعا مذاکره کنندگان این را دیده اند؟ خوانده اند؟ و بعد امضا کردند یا نه؟
 
وی گفت: بعد در همان مقدمه و نیز در ماده سوم دقیقا اشاره می شود که جمهوری ایران ( نمی گویند جمهوری اسلامی ایران) متعهد می‌شود که الی الابد از داشتن هر گونه ادوات هسته ای محروم بشود!! نمی گویند از بمب اتم، می گویند از هرگونه ادوات هسته ای محروم بشود. پس فقط بمب اتم نیست بلکه امروزه ادوات هسته ای بسیار زیاد است که فقط محدود به بمب اتم نیست، امروزه کیف اتمی هست، ابزار های اتمی مختلفی هست.
 
عسکرخانی ادامه داد: حال که موضوعات برجام را نگاه می کنیم و الان که می‌گویند بیایید مذاکره کنیم و در داخل ایران هم جشن گرفتند هیچ کس با نفس مذاکره مخالفتی ندارد، هیچ کس به دستش تابلوی ضد مذاکره را نگرفته است، همه متخصصان مذاکره را قبول دارند اما مذاکره بر سر چه چیزی؟ بنده پیش از برجام گفتم اگر برجام با این ویژگی ها امضا شود فردا موشک های ما تبدیل به تیر کمان میشوند.
 
این استاد دانشگاه تاکید کرد: الان تمام صحبت هایی که آلمانی ها، فرانسوی ها جلو افتادند و اشاره می کنند و خود بایدن هم به آن اشاره می کند این است که یکی از موضوعاتی که باید در ادامه برجام مطرح شود وسر آن مذاکره کنیم موشک های ایران است! مذاکره خوب است اما شما بر سر چه مذاکره کنیم یعنی ابزار سلاح های متعارف خودمان را در باره اش مذاکره کنیم پس چه چیزی برای ایران می ماند.
 
وی گفت: هدف از زندگی پیش گیری از جنگ است و پیش گیری از جنگ همه ان با شعار دوستت دارم درست نمی شود واقعیت دنیای امروز این است که بنده نمی خواهم بگویم ماکیاولیست باشیم اما در منطق ماکیاولیستی درجهان هست؛ ماکیاولی می گوید «دوست داشتن خوب است یا این که ازآدم بترسند؟»، خوب است که هر دو موضوع باشد اما اگر مجبور به انتخاب بودید، در عشق و دوست داشتن وفایی نیست، روی دوست داشتن نمی‌شود حساب کرد باید از انسان حساب ببرند شما آمدید در برجام برای ایران و نسل اینده ایران تصمیم گرفتید که الی‌ابد ایران از داشتن هر گونه سلاح هسته ای محروم است و بعد آن سلاح های متعارف یعنی شروع برجام به اسم اینکه اسمش را برجام پلاس، برجام 2 یا تحت هر اسمی که باشد این ها می‌خواهند ایران راجع به موشک ها خود مذاکره کند هنگامی که شما راجع به موشک ها صحبت می کنید وقتی موضوعات ایران را مطرح می کنند میگویند موشک ها باید در مذاکره باشد.
 
وی افزود: دوم؛ ایران به ادعای آنان عملیات تروریستی انجام می دهد! این را باید در مذاکره بگنجانیم یعنی قدرت فرامنطقه‌ای ایران را خنثی کنند، حضور در منطقه و حضور فرا منطقه‌ای ایران را این‌ها را عملیات تروریستی می‌دانند و می گویند شما در عراق و لبنان و یمن و سوریه چه کار می کنید می گویید عملیات تروریستی است.
 
این استاد دانشگاه افزود: سوال این است که سه کشورهای دیگر در خلیج فارس، در کانال سوئز در اقیانوس هند چه کار می‌کنند مگر غیر از این است که از منافع ملی شان حمایت می کنند. منافع ملی تعریف دارد. منافع ملی فقط به‌ مرزها محدود نمی شود بلکه منافع ملی یک مملکت، متغیر وابسته به امنیت ملی وبین المللی یک کشور است در تعریفی که درمنافع ملی هست این است که اگر هر گونه فعل و انفعالی در دنیا صورت بگیرد در آسمانها صورت بگیرد و درهوا صورت بگیرد در فضای ماوراء جو صورت بگیرد منافع یک مملکت به خطر افتاده است. یعنی ما در مریخ ، سوریه ، عراق و یمن منافع داریم و همان طور که امریکایی ها می گویند ما در این جاها منافع داریم.
 
وی ادامه داد: وقتی می خواهند مذاکره کنند می گویند که ایران باید این ها را قطع کند بحث عملیات تروریستی و بحث حقوق بشر را پیش می کشند هر سه این را وقتی نگاه می کنیم این مذاکرات، ستون مذاکرات مخصوصا دولت بایدن، چرا چون دموکرات ها بودند که تحریم ها را آغاز کردند و الان هم دموکرات ها با کمک اروپا و اتحادیه اروپا در صدد برجام پلاس هستند که هدف آن ها تدوین قواعد نرم علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.
 
وی افزود: من خیلی ساده در سخنرانی هایم اشاره می کنم و باید اشاره شود و بارها تکرار شود، جمهوری اسلامی ایران بر یک مثلث قائم الزاویه شباهت دارد یک زاویه قائمش امنیت، یک زاویه‌اش اقتصاد است و یک زاویه حاده‌اش فرهنگ است . اگر به مذاکرات دقت کنید مذاکرات را می خواهند منجر کنند به تدوین قواعد نرم که دردرجه اول زاویه قائمه را از بین برود در درجه دوم زاویه حاده اقتصاد از بین برود و در درجه سوم زاویه حاده فرهنگ از بین برود.
 
وی تاکید کرد: برجام در رابطه با زاویه قائمه است تحریم ها در رابطه با اقتصاد است و isa با سه محور که حقوق بشر، سلاح های کشتار جمعی و تروریسم، و بعد هم fatf. اگر دقت کنید مجلس تصویب کرد به هر حال مجمع تشخیص مصلحت نظام مسکوتش گذاشت که الان هم دوباره به فرمان مقام معظم رهبری مجددا باید تشخیص مصلحت نظام بررسی کند آن هم سه محور دارد هم پول شویی، صلاح کشتار جمعی و تروریسم است معتقد هستند که ایران دارد به بانک ها و شرکت ها (کشتیرانی، نفت کش، نهاد سپاه و وزارت دفاع) می گویند که اینها پول شویی انجام می دهند و با پول شویی می آیند مرتکب اشاعه سلاح های کشتار جمعی می شوند و از تروریسم حمایت می کنند و در نتیجه مذاکره روی اینها دارد صورت می گیرد.
 
وی افزود: در زاویه قائمه در کنار برجام می آیند مکملش را امریکایی ها مطرح می کنند. «کاتسا یاکاتزا ». در آنجا می بینیم که سپاه پاسداران را و تک تک سپاهیان را به عنوان تروریست می شناسند و معتقدند که این ها پول شویی انجام می دهند و سلاح کشتار جمعی دارند و در نتیجه در خارج از کشور عملیات تروریستی انجام می دهند، مخصوصا نیروی قدس. و در نتیجه می گویند به واسطه fatf و به واسطه تحریم ها ما مذاکره می کنیم که منابع مالی سپاه پاسداران را بخشکانیم و در نتیجه امنیت ایران را نابود کنیم. فقط سپاه هم نیست کل وزارت دفاع و بنیه دفاعی کشور هدف است.
 
وی افزود:‌ بنابر این می گوییم که مذاکره علاوه بر اینکه نامنصفانه است یعنی ساختار آن غلط است و علاوه بر غلط بودن ساختار، ناعادلانه و غیر منصفانه بودن آن، موضوعات مذاکره خطرناک است. دیگر درباره چه می خواهیم مذاکره کنیم؟ این که کوچک ترین ابزار باز دارنده را نباید داشته باشید؟
 
این استاد دانشگاه بیان کرد: ببینید اردوغان می‌آید حرفی می زند بعد هم می‌گویند که نه منظور ما این نبوده‌ است؛ امارات می‌آید هرازگاهی این ادعاها برای جزایر ما مطرح می کند یا خود عراق که این همه محبت‌ کردیم هنوز ما با آنها داریم رژیم ترک مخاصمه داریم، رژیم ترک مخاصمه براساس این است که نه جنگ است و نه صلح، عراقی ها هم که معاهده الجزایر را هم که قبول نکردند و صدام که معاهده راپاره کرد و معاهده صلحی ننوشتیم و در نتیجه یک نوع ترک مخاصمه است، یعنی هر آن ممکن است که جنگی آغاز شود. با این وضع با عراق و کشورهای عربی و با این وضع با عربستان و حضور اسرائیل، شما بیایید موشکها را هم تبدیل به تیر و کمان کنید؛ مذاکره روی این مطلب هست.
 
وی گفت: در زمان جنگ سرد امریکایی ها با اتحاد جماهیر شوروی مذاکره می کردندبه آن ها آوانس هم می دادند اتفاقا امریکایی ها تمام محصولات کشاورزی را اتحادیه شوروی می‌فروختند به انها گندم و ذرت می‌فروختند اما نمی امدند بر سر قطعه ای از فانتوم مذاکره کنند. یا چرا الان امریکا ترکیه را که عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است را تحریم کرده است ؟ چون ترکیه با روسیه قرارداد بسته است که این موشک‌های روسی اس400 را بخرد .
 
این استاد دانشگاه افزود: طرفداران مذاکره به غلط، مسائل اقتصادی راپیش می‌کشند مسائل اقتصادی خیلی مهم است اما یک زاویه حاده است در مقابل یک زاویه قائمه هر کدام از بین برود مثلث به یک خط تبدیل می‌شود ومثلثی وجود ندارد، ایرانی وجود ندارد اما زاویه ی قائمه اولویت دارد.
 
 
وی گفت: جیکوب واینر درآن مقاله خود 1948_49 دراولین شماره world polotics مطلبی نوشت رابطه این دو تا را روشن کرد , واین طور بیان کرد که قدرت سیاسی نظامی باید به زور اقتصاد را به دست بیاورد، و اقتصاد قدرت سیاسی نظامی را حفظ کند و هر دو مکمل هم باشند؛ اگر یکی از بین برود دیگری نابود می‌شود. اول قدرت سیاسی، بینش سیاسی هست. با بینش سیاسی باید اقتصاد رابدست آورد، اقتصاد باید برگردد و بینش سیاسی راحفظ کند. اگر نظام سیاسی نتواند به نظام اقتصادی برسد فرو می پاشد، اما اقتصاد هم بدون بینش سیاسی وقدرت نظامی باز دارندگی ،خود به خود ازبین می‌رود، شواهد تاریخی هم زیاد است ما می‌گوییم که هر دو به یکدیگر متصل هستند اما زاویه قائمه کدام است و زاویه حاده کدام ؟ درست است که مشکلات اقتصادی بسیار زیادی است اما مذاکرات اگر هست بیاید مذاکرات روی isa انجام بدهید یا مذاکرات را روی کاتسا انجام دهید .
 
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اولین شرط به نظر من این است که امریکا کاتسا را بردارد تا حسن نیت خودش را نشان دهد. اتفاقا دارند می گویند که بدون پیش شرط باید مذاکره کنید. حالا ما خسارت وارده را به کنار می گذاریم و خروج ترامپ از برجام به نظر من مهم نیست که شما بیاید خسارت بخواهید، اما بیایید مذاکره راشرطش را کاتسا بگذارید یا این دو محوری که FATF است، اروپایی ها بیایند و انعطاف پذیر باشند و در این جا کوتاه بیایند، بیایند شرایطی را ایجاد بکنند که حداقل استاندارد بین المللی امنیت دسته جمعی را برای همه دنیا وجود دارد برای ما تامین کنند.
 
وی ادامه داد: رژیم امنیت دسته جمعی به این صورت است که اگر در امور داخلی ما دخالت کردند و اگر عملیات تروریستی در داخل کشور انجام دادند و و قیحانه ادعا کنند که ما این عملیات را انجام دادیم باید مذاکراتی در این مورد باشد که بیایند چه کار کنند، بیایند چنین عملیاتی را محکوم کنند. چرا محکوم نمیکنند و این یک فاجعه است.
 
این استاد دانشگاه اظهار داشت: موضوعات مذاکره خیلی مهم است اگر دقت کنید مذاکراتی را که تا الان صورت گرفته پیامد ان چه بوده است یکی از ان ها را اشاره می کنیم وقتی که تحریم های دوره اول که از قبل ترامپ علیه ما انجام شد در آن زمان جمهوری اسلامی ایران نهاد هایش آمدند که تحریم هارا به اصطلاح عوام دور بزنند که این دور زدند بنده تلقی نمی کنم بلکه کنترل تحریم ها است، مدیریت تحریم ها است.
 
وی افزود: ایران مدیریت تحریم کرد و سلسله کارهایی انجام داد که موفق بودند از جمله آن در بیمه کشتی ها، چون تمام بیمه علیه کشتیرانی و نفت‌کش ‌های ایران قطع شد. ایران تلاش کرد حتی آلمان‌ ها هم قبول کردند که یک شرکت بیمه درست شد اما وقتی که برجام امضا شد آنها امدند گفتند اصل شفافیت باشد. الان هم محور اصلی که در حال اجرا است می گویند اصل شفافیت ، شفافیت را متغییر وابسته به راست ازمایی می دانند، یعنی این سه ررژیم هست:رژیم بازرسی، رژیم نظارت و رژیم مصونیت؛ یعنی ایران باید بیاید آن چرا که باید در طبق اخلاص بگذارد و تمام اسرار بانکی اقتصادی، نظامی ، مالی فرهنگی همه این ها را درطبق اخلاص بگذارند همان طور که در برجام در طبق اخلاص گذاشت بعد اعتراف کند تا ما گذشته اش را ببخشیم و این کار را انجام دادیم.
 
وی بیان کرد: وقتی در برجام ما این کارها ا انجام دادیم، آمدند تمام راه های مدیریت بحران مارا بستند و بعد گفتند باید بیاید روز از نو روزی از نو . دوباره باید سراغ بیمه لویس بروید که بیمه انگلیسی ها است. اگر قرار باشد که به این طریق، در برجام صریحا می گویند که از جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها از آن تعهد گرفتند که باید همکاری داشته باشد و همکاری اش کامل باشد و این همکاری در رابطه با نظارت ها، در رابطه با پروتکل های الحاقی در رابطه با بازرسی ها باشد؛ یعنی هر جا را خواستیم ،هر زمانی که خواستیم بازرسی کنیم بازرسان که مصونیت کامل دارند.
 
این استاد دانشگاه اضافه کرد: پس بنابر این، این چه نوع مذاکراتی هست که کاملا تعهدات یک طرفه است، شما شاهد این بودید که برجام را امضا کردند و بعد شاهد این بودید که تمام تعهدات را ایران انجام داد و انها هیچ کدام تعهداتشان را انجام ندادند. اروپایی ها این سه سال و نیم را از اینستکس تا وعده های روی اب و وعده ها ی سرخرمن دادند، دیدید که این همه مذاکرات راجع به همکاری اروپا شد و ایجاد شرکت هایی که بیایند تحریم های ایران را تا انجایی که به برجام مربوط می شود حداقل شل تر کنند و این ها نشد، اروپایی ها هیچ قدمی را برنداشتند و در طول این مدت سعی کردند ما را حبس کنند تا امریکا تمامی فشار هارا به ما وارد کند و بعد وقتی که دوباره آمدند مجددا در فاز دوم فشارهای بیشتر را با امریکایی ها علیه ایران ارائه کنند.
 
وی افزود: بنابراین مذاکرات با این وصف منجر می‌شود به قوانینی نرمی را که دست و پای ایران را در یک مثلث قائم الزاویه، که یک زاویه امنیت یک زاویه اقتصاد و یک زاویه فرهنگ است، فرهنگ را اشاره کنیم مثل 2030 مثل تمامی فعالیت های که کنگره امریکا انجام دادند و تمام پول های که امریکایی ها و اروپایی ها گذاشتند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به سخن پراکنی رسانه های معاند، گفت: این ها کاملا بودجه خاصی برای تضعیف بعد فرهنگی کشور عزیزمان ایران دارند. همه ی این ها قابل مذاکره هست چرا موضوع مذاکره را ان ها انتخاب می کنند چرا اروپا چرا امریکا موضوع مذاکرات را انتخاب کردندچرا ما موضوعات مذاکره را انتخاب نکردیم بنابر این این نوع مذاکرات، مذاکرات تحمیلی است.
 


برچسب ها: آمریکا


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه