وزیر دفاع و رئیس ‌ستاد مشترک دولت مستعفی یمن در حمله موشکی انصارالله به هلاکت رسیدند
کد خبر: ١٦٢٤٩٠ تاریخ انتشار: ٢٤ آبان ١٣٩٩ - ١٥:٣٦
صفحه نخست » آخرین اخبار
وزیر دفاع و رئیس ‌ستاد مشترک دولت مستعفی یمن در حمله موشکی انصارالله به هلاکت رسیدند

یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مرکزی یمن، نشست فرماندهان رده‌بالای ائتلاف سعودی در استان «مأرب» را هدف حمله موشکی قرار‌داد. برخی منابع از کشته شدن وزیر دفاع و رئیس‌ستاد مشترک ارتش دولت «منصور‌هادی» خبر داده‌اند.

 ارتش یمن بار دیگر دشمن سعودی را غافلگیر کرد و با یک حمله دقیق موشکی خسارت‌های بزرگی به ائتلاف سعودی زد. منابع یمنی دیروز از حمله دقیق موشکی ارتش و کمیته‌های مرکزی یمن به پایگاه «تداوین» در استان مأرب در مرکز یمن خبر دادند. به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، در این حمله که با موشک بالستیک صورت گرفت، نشست فرماندهان بلند پایه دولت مستعفی و ائتلاف سعودی هدف قرار گرفت و تمامی کسانی که در آن نشست حضور داشته‌اند کشته یا به شدت زخمی شدند. برخی منابع نظامی نیز از کشته شدن سرلشگر «محمد المقدوشی» وزیر دفاع و سرلشگر «صغیر بن عبدالعزیز» رئیس‌ستاد مشترک ارتش دولت منصور‌هادی خبر دادند. سرنوشت این دو نفرهنوز در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
در میان زخمی‌ها نیز سه افسر سعودی به نام‌های «احمد الکعبی»، «شامی محمد العسیری» و «طارق احمد المحبشی» گزارش شده است. دولت سعودی و دولت منصور‌هادی هنوز به این حمله موشکی واکنشی نشان نداده‌اند.
پایگاه تداوین که در محاصره نیروهای ارتش و انصارالله قرار دارد، پیش از این نیز هدف حمله موشکی قرار گرفته بود. نوع حمله و اطلاع از زمان و مکان نشست فرماندهان عالی‌رتبه باعث شده است تا عناصر دولت‌هادی یکدیگر را به خیانت و جاسوسی برای دولت صنعا متهم کنند. نیروهای ارتش و انصارالله یمن، ماه‌هاست که در اطراف شهر مأرب مستقر شده و این شهر را در حالت نیمه محاصره قرار‌داده‌اند. شهر مأرب مهم‌ترین و
با ارزش‌ترین پایگاه ائتلاف سعودی و دولت‌هادی محسوب می‌شود.
حمله قایق‌های انتحاری
چهارشنبه شب نیز تلویزیون رسمی سعودی از حمله قایق‌های انتحاری یمنی به یک سکوی فرآورده‌های نفتی در «جیزان» و آتش‌سوزی در این مکان خبر داد. چهارشنبه شب یک پایانه نفتی عربستان نزدیک سکوی شناور تخلیه مرکز پخش فرآورده‌های نفتی در شهر «جیزان» واقع در جنوب این کشور، دچار آتش‌سوزی گسترده‌ای شد. یک منبع مسئول وزارت انرژی عربستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آتش‌سوزی چهارشنبه شب به دنبال انهدام دو قایق بمب‌گذاری شده یمن که از بندر الحدیده فرستاده شده بود، صورت گرفت. در بیانیه وزارت انرژی سعودی، که خبرگزاری دولتی عربستان «واس» آن را منتشر کرده، این حادثه «تروریستی» اعلام شده است. وزارت انرژی عربستان همچنین مدعی شده که این اقدام «تخریبی» فقط عربستان را هدف قرار نداده، بلکه امنیت صادرات نفی و تجارت جهانی و کل اقتصاد جهان را نشانه گرفته است. در پایان بیانیه منبع مسئول وزارت انرژی عربستان آمده است، آتش سوزی مهار شده و این حادثه هیچ‌گونه تلفات جانی بر جای نگذاشته است.
«ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف سعودی هم از انهدام دو قایق حامل مواد منفجره یمن خبر داد و گفت که این ائتلاف چهارشنبه شب دو قایق بمب‌گذاری شده یمن را در جنوب دریای سرخ شناسایی و منهدم کرد. سخنگوی ائتلاف متجاوز به یمن بامداد پنجشنبه همچنین مدعی شد که این ائتلاف دو فروند پهپاد بمب‌گذاری شده یمن را نیز رصد و سرنگون کرد. صنعا هنوز به حادثه آتش سوزی پایانه نفتی عربستان و ادعای ائتلاف سعودی درباره انهدام پهپادهای بمب گذاری شده یمن، هیچ واکنشی نشان نداده است. یکی از کاربران عربی در توئیتر نوشته:« آتش‌سوزی در جیزان از آتش‌سوزی بقیق در سال گذشته بزرگ‌تر است. یمانی تصمیم گرفته گاو شیرده ترامپ را ذبح کند!» عصر روز چهارشنبه گذشته، «یحیی سریع» سخنگوی ارتش یمن، با انتشار بیانیه‌ای هشدار داده بود که در واکنش به تداوم تجاوزات، محاصره و تشدید نظامی و بستن فرودگاه‌ها و بنادر، در اتخاذ تشدید اقدامات متقابل علیه ائتلاف سعودی طی روزهای آینده تردیدی به خود راه نخواهد داد. ارتش یمن در بیانیه خود تاکید کرد که تاسیسات نظامی و اقتصادی حیاتی هدفی مشروع برای نیروهای مسلح یمن است. وی به شرکت‌های خارجی فعال در عربستان هشدار داد و از مردم این کشور خواست که از تاسیسات نظامی و اقتصادی این کشور که ماهیت نظامی دارند، فاصله بگیرند.
شمارش معکوس برای وقوع فاجعه
خب دیگر اینکه، مدیر «برنامه جهانی غذا» در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره «شمارش معکوس برای فاجعه در یمن» هشدار داد و معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، کمک فوری به یمنی‌ها را خواستار شد. مدیر برنامه جهانی غذا در این نشست سازمان ملل درباره وضعیت یمن گفت: «ما هم اکنون در یک شمارش معکوس به سمت فاجعه قرار داریم. ما قبلا هم اینجا (نشست شوریا امنیت سازمان ملل) بوده‌ایم...ما تقریبا قبلا این نمایش برای جلب توجهات (برای رفع مشکلات یمن) را انجام دادیم. ما آن زمان هم زنگ هشدار را به صدا درآوردیم». همزمان، «محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن و رئیس‌کمیته عالی انقلاب یمن، از سازمان برنامه جهانی غذا خواست تا در روند اقدامات خود در یمن بازنگری کند. الحوثی تاکید کرد، برنامه جهانی غذا، سیاست آمریکا را در یمن پیش می‌برد. 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه