شکست تدابیر دولت روحانی در مقابله با «کرونا»؛ عدم مدیریت صحیح، عامل افزایش آمار مرگ‌ و‌ میرهای کرونایی در ایران/ رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: دولت حاضر نیست تهران تعطیل شود
کد خبر: ١٦٢٤٨٠ تاریخ انتشار: ٢١ آبان ١٣٩٩ - ١١:٠١
صفحه نخست » مطالب وسط
شکست تدابیر دولت روحانی در مقابله با «کرونا»؛ عدم مدیریت صحیح، عامل افزایش آمار مرگ‌ و‌ میرهای کرونایی در ایران/ رئیس کمیسیون بهداشت مجلس: دولت حاضر نیست تهران تعطیل شود

از ابتدای پاییز، دولت محدودیت‌های رنگارنگی برای مقابله با کرونا وضع کرده اما این اقدامات نه تنها تعداد مرگ‌ومیرهای روزانه را کم نکرده بلکه رتبه ایران در بین کشورهای بحران‌زده را ارتقا داده است.

 با وجود اینکه کرونا در کشور به فراتر از نقطه بحرانی رسیده اما همچنان دولت بر لجاجت سماجت می‌کند و به جای تعطیلی ۲ هفته‌ای و قطع زنجیره انتقال کرونا، طرح‌های کم‌اثر، نمایشی و بی‌فایده را در دستور کار قرار می‌دهد. 
 
به گزارش رجانیوز، وطن امروز نوشت: از ابتدای پاییز، دولت محدودیت‌های رنگارنگی برای مقابله با کرونا وضع کرده اما این اقدامات نه تنها تعداد مرگ‌ومیرهای روزانه را کم نکرده بلکه رتبه ایران در بین کشورهای بحران‌زده را ارتقا داده است. 
 
در جدیدترین اقدام، دولت قصد دارد تردد از ساعت 21 تا 4 صبح را ممنوع کند؛ این در حالی است که یقینا انتقال کرونا در ساعات فعالیت روزانه اصناف، اماکن عمومی پرازدحام، وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و محل کار بیش از ساعات شبانه و خیابان‌های خلوت فعلی است.
 
از ساعت 21 تا 4 صبح بدون اینکه محدودیتی باشد کمترین تردد ممکن را شاهد هستیم اما دولت به بهانه انتشار کرونا در میهمانی‌ها و جمع‌های خانوادگی قصد دارد تردد شبانه در شهر را ممنوع کند. دیروز محسنی‌بندپی، استاندار تهران این خبر را به تسنیم اعلام کرد و گفت: «در برخی کشور‌ها برای کاهش شب‌نشینی‌ها و دورهمی‌ها، تصمیماتی مبنی بر محدودیت تردد در سطح شهرهای‌شان انجام داده‌اند. پیشنهاد منع تردد از ساعت ۲۱ در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح و بحث شد که زمان اجرای آن را در اختیار رئیس قرارگاه عملیات ستاد کرونای تهران قرار دادند. بر همین اساس محدودیت منع تردد از ساعت ۲۱ روز شنبه ۲۴ آبان اعمال خواهد شد و این مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است».
 
البته این خبر را علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تکذیب کرد و گفت: فعلا این مساله در حد طرح است و تصویب نشده است.  همین تایید و تکذیب‌ها نشان می‌دهد وضعیت مدیریت کرونا از خود مساله کرونا، بحرانی‌تر است و می‌توان به جرات گفت عدم مدیریت صحیح موجب افزایش آمار مرگ‌و‌میرهای کرونایی شده است. 
 
از همان روزی که به اصرار دولت بازگشایی‌‌ها آغاز شد و شعار فاصله‌گذاری هوشمند داده شد، مشخص بود که قرار است بحران تبدیل به فاجعه شود.
 
در اینجا می‌توان به این نکته اشاره کرد که نوع مدیریت دولت روحانی در مقابله با کرونا شباهت عجیبی به مدیریت دولت ترامپ دارد؛ ترامپ از همان ابتدا کرونا را به تمسخر گرفت و حتی اعلام کرد وایتکس بخورید تا از کرونا مصون بمانید! در ادامه مقابل کادر درمان و جامعه پزشکی آمریکا که مخالف بازگشایی‌ها و ایجاد محدودیت‌ها بودند، ایستاد و اقتصاد را مهم‌تر از حل مساله کرونا دانست و آمریکا را به بحرانی‌ترین کشور کرونایی تبدیل کرد.
 
آمریکا هنوز بیشترین آمار قربانی کرونایی را در اختیار دارد و هنوز فیلم‌های فاجعه‌آمیز رهایی اجساد کرونایی در بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها از ذهن‌ها بیرون نرفته است. دولت روحانی هم بر بازگشایی‌ها هم اصرار کرد؛ یادمان نرفته که آقای رئیس‌جمهور اعلام کرد از شنبه همه چیز به روال عادی باز می‌گردد.
 
بازگشایی‌های بی‌ملاحظه و عدم توجه به هشدارهای وزارت بهداشت موجب شد آمار مرگ‌و‌میر کرونا که حتی در مقطعی ۲ رقمی شد به یکباره افزایش پیدا کند. در این میان دولت در اقدامی عجیب حتی به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اصرار کرد و دانش‌آموزان مجبور شدند از نیمه شهریور به مدرسه بروند. از طرفی موضوع دورکاری کارمندان نیز منتفی اعلام شد.
 
اتفاقا فاجعه کرونا در ایران از اواخر تابستان آغاز شد. عملکرد دولت عملا موجب عادی‌انگاری این بحران در جامعه شد و مسافرت‌ها و میهمانی‌ها و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی شدت گرفت.
 
با وجود اینکه وزارت بهداشت هشدار می‌داد که پاییز سختی در پیش است اما کمتر مسؤولی به آن توجه کرد تا آمار مرگ‌و‌میر کرونا در میان شگفتی همگان افزایش چشمگیر پیدا کند. به گفته اعضای کمیته علمی مقابله با کرونا، در چنین وضعیتی دولت باید زنجیره انتقال را قطع می‌کرد و در کنار محدودیت‌های سختگیرانه، به تعطیلی متناوب رو می‌آورد.
 
این پیشنهاد از ۲ ماه پیش به ستاد ملی مقابله با کرونا داده شد اما به آن توجهی نشد. حتی کمیته سلامت استانداری تهران که متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت، مجلس، مسؤولان استان و اعضای شورای شهر است، اعلام کردند مهم‌ترین اقدام برای مقابله با کرونا تعطیلی متناوب است اما دولت توجهی به آن نکرد و به سیاست محدودیت‌های نمایشی رو آورد.
 
ابتدا اعلام شد ماسک علاوه بر ادارات و واحدهای صنفی در اماکن عمومی و خیابان‌ها هم اجباری است و اگر کسی این قانون را نادیده بگیرد جریمه خواهد شد. حتی شماره حسابی جهت پرداخت جریمه کسانی که ماسک نمی‌زنند در نظر گرفته شد اما از همان ابتدا مشخص بود این تصمیم نمایشی قابلیت اجرا ندارد چون شناسایی افراد بدون ماسک‌ مشکل است و هزینه‌ای گزاف را می‌طلبد.
 
این طرح با جریمه مالکان خودرو‌هایی که سرنشینان بی‌ماسک دارند به انحراف کشیده شد. در این بین روحانی اعلام کرد اگر تعداد مرگ‌و‌میر روزانه کرونا به بیش از 300 نفر برسد، آژیرخطر به صدا در می‌آید اما تعداد کشته‌های روزانه به بیش از 400 نفر رسید و آژیر دولت به صدا درنیامد.
 
دولت محدودیت فعالیت اصناف در 89 شهرستان و مرکز استان را اعمال کرد و از مسافرت‌ها در 4 روز جلوگیری کرد. ایجاد محدودیت‌های معمولی که لازم است و کافی نیست، ادامه یافته و دولت فعالیت اصناف از ساعت 18 را ممنوع اعلام کرده است. متخصصان و کارشناسان می‌گویند با توجه به سرعت انتشار و انتقال کرونا، محدودیت‌های نمایشی نمی‌تواند این بیماری را کنترل کند؛ آیا احتمال ابتلای کسی که صبح سر کار می‌رود یا با مترو تردد دارد یا در خیابان راه می‌رود بیشتر است یا در ساعات پایانی روز و نصف‌ شب؟
 
تقریبا همه اعضای جامعه پزشکی تعطیلی تهران را تنها راه مقابله با سرایت کرونا می‌دانند اما دولت با سماجت و لجاجت مانع تعطیلی متناوب می‌شود و اقتصاد و معیشت را بهانه می‌کند.
 
با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب هم وزارت بهداشت را محور تصمیمات کرونایی می‌دانند، لجاجت دولت برای تعطیل‌نکردن تهران غریب است. به گفته مسؤولان ستاد مقابله با کرونا، بیمارستان‌های تهران و اکثر شهرهای بزرگ پر از بیماران کرونایی شده است و تعطیلی تهران اجتناب‌ناپذیر است.
 
قطعا سیاست‌های اشتباه دولت موجب افزایش مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا شده و دولت روحانی باید پاسخگوی این فاجعه باشد. از ابتدای پاییز تاکنون بیش از 18 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و بی‌مدیریتی بشدت در این زمینه مشهود است. دولت باید شکست در سیاست‌های مقابله با کرونا را بپذیرد و با مسؤولیت‌پذیری، وزارت بهداشت را محور تصمیمات قرار دهد.
 
برای اینکه فاجعه کرونا عمیق نشود و به آمارهای نجومی مرگ‌و‌میر عادت نکنیم، در کنار محدودیت‌های لازم باید تهران که کانون بحران است و وضعیت اسفناکی دارد، تعطیل شود تا علاوه بر قطع زنجیره انتقال به عنوان الگوی کنترلی، فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند اجرا شود.
 
محدودیت مقابله با کرونا از ساعت 18 مضحک است
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در مدیریت کرونا دچار هرج‌و‌مرج و سردرگمی شده است، گفت: این بیماری در حالی روزانه جان بیش از 4۵0 نفر از هموطنان‌مان را می‌گیرد که دولت تصمیمی قاطع برای مقابله با آن نمی‌گیرد و حاضر نیست تهران تعطیل شود.
 
حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با «وطن امروز» به برنامه‌های قطره‌چکانی دولت در مبارزه با ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: ایجاد برخی محدودیت‌ها چون جلوگیری از تردد چند روزه خودروها به دیگر شهرها، جریمه افراد بدون ماسک و تعطیلی فعالیت صنوف پس از ساعت 18 عصر برای مقابله با کرونا کارساز نبوده و نیست، بلکه برای قطع زنجیره این ویروس دولت باید حداقل 2 تا ۳ هفته تهران و برخی کلانشهر را به طور کامل تعطیل کند؛ تعطیلی‌ای که البته باید با در نظر گرفتن جمیع جهات و برنامه‌ریزی دقیق کارشناسانه همراه باشد، طوری که علاوه بر حفظ سلامت، معیشت، اشتغال و زندگی مردم نیز مورد توجه قرار گیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور با نظر کمیته‌ای تصمیم‌گیرنده در مورد تعطیلی تهران موافقت نکرد، بنابراین نباید نام ستاد ملی مقابله با کرونا را «ستاد ملی» عنوان کرد، بلکه باید گفت این ستاد، ستادی دولتی است چرا که نظر دولت و شخص رئیس‌جمهور در تصمیم‌گیری‌ها فصل‌الخطاب است.
 
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به خیز مجلس برای ارائه طرح دوفوریتی برای تعطیلی 2 هفته‌ای تهران اشاره کرد و گفت: اخیرا حجت‌الاسلام تقوی، رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در نامه‌ای به دکتر قالیباف، رئیس مجلس مطرح کرده است که از اختیارات قوه مقننه برای حفظ سلامت مردم استفاده کند تا تهران برای مدتی تعطیل شود.
 
این در حالی است که چنانچه شرایط به همین منوال طی شود و اقدامی در راستای تعطیلی تهران و برخی کلانشهرها انجام نشود، هفته آینده طرح دوفوریتی تعطیلی تهران و برخی کلانشرها را ارائه خواهیم کرد تا دولت موظف به تعطیلی پایتخت و برخی شهرها شود. وی افزود: البته باید گفت در صورت تعطیلی ۲ هفته‌ای تهران، ثبت پروتکل‌های جدید در حین و پس از تعطیلی ضروری است، چرا که با تعطیلی تهران و برخی شهرها باید توازن ایجاد و معیشت افراد آسیب‌پذیر در نظر گرفته شود.
 
از طرفی برنامه‌ها باید طوری مدیریت شود که با بازگشت محدودیت پس از تعطیلی، جامعه دوباره دچار آلودگی ویروس کرونا و... نشود. شهریاری اظهار داشت: قرار شده است فعالیت همه صنوف جز برخی مشاغل چون نانوایی‌ها، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی از ساعت 18 تعطیل شود. این تصمیم بی‌تردید تصمیمی بی‌اثر خواهد بود، چرا که اگر کسی بخواهد خرید کند در طول روز خرید‌های خود را انجام می‌دهد و نمی‌گذارد به شب برسد. از طرفی در این فصل که ساعت 5 هوا تاریک می‌شود اکثر مردم به خانه‌های‌شان می‌روند، بنابراین این طرح طرحی مضحک است.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه