پدرخوانده های بورس چه کسانی هستند؟
کد خبر: ١٦٢٤٤٦ تاریخ انتشار: ١٢ آبان ١٣٩٩ - ٠٩:٤٥
صفحه نخست » مطالب وسط
پدرخوانده های بورس چه کسانی هستند؟

با توجه به اتفاقاتی که اخیرا به منظور حمایت از بازار سرمایه شکل گرفته است، عده ای می گویند این عملکرد مجلس همانند یک پدر خوانده می ماند.

اتفاقاتی که اخیرا در بازار سرمایه افتاد اعم از اُفت حدودا سی درصدی شاخص کل و خروج ناگهانی حجم زیادی از نقدینگی سبب شد که پای مجلس به عنوان یک بازوی نظارتی به بازار سرمایه باز شود.
 
این موضوع منجر شد تا مسئولان بورس برای پاسخ دهی به عملکرد نسبتا ضعیفشان به مجلس دعوت شوند، عده ای از کارشناسان این عملکرد مجلس را به پدر خواندگی تشبیه کردند. حال ما برای بررسی این ماجرا با چند کارشناس ذی ربط به گفت و گو نشستیم.
 
الزام آموزش برای ورود به بازار سرمایه امری لازم
همایون دارابی در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با دخالت های مجلس در کارایی بازار سرمایه بیان کرد: از آنجایی که طبق قوانین مجلس، نهاد قانون گذاری است و بحث نظارت بر عملکردهای تمامی بازارها را بر عهده دارد. در بازار سرمایه هم به عنوان ناظر تک تک مردم خودش را موظف دانسته است. پس نمی توان گفت که نقش پدر خوانده را در بازار سرمایه دارند بازی می کنند.
 
این کارشناس بازار سرمایه افزود: دخالت های مجلس در بازار سرمایه یک امر عادی است و امیدواریم که مجلسی ها بتوانند با دخالت های به جا و قانون گذاری هایی در رابطه با الزام آموزش برای افراد تازه وارد در بازار سرمایه موثر واقع شوند.
 
 
 
علی عباسی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عملکرد و دخالت های مجلس در بازار سرمایه اظهار کرد: طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران مجلس بازوی نظارتی است، به خصوص اکنون که روزهای منفی بازار سرمایه از دستمان خارج شده و روز به روز شاهد خروج نقدینگی از سمت اشخاص حقیقی از جمله افراد تازه وارد هستیم.
 
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اگر می بینیم که اکنون مجلس در امر بازار سرمایه ورود کرده بدین علت است که تا حدودی بتواند مانع تنش ها در بازار سرمایه شود چرا که حجم زیادی از مردم وارد این بازار شده اند.
 
وی تصریح کرد: مجلس هم اکنون مسئولان مربوط به سازمان بورس را به مجلس دعوت می کند به علت آن است که مانع کم کاری ها، در این زمینه شود و بتواند با چنین عملکردهایی بازار را به حالت عادی خود باز گرداند.
 
شفافیت بورس تکمیل شود
وحید شقاقی مشاور وزیر اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با عملکرد و دخالت مجلس در بورس بیان کرد: مسئله اصلی عمده حوزه های اقتصادی ما از جمله بازار سرمایه بحث عدم شفافیت این بازار است، اگر این بازار شفاف بود نیاز به هیچ گونه دخالت در عملکردش اعم از حمایت های دستوری نداشت.
 
 
قیمت پایانی سهم در بورس چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟
مشاور وزیر اقتصادافزود: وقتی بازار سرمایه شفاف شود بورس ما هم همانند بازارهای جهانی تنها از مسائل اقتصادی و سیاسی پیروی می کند و وارد حواشی نمی شود. به همین منظور می توان گفت وقتی اوضاع سیاسی و اقتصادی خوب باشد بازار سرمایه هم به تبعیت از آن روند صعودی را در پیش می گیرد اما اگر وضعیت خوب نباشد بازار هم منفی خواهد شد.
 
او بیان کرد: بازار سرمایه ایران مانند بازارهای دیگر از شفافیت چندانی برخوردار نیست. ما شاهد دخالت ها و حمایت های دستوری هستیم که این گونه از مسائل به سرانجام خوب نمی رسد به علت آنکه دخالت ها به جای آنکه اوضاع را بهتر کند برعکس عمل می کند. در این جا می توان به چندی پیش اشاره کرد که دولت از چند نماد شاخص ساز حمایت کرد اما این عمل به جای کمک به بازار به بدنه آن آسیب وارد کرد.
 
شقاقی تصریح کرد: سازمان بورس باید خودش یک سازمان مقتدر باشد و بتواند تلاش کند که شفافیت را در بازار ایجاد کند، ولی متاسفانه نهاد ناظر در چند ماه گذشته عملکرد خوبی نداشته است.
 
مشاور وزیر اقتصاد بیان کرد: هر چه شفافیت بیشتر باشد خطاهای بنیادی کمتر خواهد شد و بازار به روال عادی خود باز می گردد. نکته حائز اهمیت این است که در هیچ جای دنیا دولت و مجلسشان در بازار سرمایه دخالت نمی کنند و همین هم عاملی شده است تا عملکرد بازارهایشان بهتر باشد.
 
در پایان نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که مسئولان سازمان بورس باید شفافیت های کاریشان را ارتقاء دهند تا مجلس و دولت کمتر در امور آن ها دخالت کنند. تصمیمات دستوری و سوق دادن های یکباره منجر می شود تا بازارهای مالی به ویژه بورس از شکل و شمایل استاندارد خود خارج شده و ضررهای نامتعارفی را به همراه داشته باشد.
 


برچسب ها: بورس


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه