گره‌گشایی با داروی امام سجاد (ع)
کد خبر: ١٦٢٣١٢ تاریخ انتشار: ٢٤ شهریور ١٣٩٩ - ١٢:٢٧
صفحه نخست » مطالب وسط
گره‌گشایی با داروی امام سجاد (ع)

صحیفه سجادیه معجزه و گنجینه گرانبهایی از امام زین العابدین (ع) است که می‌تواند تمام درد‌های مادی و معنوی را درمان کند.

امام سجاد (ع) از «دعا» سلاح ساختند و از «اشک» شمشیر درست کردند و با این سلاح به مصاف ظالمان و جباران رفتند و نگذاشتند سنت تبار شهدا فراموش گردد و حماسه حسین (ع) در غوغای فتح هند و اسپانیا گم شود.
 
کتاب صحیفه سجادیه، مجموعه‌ای از دعا‌ها و مناجات امام چهارم شیعیان، زین العابدین علی بن الحسین است. صحیفه سجادیه، مجموعه‌ای از ۵۴ دعا و نیایش است که امام سجاد (ع) املا کرده و امام باقر(ع) و برادرش زید بن علی آن را در دو نسخه نوشته‌اند.
 
 
 
 
این کتاب به «انجیل اهل بیت» و «زبور آل محمد» و «اخت القرآن» معروف است. اگرچه در موضوع دعا و نیایش است، ولی شامل بسیاری از حقایق علوم و معارف اسلامی و عرفانی، و قوانین و احکام شرعی و مسائل حساس سیاسی و اجتماعی و تربیتی و اخلاقی است که در شکل و قالب دعا امام بدان‌ها اشاره کرده‌است.
 
حجت الاسلام سید جلال موسویان سخنران و پژوهشگر دینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اوضاع سیاسی و اجتماعی دوران امامت امام زین العابدین (ع) بیان کرد:دوران امامت امام سجاد (ع) دوران بسیار سختی برای اسلام بود، به حدی که امکان ارتباط امام با شیعیان و تفسیر علوم قرآنی و تشکیل کلاس درس نبود. حتی زیارت قبر اباعبدالله (ع) با شرایط بسیار سختی مواجه بود.
 
 
راهکار امام سجاد (ع) برای ظهور دوباره معنویت در دوره امویان چه بود؟
وی افزود: با کمی مرور تاریخ متوجه می‌شویم دوران امامت حضرت سجاد (ع) دورانی است که از ناحیه بنی امیه و بنی مروان بسیار اذیت می‌شدند و در همین دوران بود که فاجعه حرّه اتفاق افتاد، امام زین العابدین (ع) برای ترویج ، تبلیغ اسلام و تشیع شاگردانی، چون ابوحمزه ثمالی، ابوخالد کابلی را تربیت کردند و به جامعه تحویل دادند.
  
این کارشناس دینی ادامه داد: امام سجاد (ع) در این تمام سختی‌ها و خفقانی که در طول امامتشان داشتند به مسئله دعا پرداختند که ماحصل آن صحیفه سجادیه‌ای است که به فرموده امام صادق (ع) «هذا خط أبی و املأ جدی بمشهد منی»؛ صحیفه سجادیه به فرمایش جدم امام سجاد (ع)، با دستخط پدرم امام باقر(ع) و در حضور من در حالی‌که شاهد آن بودم نگارش شد.
 
وی توضیح داد: دعا یکی از برترین عبادت‌ها و وسیله‌ای برای مناجات با خداوند است؛ زیرا دعا نه تنها در رهایی از گرفتاری‌ها و رنج‌های زندگی به انسان کمک می‌کند بلکه گاهی می‌تواند سرنوشت زندگی را تغییر دهد. از این رو، پیشوایان دین به دعا کردن سفارش کرده و خود نیز پیش از همه اهل دعا و مناجات با خداوند بودند.
 
 
حجت الاسلام موسویان در ادامه گفت:نکته قابل توجه در صحیفه‌ی سجادیه این است که صحیفه یک دوره معارف بسیار نابی است که حضرت به بهانه‌های مختلف مطالب بسیار مهم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را در ذیل آن بیان کرده اند، البته دعا‌هایی که از امام زین العابدین (ع) به ما رسیده نزدیک به ۲۰۰ دعا است.
 
وی بیان کرد: آنچه که امروزه با آن روبرو هستیم و به آن نیاز داریم مسئله دعا است می‌بینیم امروزه در جامعه حتی کسانی که با فضای دعا آشنایی ندارند در موضوع بیماری منحوس کرونا با مسئله دعا خودشان را همراه کرده‌اند و از خداوند طلب یاری می‌کنند.
  
وی درادامه به دعای هشتم صحیفه سجادیه اشاره کرد و گفت: این ایام بهترین زمان برای پرداختن به مسئله دعا و پناه بردن به درگاه الهی است. امام سجاد (ع) در دعای هشتم صحیفه به ۴۴ گناه که ما را از وادی خدا خارج می‌کند اشاره می‌کنند که سبب می‌شود نماز و روزه‌های ما قبول نشود؛ همان مشکلی که مردم با آن روبرو هستند که چرا دعا‌های ما مستجاب نمی‌شود و پاسخ سوال خود را می‌توانند از این دعا بگیرند.
 
حجت الاسلام موسویان در پایان مطرح کرد:از دیگر دعا‌هایی که در این روز‌ها باید مونس شب و روزمان باشد دعای دهم صحیفه است؛ این دعا در ۶ فراز تنظیم شده و موضوع اصلی آن پناه‌بردن به خداوند است. در فرازی از این مناجات آمده است: «الهی، شیطان، ما را، چون در نافرمانی‌ات او را همراهی کردیم سرزنش می‌کند، پس بر محمد و آلش درود فرست و اکنون که شیطان را به خاطر تو واگذاشتیم و از طرف او به سوی تو روی آوردیم، او را به سرزنش ما شاد مکن»
 


برچسب ها: امام سجاد


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه