فروش واکسن آنفلوانزا با سه قیمت مختلف/در مورد واکسن کرونا مذاکره‌ای با روس‌ها داشتیم
کد خبر: ١٦٢٣٠٥ تاریخ انتشار: ٢٢ شهریور ١٣٩٩ - ١٦:٠٢
صفحه نخست » آخرین اخبار
فروش واکسن آنفلوانزا با سه قیمت مختلف/در مورد واکسن کرونا مذاکره‌ای با روس‌ها داشتیم

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه توزیع واکسن آنفلوانزا در سال جاری ۱۰ برابر شده است، گفت: برای ارائه واکسن سه نوع قیمت داریم.

 
نهمین برنامه کشیک سلامت با حضور سید حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو به منظور بررسی واکسیناسیون آنفلوانزا در ایام اپیدمی کرونا برگزار شد.
 
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه سهمیه واکسن آنفلوآنزای گروه‌های پرخطر را از ۲۵۰۰ به دو و نیم میلیون دوز رساندیم گفت: یک تولیدکننده داخلی تولید واکسن آنفلوانزا را شروع کرده است و اگر مطالعات بالینی تأیید شود احتمال دارد در پاییز تولید داشته باشیم.
 
وی افزود: گروه‌های حساس؛ سالمندان، مادران باردار، کودکان زیر ۵ سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای و سرطان هستند که به آنها واکسن تعلق می‌گیرد و همچنین زندان‌ها و نیروهای مسلح و کادر درمان نیز شامل سهمیه واکسن می‌شوند. ارائه واکسن از طریق مراکز بهداشت و اطلاع رسانی‌ها انجام می‌شود به جز سالمندان بالای ۶۵ سالی که در گروه‌های بالا قرار نمی‌گیرند و باید به صورت آزاد تهیه‌کنند. این افراد برای استفاده از واکسن باید کد ملی خود را ثبت کنند و تزریق در مرکز بهداشت صورت بگیرد. در مورد مادران باردار اگر نیاز باشد مراکز بهداشت به منزل آنها مراجعه می‌کنند.
 
وی با اشاره به اینکه برای ارائه واکسن سه نوع قیمت داریم گفت: گروه اول شامل همان دو و نیم میلیون دوز است که به صورت رایگان توزیع می‌شود. گروه دوم سالمندان بالای ۶۵ سال هستند که باید با ثبت کد ملی و احراز هویت واکسن را از داروخانه‌ها با قیمت حدود ۴۲ هزار تومان تهیه کنند. برای کودکان زیر ۵ سال هم واکسن سه ظرفیتی در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. بعد از اینکه توزیع واکسن بین این گروه‌ها تمام شد؛ بر اساس میزان تقاضای موجود سراغ گروه‌های دیگر می‌رویم. اگر میزان تقاضا بیشتر از آن ۱۶ میلیون دوزی باشد که وارد خواهیم کرد، مجبور می‌شویم با ارز نیمایی وارد کنیم که قیمت بیشتری خواهد داشت.
 
واکسن تولید امسال تا پایان زمستان جوابگوست
 
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به زمان مناسب برای تزریق واکسن گفت: ما هر ساله اوایل مهرماه تزریق واکسن را شروع می‌کنیم و واکسنی که هر سال تولید می‌شود برای همان سال اثرگذاری دارد. یعنی مردم نمی‌توانند واکسن سال گذشته را برای امسال استفاده کنند. واکسنی که ما امسال توزیع خواهیم کرد فقط تا پایان زمستان جوابگو است.
 
۷۵ میلیون یورو ارز را به واکسن اختصاص دادیم
 
محمدی افزود: در شرایط به وجود آمده ما ۷۵ میلیون یورو ارز را به واکسن اختصاص دادیم. ۵۰۰ هزار دوز واکسن را به کودکان زیر پنج سال اختصاص می‌دهیم که در داروخانه‌ها در دسترس خواهد بود. در مهر ماه هم واردات خواهیم داشت. تاکید می‌کنم که مردم هیچکدام از کالاهای حوزه سلامت را از مکانی غیر از داروخانه تهیه نکنند. برای اینکه سودجوها در این میان وجود نداشته باشند ما توزیع واکسن را به نسبت سال گذشته ده برابر کردیم و فکر می‌کنیم جوابگوی نیاز کشور باشد. همچنین امسال با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت قرار است روزانه ۲ میلیون ماسک در داروخانه‌ها توزیع شود و با قیمت ۱,۳۰۰ تومان به فروش برسد.
 
دریافت واکسن آنفلوانزا برای کادر درمانی که در مراکز دولتی هستند رایگان است
 
به گفته وی، احراز هویت برای دریافت واکسن را به مرور انجام می‌دهیم تا ازدحام صورت نگیرد. در مورد کادر درمان دریافت واکسن آنفلوانزا برای آن‌هایی که در مراکز دولتی هستند رایگان است اما در مورد مراکز خصوصی فعلاً تعیین تکلیف نشده است. زمانی که آن‌ها هم شناسایی بشود با اختصاص یارانه واکسن دریافت می‌کنند.
 
در مورد واکسن کرونا مذاکره‌ای با روس‌ها داشتیم
 
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در مورد واکسن کرونا نیز اظهار داشت: در این خصوص مذاکره‌ای با روس‌ها داشتیم که آن‌ها گفتند حداقل تا ۴ ماه دیگر می‌توانند واکسن را در اختیار ما قرار دهند. البته در داخل کشور انستیتو پاستور و رازی در حال تحقیقات برای واکسن هستند اما اگر مطالعات بالینی آنها روی میمون هم پاسخ بدهد و وارد فاز انسانی بشوند تقریباً می‌توان گفت موفقیت‌آمیز هستند به شرطی که اتفاقی که برای آکسفورد افتاد برای ما نیفتد. به هر حال اگر واکسن کرونا در هر جای دنیا تأیید شود یا از آنجا تهیه می‌کنیم یا به صورت مهندسی معکوس تولید می‌نمائیم.
 
وی ادامه داد: برای اینکه مشکلی در زمینه واردات دیگر اقلام دارویی نداشته باشیم بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید به ما کمک کند در غیر این صورت با کمبود دارو مواجه می‌شویم. تنها مرکز مناسب برای توزیع ماسک داروخانه است اگر داروخانه‌ها ماسکی را که با قیمت ۱,۳۰۰ تومان قرار است به فروش برسد بیشتر بفروشند، سامانه ۱۹۰ برای رسیدگی به شکایات آمده است.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه