«نازنین زاغری» چه ماموریتی برای غرب انجام داده که ۴۰۰ میلیون پوند می‌ارزد!؟
کد خبر: ١٦٢٣٠٤ تاریخ انتشار: ٢٢ شهریور ١٣٩٩ - ١٥:٥٥
صفحه نخست » تیتر یک
«نازنین زاغری» چه ماموریتی برای غرب انجام داده که ۴۰۰ میلیون پوند می‌ارزد!؟

«نازنین زاغری» یک مهره بسیار مهم و کلیدی برای طرف انگلیسی است و این مهره آنقدر ارزش دارد که انگلیس حاضر شده برای وی بدهی خود به ایران به ارزش حداقل ۴۰۰ میلیون پوند را پرداخت کند.

 
 
«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس- ۱۴ شهریور- برای اولین بار با تائید اینکه کشورش در ماجرای تانک‌های چیفتن به ایران بدهکار است، اعلام کرد که فعالانه به‌دنبال پرداخت این بدهی به تهران است.
 
ایران در زمان رژیم پهلوی سفارش خرید تانک چیفتن از انگلیس را داده بود اما لندن به بهانه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران از عمل به تعهدات خود سر باز زد و اکنون تخمین زده می‌شود که میزان بدهی انگلیس به ایران به‌دلیل عدم تحویل این تانک‌ها بالغ بر ۴۰۰ میلیون پوند باشد. تاکنون دادگاه‌های متعددی در این خصوص برگزار شده که آخرین مورد آن در ژانویه سال جاری میلادی بود. یکی از مسائل مورد مناقشه بین ایران و انگلیس، سودی است که بر این بدهی تعلق می‌گیرد.
 
 
 
سال گذشته میلادی دادگاه عالی در لندن حکم داد که این سود به‌دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا قابل پرداخت نیست.
 
در روزهای گذشته سایت ضدانقلاب «رادیو فردا» (ارگان رسانه ای سازمان جاسوسی آمریکا) در گزارشی نوشت: «وزیر دفاع بریتانیا گفت به دنبال یافتن راهی برای بازپرداخت بدهی های مربوط به قراردادهای نظامی با حکومت پهلوی به ایران است. پرداخت این بدهی می تواند به آزادی نازنین زاغری منجر شود».
 
 
 
یک سوال؛ «نازنین زاغری» چه کاری برای غرب انجام داده که ۴۰۰ میلیون پوند ارزش دارد!؟
 
وقتی نازنین زاغری-جاسوس دوتابعیتی- در ایران دستگیر و بازداشت شد، مقامات انگلیس از سفیر گرفته تا وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر به تکاپو افتاده و با اجرای عملیات سنگین روانی، خواستار آزادی وی شدند. نوع رفتار انگلیسی ها، از اهمیت این مهره برای دولت انگلیس و نگرانی لندن از رسواشدن عملیات مهمی که وی بر عهده داشت، حکایت می کرد.
 
«شهروند ساده» و «مادری بی‌گناه»!
 
در کنار حمایت مقامات ارشد دولت انگلیس از زاغری، رسانه‌های انگلیسی نیز با انتشار تصاویر احساسی از «نازنین زاغری» و فرزند خردسالش مدعی شدند که زاغری صرفا یک «شهروند ساده» و «مادری بی‌گناه» است که تنها برای دیدار با خانواده خود به ایران سفر کرد و دستگیر شد. این در حالی است که «نازنین زاغری» که به‌خوبی از ورود به پروژه‌های امنیتی اطلاع داشته با نام مستعار «پریسا» فعالیت می‌کرده است.
 
 
 
زاغری با عضویت در شرکت‌ها و مؤسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مشارکت داشته است. وی یکی از سرشبکه‌های اصلی مؤسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.
 
روزنامه اصلاح طلب شرق-آذر ۹۷- در مطلبی نوشت: «نکته مهم و مشترک سفر هر دو وزیر خارجه بریتانیا به ایران سرنوشت خانم نازنین زاغری است که از پیش از سفر نیز به آن اشاره کرده بودند...به‌ویژه آنکه درباره این «مادر» و فرزند خردسالش مسائل عاطفی نیز مطرح شده بود... دیدار وزیر خارجه انگلیس با علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران و همچنین دیدار او با خانواده و فرزند خانم زاغری در این سفر یک‌روزه نشان می‌دهد که ملاحظات امنیتی و انتظار آزادی زندانیان امنیتی دوتابعیتی برای او اولویت داشته و به‌عنوان کلید اصلی مذاکرات درباره موضوعات دیگر مطرح بوده استنوع برخورد دراین‌باره می‌تواند با قدری مدارا و این دیدگاه صورت گیرد که با توجه به محکوم‌بودن این اشخاص، باقی‌ماندن‌شان در زندان می‌تواند پایان یابد».
 
در همان مقطع روزنامه اصلاح طلب همدلی در مطلبی نوشته بود: «وزیر خارجه بریتانیا برای موضوعی مانند برجام به تهران نیامده و دلیل سفر او، مسائل دوجانبه فوری‌تری است که دلیل اصلی آن همان‌طور که پیش‌تر گفتیم آزادی خانم زاغری است...در محافل بریتانیا تبلیغات عاطفی بسیار زیادی روی زاغری شده چون به هرحال ایشان یک مادر جوان است».
 
نکته قابل تأمل اینجاست که در سالهای اخیر رسانه‌های اصلاح طلب بجای حمایت از منافع ایران، به عنوان یار کمکی و سخنگوی ملکه در ایران، با حمایت از یک جاسوس دوتابعیتی در کنار طرف انگلیسی قرار گرفتند!
 
اعتراف خبرنگار ضدانقلاب
 
«بهنام قلی‌پور» خبرنگار رادیو فردا- تیر ۹۸- در صفحه شخصی خود نوشت: «نازنین زاغری را براساس تجربه جیسون رضاییان گرفتند تا از بریتانیا ۴۵۰ میلیون پوندی که از زمان شاه بدهکار بودند را بگیرند، اما معامله صورت نگرفت و پروژه شکست خورد، حالا باید زاغری را بدهند تا کشتی توقیف شده نفتی را پس بگیرند».
 
 
 
این اعتراف که از سرمایه‌گذاری سنگین انگلیس در حد توقیف یک نفتکش ایرانی برای آزادی این جاسوس دوتابعیتی حکایت دارد به خوبی نشان می‌دهد که زاغری یک مهره کلیدی جاسوسی برای انگلیسی‌ها محسوب می‌شود که حاضر هستند تا این میزان برای او هزینه کنند؛ موضوع مهمی که درباره هزینه آمریکا برای آزادی جیسون رضاییان نیز مطرح بود.
 
اهداف زاغری در ایران
 
«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس- آبان ۹۶- در جلسه استماع کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس گفت: «وقتی بررسی می‌کنم که ببینم نازنین زاغری-راتکلیف در حال انجام چه کاری بوده، می‌بینم که طبق برداشت من، او تنها آموزش روزنامه‌نگاری می‌داده است».
 
 
 
پس از اظهارنظر جانسون، برخی از آن به‌عنوان «گاف بزرگ» نام بردند؛ اما برخی دیگر معتقد بودند که اظهارات مضحک وزیر خارجه وقت و نخست وزیر فعلی انگلیس یک عملیات فریب برای پوشاندن جرم اصلی و البته مهم‌تر از آن «پنهان کردن دوستان اصلی در تهران» بوده است بسیار منطقی است که انگلیس برای حفظ شبکه خود در سطوح مختلف کشور، زاغری را به کاری کم‌ارزش و بی‌اهمیت متهم کند، رسانه‌ها و احزاب انگلیس به وزیر خارجه حمله کنند... تا سرپل‌های اصلی محفوظ بمانند وگرنه با هیچ منطق امنیتی نمی‌توان پذیرفت که این سخن جانسون، «گاف» باشد...
 
اما زاغری با چه کسانی در ایران ارتباط داشت و برنامه بلندمدت او، ساخت و تجهیز کدام شبکه اجتماعی در «کدام طبقه» بود!؟ مردم عادی جامعه هدف او بودند یا برخی خواص و فعالیت‌های خیریه و اجتماعی خانواده آن‌ها و فرزندانشان اصلی‌ترین هدف زاغری بودند!؟
 
زاغری کارمند بنیاد اصطلاحا خیریه تامسون رویترز بود و بنا بر اظهار صریح «ونیک ویا» مدیر اجرایی این بنیاد «زاغری روزنامه‌نگار نیست و در این بنیاد به‌عنوان «مدیر پروژه» کار می‌کرده است...». یکی از اقدامات ویژه زاغری، شبکه سازی در ایران بود.
 
اظهارنظر بی سابقه وزیر دفاع انگلیس در روزهای گذشته و سپس تحلیل های رسانه های انگلیسی، از یکسو بیش از پیش ثابت کرد که «نازنین زاغری» یک مهره بسیار مهم و کلیدی برای طرف انگلیسی است و این مهره آنقدر ارزش دارد که انگلیس حاضر شده برای وی بدهی خود به ایران به ارزش حداقل ۴۰۰ میلیون پوند را پرداخت کند.
 
این مسئله از سوی دیگر موجب شد تا تشت رسوایی دروغ «زندانی شدن یک شهروند ساده» و ادعای مضحک «زندانی شدن مادری که صرفا آمده بود خانواده اش را ببیند» از بام بیفتد.
 
گفتنی است در روزهای گذشته شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، نازنین زاغری را به همراه وکیل تعیینی‌اش احضار و کیفرخواست پرونده جدیدی را به وی ابلاغ کرد. پیش از این مسئولان قضایی از مفتوح بودن بخش دوم پرونده زاغری خبر داده بودند.
 
 
 
 
 


برچسب ها: نازنین زاغری


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه