به نام دولت قبلی، به کام حسن روحانی رئیس دولت تدبیر: یک میلیون و ۳۰۰ هزار مسکن مهر ساختیم!/ وقتی روحانی خانه‌هایی که بخش خصوصی ساخته را به نام خود سند می‌زند
کد خبر: ١٦٢٢٧٠ تاریخ انتشار: ٠٤ شهریور ١٣٩٩ - ١١:٣٣
صفحه نخست » تیتر یک
به نام دولت قبلی، به کام حسن روحانی رئیس دولت تدبیر: یک میلیون و ۳۰۰ هزار مسکن مهر ساختیم!/ وقتی روحانی خانه‌هایی که بخش خصوصی ساخته را به نام خود سند می‌زند

در هفت سالی که از عمر دولت حسن روحانی می‌گذرد، موضوع مسکن، به نماد بی برنامگی و بی عملی دولت تدبیر بدل شده است.

 در هفت سالی که از عمر دولت دولت حسن روحانی می‌گذرد، موضوع مسکن، به نماد بی برنامگی و بی عملی دولت تدبیر بدل شده است. دولت حسن روحانی علاوه بر آنکه مسکن مهر را با استدلال مزخرف بودن کنار گذاشت، نتوانست طرح جایگزینی برای آن معرفی کند. با این حال رئیس جمهور با آمار سازی های عجیب، در پی دستاورد تراشی برای دولت است.

 

در تازه‌ترین مورد، حسن روحانی روز گذشته در حساب توییتری خود مدعی شد که دولت تدبیر طی هفت سال گذشته چهار میلیون و 500 هزار واحد مسکن در کل کشور ساخته است.

 

روحانی در ادامه نوشت: در حالی که در دولت قبل تنها ۷۷۵ هزار واحد مسکن مهر به بهره‌برداری رسیده، در این دولت بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر، تکمیل و در اختیار مردم قرار گرفته است.این ادعای روحانی درحالی است که طبق آمار رسمی مرکز آمار، میانگین تعداد واحد های مسکونی ساخته شده در دولت تدبیر در هفت سال گذشته بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد بوده است. در دولت های یازدهم و دوازدهم تقریباً دو نیم میلیون واحد مسکن احداث شده که بنابه گزارش نود اقتصادی، این تعداد مسکن نیز کاملاً توسط بخش خصوصی و سرمایه گذاری غیر دولتی ساخته شده، و دولت آقای روحانی کوچکترین نقشی در بهره برداری از این دو و نیم میلیون واحد ندارد.

 

دولت روحانی بیشترین تعداد مسکن مهر را ساخته یا دولت قبل؟

دولت محمود احمدی نژاد در پایان کار خود، نزدیک به یک میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر را احداث کرده و در اختیار متقاضیان قرار داد. همچنین یک میلیون واحد را نیز با پیشرفت بالای 60  درصد تحویل حسن روحانی داد تا در دولت تدبیر تکمیل شده و در اختیار خانواده های متقاضی قرار بگیرد. به تعبیری دیگر، بر خلاف القای دولتی ها مبنی بر اینکه 60 درصد پروژه مسکن مهر در دولت تدبیر انجام گرفته، حسن روحانی صرفاً واحدهای ناتمام مانده در دولت قبل را تکمیل کرده و به نام خود زده است.

 

همچنین باید گفت که حجم قابل توجهی از واحدهایی که دولت مدعیِ احداث آنها است، به روش اقساطی در اختیار متقاضیان قرار گرفته و هنوز به طور کامل قابل بهره برداری نیست. دولت تدبیر واحدهایی را که هنوز در اختیار متقاضیان قرار نگرفته را نیز به‌عنوان مسکن احداث شده در آمارهای اعلامی جای گذاری کرده است.

 

جدای از این، ذکر این نکته نیز ضروری است که با تصدی وزارت راه و شهرسازی توسط عباس آخوندی و مزخرف دانستن مسکن مهر از سوی او، این طرح عملاً منتفی شد و پس از استعفای او(پایان مهرماه ۱۳۹۷) گرچه دولت و وزیر جدید راه و شهرسازی با نقد اقدامات آخوندی، بسته‌های جدید رونق ساخت‌وساز همچون طرح اقدام مسکن ملی را کلید زدند، اما تعداد پروانه‌های ساختمانی سال ۱۳۹۸ نیز با کمتر از ۲ درصد افزایش، در سال گذشته به ۳۸۲ هزار و ۵۶۵ واحد رسید.

 

اخیراً نیز اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در ارتباط با عملکرد عباس آخوندی در حوزه مسکن مهر و بدون متقاضی ماندن واحدهای مسکن مهر در دولت تدبیر گفت: گزاره بدون متقاضی بودن مسکن مهر جفای به این طرح بود و به نظر می‌رسد، اگر آخوندی شیرازه مسکن مهر را در دولت قبل به هم نمی‌زد، هیچ واحد مسکونی از این طرح بدون متقاضی باقی نمی‌ماند. فاصله زمانی به وجود آمده و تاخیر در تکمیل واحدهای مسکن مهر که به دلیل ترک فعل عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی رخ داد، علت اصلی تعیین و تکلیف نشدن این تعداد واحد مسکونی است.

 

در هر حال با توجه به اینکه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی سالهای 92 تا 97 دولت تدبیر اساساً اعتقادی به طرح مسکن مهر نداشته و در پایان نیز از اینکه هیچ واحد مسکن مهری را احداث نکرد ابراز خوشحالی کرد، چطور امکان دارد طی دو سالی که از استعفای او می‌گذرد، دولت تدبیر یک میلیون و 300 هزار واحد مسکن ساخته باشد؟

 

تنها راه حسن روحانی برای اثبات ادعایش این است که اجازه دهد آمار واقعی خانه هایی که در دولت او احداث شده در اختیار عموم قرار بگیرد تا مردم با مقایسه عملکرد دولت تدبیر و دولت قبل، از تعداد واحد های ساخته شده در دو دولت، مطلع شوند.

 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه