همتی: اخلالگران بازار ارز از کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت می‌شوند
کد خبر: ١٦٢٢٣٢ تاریخ انتشار: ١٩ مرداد ١٣٩٩ - ٠٨:٤٣
صفحه نخست » آخرین اخبار
همتی: اخلالگران بازار ارز از کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت می‌شوند

رئیس ‌کل بانک مرکزی با ‌اشاره به اینکه مسائل امنیتی و سیاسی در افزایش نرخ ارز اثرگذار بود، گفت: اخلالگران بازار ارز از کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس حمایت می‌شوند.

 عبدالناصر همتی در برنامه «بدون تعارف» بخش خبری ۲۰:۳۰ اظهار داشت: سال ۹۷ التهابات وحشتناکی در بازار ارز ایجاد شد که آن را مدیریت کردیم و شرایط خوبی را تا آبان ۹۸ داشتیم و ثبات خوبی را شاهد بودیم که در نتیجه آن تورم نزولی شد. اکنون نیز تیم بانک مرکزی همان تیم است و قادریم ثبات را به بازار بازگردانیم.
وی افزود: حوادث آبان‌ماه انتظارات منفی را در جامعه ایجاد کرد. پس از این اتفاق دوباره به سمت ثبات حرکت می‌کردیم که با شیوع ویروس کرونا مواجه شدیم و سیستم تجاری و اقتصادی کشور به هم خورد چراکه تجار نتوانستند تجارت کنند و درآمد ارزی حاصل از صادرات کاهش یافت.
رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: البته در افزایش نرخ ارز در این اواخر همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، مسائل سیاسی و امنیتی نیز دخالت داشت و دشمنان اهداف بالاتری داشتند اما ما تلاش کردیم تا بازار را کنترل کنیم و اقدامات جدی را در این زمینه شروع کرده‌ایم که نتیجه آن مشخص خواهد شد.
همتی با بیان اینکه اخلالگران بازار ارز از کشورهای حاشیه [خلیج ‌فارس] حمایت می‌شوند، گفت: از قوه قضائیه به ما اطلاع دادند که تعدادی از ۲۵۰ نفری که اسامی آنها را داده‌ایم را بازداشت کرده‌اند و این‌ها اخلالگرانی حرفه‌ای هستند که حتی یک دلار ارز وارد کشور نکرده‌اند.
وی اضافه کرد: اقداماتی در حال انجام است که هر روز قیمت ارز وابسته به بعضی موارد نباشد؛ بر این اساس جلوی یک سری رانت‌ها، تخلفات و بی‌نظمی‌ها را گرفته‌ایم و با قدرت پیش می‌رویم. نرخ واقعی ارز رقمی بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی آن در بازار است.
رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این شبهه که دولت قیمت ارز را برای درآمدزایی بالا برده است، گفت: دولت هنوز ارزی که مصرف می‌کند با قیمت ۴۲۰۰ تومان است، بنابراین افزایش قیمت ارز تاثیری در درآمدهای دولت ندارد. اگر بتوانیم نرخ ارز را پایین بیاوریم که در روزهای آینده ان‌شاءالله این اتفاق خواهد افتاد و نشان خواهیم داد که دولت چنین هدفی ندارد.
همتی درباره اقدامات بانک مرکزی برای مقابله با اختلاس‌های بانکی تاکید کرد: قوه قضائیه خوب برخورد می‌کند، ظرف همین چند ماه گذشته جناب آقای رئیسی اقدامات بسیار خوبی را انجام داده‌اند و نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان از مطالبات بدهکاران بانکی را وصول کرده‌ایم.
وی درباره پرداخت تسهیلات خرد گفت: خواهش ما از مدیران بانک‌ها این است که به مردم سخت‌گیری نکنند، به خصوص طبقاتی که وام‌های خرد درخواست دارند را با حداقل ضمانت پرداخت کنند. در همین زمینه سامانه ارتباطی با شماره ۲۷۰۶ از هفته آینده راه‌اندازی می‌شود که بانک مرکزی در این زمینه پاسخگو خواهد بود. 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه