-شمشیر آل‌سعود بر گلوی 1000کودک
کد خبر: ١٦٢١٨٧ تاریخ انتشار: ٠٥ مرداد ١٣٩٩ - ١١:٢٣
صفحه نخست » آخرین اخبار
-شمشیر آل‌سعود بر گلوی 1000کودک

مقامات یمنی می‌گویند ذخیره سوخت تاسیسات حیاتی این کشور تمام شد که این امر باعث به خطر افتادن جان 1000 کودک شده است. آنها از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن خواستند تا دیر نشده، ولو به زور موشک، سعودی‌ها را وادار به آزاد ‌سازی کشتی‌های حامل نفت کنند.

 توقیف کشتی‌های حامل سوخت یمن توسط ائتلاف سعودی باعث شده تا یمن در وضعیت «بسیار خطرناکی» قرار بگیرد و آن تعداد محدود بیمارستان و مراکز درمانی که در حملات هوایی سعودی‌ها از بین نرفته‌اند، در آستانه تعطیلی قرار بگیرند. این مسئله آن‌قدر جدی است که باعث شده تا مقامات شرکت نفت یمن از انقلابیون درخواست گزینه نظامی برای وادار کردن ائتلاف سعودی به آزادکردن کشتی‌های سوخت یمن داشته باشند.
مدیرکل اجرایی شرکت نفت یمن می‌گوید با تمام شدن ذخیره سوخت یمن، این کشور ساعات بسیار فاجعه باری را پیش رو خواهد داشت. عمار الاضرعی به شبکه المیادین گفته: «ائتلاف سعودی کشتی‌های حامل نفت را توقیف کرده است در حالی که 1000 کودک در بیمارستان‌ها به دلیل قطعی سوخت در معرض مرگ هستند».
هیچ کس صدای ما را نمی‌شنود
شرکت نفت یمن پس از پایان نماز جمعه در برابر ساختمان سازمان ملل در صنعا تجمع اعتراضی برگزار کرد. «احمد دارس» وزیر نفت یمن در این تجمع گفت: «ذخیره سوخت دیزل به پایان رسیده و زندگی مردم با این اتفاق مختل می‌شود، هیچ کسی به داد ما نمی‌رسد. سازمان ملل و دنیا هم صدای ما را نمی‌شنوند...ما چیزی را گدایی نمی‌کنیم، اما از سازمان ملل می‌خواهیم به تکلیف انسانی خود در قبال بیش از 26 میلیون شهروند یمنی عمل کند.» در بیانیه‌ای که در پایان این تجمع قرائت شد آمده: «شرکت نفت یمن فرماندهی و نیروهای مسلح را به اتخاذ گزینه‌های بازدارنده‌ای دعوت می‌کند که ائتلاف سعودی را وادار به وارد کردن کشتی‌های نفتی به ساحل یمن کند تا جان یمنی‌ها نجات یابد».
پیش از این، عمار الاضرعی، مدیر اجرایی شرکت نفت یمن در دولت نجات ملی این کشور گفته بود، ائتلاف متجاوز به یمن ۲۲ کشتی حامل سوخت و مشتقات نفتی را متوقف کرده است. این مسئول یمنی در گفت‌وگو با شبکه المسیره اظهار داشته بود که مقدار بنزین و گازوئیل وارد شده به بندر الحدیده، فقط کفاف پنج روز را می‌دهد و مخازن و ایستگاه‌های سوخت خالی شده است. رئیس‌کمیته عالی انقلاب یمن، سازمان ملل و فرستاده این سازمان را به اهمال در قبال بحران سوخت متهم کرده و این سازمان را مسئول ادامه تحریم سوختی بندر الحدیده دانسته است.
گرسنگی 2 میلیون و 400 هزار کودک
بحران سوخت تنها یکی از پیامدهای محاصره یمن است و قحطی گسترده نیز باعث قربانی شدن شمار زیادی از کودکان یمنی شده است. یونیسف هشدار داده که تا پایان سال ۲۰۲۰، شمار کودکان یمنی که دچار سوء تغذیه هستند، با افزایشی ۲۰ درصدی به 2 میلیون و 400 هزار نفر
خواهد رسید: «میلیون‌ها کودک یمنی ممکن است به دلیل کمبود شدید کمک‌های بشردوستانه با قحطی و گرسنگی مواجه شوند».
صندوق کودکان سازمان ملل در گزارش خود نوشته است، در چند ماه باقیمانده از سال جاری احتمالا ۳۰ هزار کودک یمنی دیگر نیز دچار سوء تغذیه کامل و مرگبار خواهند شد و شمار کلی کودکانی که در این کشور دچار سوء تغذیه کامل هستند.
بر اساس این گزارش، نیمی از این کودکان که دچار سوء تغذیه هستند زیر سن ۵ سال قرار دارند و شمار آنها در سال جاری ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت. یونیسف هشدار داده که احتمال مرگ ۶ هزار و ۶۰۰ کودک یمنی زیر ۵ سال دیگر نیز بر اثر بیماری‌های قابل پیشگیری وجود دارد که این تعداد نیز با افزایشی ۲۸ درصدی مواجه شده است.
در همین راستا، سازمان ملل روز چهارشنبه گذشته در گزارشی اعلام کرد، یمن در حال بازگشت به سطوح نگران‌کننده‌ای از ناامنی غذایی است. محدودیت‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا، کاهش انتقال پول از طرف افراد شاغل در خارج از کشور، وجود ملخ‌ها، سیل‌ها و نیز کاهش کمک‌ها در سال جاری، موجب تشدید وخامت گرسنگی مردم پس از ۵ سال جنگ شده است. وقوع قحطی در یمن هرگز به طور رسمی اعلام نشده است. هشدار‌های سازمان ملل در اواخر سال ۲۰۱۸ درباره قریب‌الوقوع بودن بروز قحطی موجب افزایش کمک‌ها شد و برنامه جهانی غذا هر ماه، به ۱۳ میلیون تن در این کشور کمک غذایی کرد.
تظاهرات یمنی‌ها
از سوی دیگر، در تعدادی از شهرستان‌های استان الحدیده پس از اقامه نماز جمعه تجمعات اعتراض ‌آمیزی در محکومیت جنایت‌های شنیعی که ائتلاف سعودی و مزدورانش علیه ملت یمن مرتکب شده‌اند، برگزار شد. معترضان در این تجمعات اقدام مزدوران ائتلاف عربی در شکنجه مختار علی الیوسفی، اسیر یمنی که در یکی از زندان‌های استان تعز زیر شکنجه جان باخت محکوم کردند. معترضان همچنین جنایت‌های ائتلاف سعودی آمریکایی و تداوم آن در حق غیرنظامیان در «الجوف»، «مأرب» و «حجه» را محکوم کردند و از سازمان ملل خواستند مانع ادامه ریختن خون شهروندان یمنی شوند. 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه