سه ماه پس از دستور ویژه‌ی رئیس صدا و سیما از ماجرای «ستون پنجم فرهنگی دشمن» تا سفارش ساخت سری هفتم «پایتخت»/
کد خبر: ١٦٢١٦٤ تاریخ انتشار: ٢٨ تير ١٣٩٩ - ١٠:١٦
صفحه نخست » مطالب وسط
سه ماه پس از دستور ویژه‌ی رئیس صدا و سیما از ماجرای «ستون پنجم فرهنگی دشمن» تا سفارش ساخت سری هفتم «پایتخت»/

درحالی که بیش از سه ماه از دستور ویژه‌ی عسگری می‌گذرد، نه‌تنها هیچ خبری از برخورد با «نفوذی‌ها» و «واداده‌ها» نیست بلکه سیروس مقدم از سفارش ساخت سری هفتم این سریال خبر داده است!

 گروه فرهنگ-رجانیوز: 17 فروردین ماه بعد از موج انتقادات نسبت به محتوای سخیف و فرم ضعیف سریال «پایتخت 6» رئیس سازمان صدا و سیما در «دستوری ویژه» به سید مرتضی میرباقری، معاون سیما، با اشاره به حواشی این سریال بیان کرد: «لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه انگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن؟!»
 

 

به گزارش رجانیوز، در بخشی دیگر از این دستور ویژه آمده است: «از آنجا که برخی از موارد (از قبیل قسمت پایانی سریال پایتخت) نسبت به ضوابط و چارچوب‌های رسانه ملی دقت لازم را نداشته‌اند ... لازم است این موضوع بررسی دقیق و همه جانبه شود... ضمن برخورد مناسب، برنامه ریزی لازم برای پیشگیری از تکرار چنین مواردی صورت گیرد.»

 

بیشتر بخوانید:

نگاهی به سقوط اخلاقی «پایتخت»

 

درحالی که بیش از سه ماه از دستور ویژه‌ی عسگری می‌گذرد، نه‌تنها هیچ خبری از برخورد با «نفوذی‌ها» و «واداده‌ها» نیست بلکه سیروس مقدم از سفارش ساخت سری هفتم این سریال نیز خبر داده است! 

 

28 خرداد ماه کارگردان «پایتخت» در گفت و گو با برنامه «صحنه»ی رادیو تهران، بیان کرد: وقتی سفارش به ساختن ادامه پایتخت می شود یعنی مشکلات حل شده و تلویزیون از ما طرح «پایتخت ۷» را خواسته است، انشاءالله با رفع دلخوری ها این مجموعه نوروز ۱۴۰۰ پخش می شود.

 

سیروس مقدم درحالی از حل شدن مشکلات صحبت می‌کند که بنابر پیگیری‌های خبرنگار رجانیوز بعد از حواشی این سریال و «دستور ویژه» رئیس سازمان هیچ تغییر و تحولی در صدا و سیما صورت نگرفته است.

 

چرا تاکنون «دستور ویژه» عسگری به نتیجه نرسیده است؟

هر سریالی که توسط صدا و سیما ساخته و پخش می‌شود یک روند مشخص را باید طی کند.

 

1. شبکه‌های سیما داستان، عوامل(تهیه کننده، کارگردان، بازیگران و...) و برآورد مالی را به سیما فیلم پیشنهاد می‌دهند. سیما فیلم در صورت موافقت هزینه‌های ساخت را تامین و بر روند ساخت نظارت می‌کند. در این روند شبکه‌ها مثل یک پیمانکار مسئولیت ساخت را برعهده می‌گیرند.

 

2. سیما فیلم تصیم به تولید یک سریال می‌گیرد. در این حالت انتخاب عوامل، هزینه‌ی ساخت و نظارت تمام و کمال بر عهده‌ی سیما فیلم می‌باشد و شبکه‌ها هیچ دخالتی نخواهند داشت.

 

اما پایتخت ۶ خارج از این مسیر رسمی ساخت سریال‌های تلویزیونی ساخته شده است. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا این سریال خارج از روند قانونی ساخته می‌شود؟

 

عوامل «پایتخت» برای ساخت سری ششم این سریال یک برآورد مالی تقریبا 23 میلیارد تومانی را به صدا و سیما ارائه می‌دهند. از آنجایی که میرباقری می‌دانست سیما فیلم و شبکه یک زیر بار هزینه‌های ساخت این سریال نمی‌روند،  تصمیم می‌گیرد با مسئولیت خود از راه دیگری ساخت آن را پیگری کند.

 

در نتیجه این سریال با بودجه مستقیم اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیما و با نظارت مستقیم شخص معاون سیما ساخته می‌شود. فیلمنامه ابتدایی «پایتخت6» را معاون سیما، شخصا مطالعه و تائید می‌کند و مهدی فرجی نیز به عنوان ناظر کیفی این سریال تعیین می‌شود. 

 

در سال 98 که سریال پایتخت ساخته شد هزینه‌ی هر دقیقه تولید سریال در صدا و سیما 5 میلیون تومان بوده است اما سریال پایتخت با هزینه هر دقیقه 22 میلیون تومان، یعنی چهار برابر عرف سازمان، ساخته می‌شود.

 

پس از اتمام تولید سریال پایتخت طبیعتا پخش این سریال باید زیر نظر شبکه یک انجام می‌شد اما این کار صورت نمی‌گیرد و حتی پخش این سریال هم زیر نظر اداره کل بازرگانی و شخص میرباقری انجام می‌شود. 

 

نکته جالب‌تر آن است که برای پخش این سریال یک گروه پنج نفره متشکل از جواد رمضان‌نژاد رئیس سیما فیلم، الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک، زین‌العابدینی مدیر شبکه یک، فرجی ناظر کیفی و میرباقری معاون سیما پایتخت 6 را بازبینی می‌کند. جلسات بازبینی چند روز قبل از شروع پخش سریال آغاز می‌شود و در ایام عید هم ادامه داشته است. 

 

حال چگونه است که از طرفی سریال پایتخت از صفر تا صد تحت نظارت مستقیم میرباقری ساخته و پخش می‌شود و از طرف دیگر رئیس سازمان برای رسیدگی به حواشی آن دوباره به معاون سیما دستور پیگیری می‌دهد؟

 

پس از گذشت سه ماه سرانجام «دستور ویژه‌» به کجا رسید؟

 

درحالی «پایتخت6» با هزینه‌ی چهار برابر عرف سریال‌های دیگر سازمان ساخته می‌شود اما از لحاظ محتوایی و فرمی ضعیف و دور از انتظار بود. آیا قرار است سری هفتم پایتخت نیز با هزینه‌های خارج از عرف و کیفیت بسیار پایین ساخته شود؟

 

وقتی هزینه‌ی ساخت سریال را صدا و سیما پرداخت کرده است پس حق مالیکت سریال را نیز بر عهده دارد و هرسکانسی را که بخواهد می تواند حذف کند. محسن تنابنده یا بعضی از بازیگران فیلم چه جایگاه تصمیم‌گیری دارند که برای سازمان تعیین و تکلیف می‌کنند که فلان سکانس حذف بشود یا نشود؟! 

 

آن چیزی که باید قبل از شروع سری هفتم مشخص شود پاسخ به این ابهامات و مشکلاتی است که همچنان حل نشده باقی مانده است.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه