تغییر ۱۸۰ درجه‌ای مواضع دولتی‌ها
کد خبر: ١٦٢١١٤ تاریخ انتشار: ٠٧ تير ١٣٩٩ - ١٠:٥٩
صفحه نخست » مطالب وسط
تغییر ۱۸۰ درجه‌ای مواضع دولتی‌ها



جهانگیری سال ۹۶: ملت ایران! آیا کسانی که تحریم را فرصت می‌دانند برای مردم مفید هستند؟/ روحانی سال ۹۹: تحریم برای کشور فرصت است

 یکی از مولفه های پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96، رقیب هراسی او بود. روحانی و کاندیدای کمکی‌اش جهانگیری که آن زمان کارنامه قابل دفاعی نداشتند، برای پیروزی بر رقبای خود، به ویژه آیت‌الله رئیسی، مردم را از عواقب انتخابی غیر از خود می‌ترساندند. اینکه اگر آیت‌الله رئیسی انتخاب شود، شاهد دیوار کشی بین زن و مرد در خیابان‌ها خواهیم بود و یا اینکه اگر او رأی بیاورد دلار به 5 هزار تومان خواهد رسید. ترساندن مردم از بازگشت دوباره تحریم‌ها از دیگر مواردی بود که روحانی و جهانگیری در این راستا به کار بستند. اما گویا اکنون شرایط تغییر کرده است. کسانی که آن زمان به مدافعین استقلال و قدرت کشور برچسب کاسب تحریم می‌زدند و از تحریم‌های آمریکا برای مردم ایران غول می‌ساختند، اکنون برای فرار از خسارتی که با اقداماتشان به بار آورده‌اند، اعلام می‌کنند که تحریم‌ها برای کشور بی اثر است.

 

به گزارش رجانیوز، صبح امروز(پنجشنبه 5 تیر ماه 99) حسن روحانی در آئین افتتاح سه پروژه نفتی کشور، از فرصت بودن تحریم‌ها سخن به میان آورده و اعلام کرده است تحریم‌های آمریکا برای ایران بی نتیجه است.

 

روحانی گفت: به برکت تحریم که تحریم‌ با همه مشکلات و نکبتی که برای کشور ما دارد، یک نقاط فرصت هم در بعضی از زمینه‌ها است، و ما را وادار کرد که این طرح عظیم و بزرگ را( احداث خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک) با دست کارگران، فناوران و محققین خودمان به ثمر برسانیم و نهایی کنیم.

 

روحانی در بخشی دیگر از اظهاراتش گفته است: امروز پیام بسیار محکمی به آمریکایی‌ها، ‌به مخالفین و به آنهایی است که تحریم‌گر هستند و بدانند که راه به جایی نخواهد برد و این تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نخواهد کرد. تحریم ها اگر چه فشار را بر مردم اضافه می‌کند و مردم را در رنج قرار می‌دهد، اما اهداف مهم‌مان را بدون تردید و بدون یک دقیقه توقف ادامه می‌دهیم و ان‌شاء الله به تمام اهداف‌مان دست پیدا می‌کنیم.

 

اینکه حسن روحانی ولو خیلی دیر به این واقعیت پی برده است که با اتکا به توان داخلی می‌توان تحریم‌ها را بی اثر کرد، جای شکر دارد. اما در این میان یک نکته باید مورد توجه قرار گیرد. شاید حسن روحانی فراموش کرده باشد، اما حافظه ملت به یاد دارد که او آنقدر تشنه مذاکره با غربی‌ها بود که آب خوردن کشور را هم به تحریم‌ها گره زده بود و کوچکترین صدای مخالفی که عدم اعتماد به آمریکا را فریاد می‌زد را، با برچسب های گوناگون نظیر کاسب تحریم، دلواپس، بی‌شناسنامه و بی سواد سرکوب می‌کرد.

 

علی‌رغم پیش‌فرض روحانی، مردم یادشان است که در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 اسحاق جهانگیری به‌عنوان کاندیدای پوششی روحانی، با نگاه به دوربین‌ها به مردم گفت: آیا کسانی که تحریم را برای شما فرصت می‌دانند بهترند؟ ملت ایران؛ ما از تحریم‌ها عبور کردیم. در یک مقطع از تاریخ کشور مسائل کشور به سمت شعار دادن رفت! مردم باید دقت کنند که چقدر حرف‌های کاندیداها واقعی است و چقدر شعارهای فریبنده.

 

احتمالاً حسن روحانی روی حافظه کوتاه مدت مردم حساب ویژه‌ای باز کرده است که خیال می‌کند می‌تواند بدون عذرخواهی از تحریم‌ هراسی های چند سال قبل، از شعار تحریمِ موثر به تحریم بی اثر تغییر جهت بدهد.

 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه