۳ سناریو از رفتار احتمالی کروناویروس در آینده
کد خبر: ١٦١٩٨٤ تاریخ انتشار: ٠٦ ارديبهشت ١٣٩٩ - ١١:٠٣
صفحه نخست » مطالب وسط
۳ سناریو از رفتار احتمالی کروناویروس در آینده

مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به سناریوهای مختلف پیش رو در رابطه با رفتار کرونا ویروس جدید، گفت: در رابطه با رفتار احتمالی ویروس کرونا سه احتمال وجود دارد ولی همواره باید بدبینانه ترین سناریوها را در نظر بگیریم تا غافلگیر نشویم.

 
به گزارش صابرنیوز، دکتر پیام طبرسی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص پیش بینی رفتار ویروس کرونا در آینده، اظهار کرد: برای پاسخ به این سوال می‌توان به رفتار دو ویروس مشابه این ویروس یعنی سارس و مرس اشاره کرد که درصد کشندگی هر دو از کووید ۱۹ بالاتر بود.
 
وی ادامه داد: به عنوان نمونه ویروس سارس بعد از ایجاد یک اپیدمی نسبی در دنیا، خیلی سریع و بعد از حدود ۶ یا ۷ ماه محو شد و تا امروز گزارش جدیدی از آن نداریم. بنابراین یک احتمال این است که ویروس کووید ۱۹ نیز مانند سارس خودبخود محو شود.
 
این متخصص عفونی با اشاره به ویروس مشابه مرس که در عربستان شروع شد، گفت: این ویروس نیز در ابتدا یک اپیدمی وسیع ایجاد کرد ولی الان و بعد از چند سال موارد تک گیر از آن گزارش می‌شود. بنابراین سناریوی بعدی در رابطه با کروناویروس جدید اینگونه است.
 
وی ادامه داد: سناریوی بعدی این است که کووید ۱۹ مانند ویروس آنفلوانزا در طبیعت باقی مانده و انتقال فرد به فرد آن در طول سالیان آینده ادامه داشته باشد.
 
به گفته این متخصص عفونی، در علم پزشکی همواره باید بدترین فرضیه‌ها را در نظر داشته باشیم تا مانند این ویروس جدید غافلگیر نشویم. به عبارت دیگر اطلاعات اول منتشر شده از چین یک بیماری خفیف را گزارش می‌کرد، ولی بعد که ظاهر شد دیدیم که خیلی هم خفیف نبوده و یک بیماری با کشندگی بالا بوده و میزان مرگ و میر آن ۱۰ برابر بالاتر از آنفولانزاست.
 
دکتر طبرسی با تاکید بر اینکه رفتارهای بهداشتی آموزش داده شده و شکل گرفته در طی این دو ماه باید ادامه داشته باشد، گفت: به عبارت دیگر طرح فاصله گذاری اجتماعی بخصوص الان که کسب و کارها شروع شده و طی آن هجوم و ازدحام جمعیت در برخی مراکز دیده می شود، باید بیش از پیش توسط مردم رعایت شود.
 
وی ادامه داد: به عنوان نمونه زمانیکه می بینیم مرکز و محلی مانند بانک شلوغ است باید بگذاریم خلوت شده و سپس داخل شویم، وگرنه با وجود ازدحام در بانک اگر حتی یک نفر ناقل یا بیمار باشد سریعا انتقال در کل آن مجموعه صورت می‌گیرد.
 
ادامه طرح فاصله گذاری اجتماعی حداقل تا سال ۲۰۲۲
 
این متخصص با بیان اینکه برای زندگی عادی باید تمامی این اصول رعایت شود، گفت: البته الان در کل دنیا و بخصوص امریکا و اروپا پیش‌بینی شده که طرح فاصله گذاری اجتماعی حداقل تا سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا خواهد کرد. به عبارت دیگر تجمعات، کنفرانس‌ها، گردهمایی‌ها و سایر تجمعات ممنوع خواهد بود و باید به این نوع زندگی عادت کنیم. در این مساله رعایت اصول بهداشتی بسیار مهم است.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه آرزوی همه ما این است که این ویروس مانند سارس خودبخود از بین برود، گفت: با این حال باید سناریوهای بدبینانه را هم در نظر داشته باشیم، چراکه ممکن است سال آینده با موج جدیدی از بیماری روبرو شویم.
 
روزه گرفتن بیماران و بهبودیافتگان کرونا
 
مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به روزه گرفتن بیماران و بهبودیافتگان در همه ‌گیری کرونا،‌ اظهار کرد: بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بعد از بهبودی به غیر از داروهایی که قبل از بیماری مصرف می کردند، دیگر دارویی مصرف نمی‌کنند. با این حال مساله مهم درباره این بیماری دوران نقاهت طولانی آن و ضعف و بی‌حالی و بی اشتهایی شدید بیمار است، بنابراین افرادی که تازه بیمار شده‌اند، با ضعف و بی اشتهایی روبرو هستند و ممکن است روزه گرفتن در روزهای اول برای آنها ضرر داشته باشد.
 
براساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، رئیس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری در خاتمه در رابطه با روزه گرفتن بهبود یافتگان نیز گفت: روزه گرفتن برای این افراد اگر از قوای جسمانی خوبی برخوردارند، مانعی ندارد. با این حال تاکید می‌شود افراد بیمار و یا حتی بهبودیافتگان تا جایی که ممکن است در فاز همه‌گیری در منزل بمانند و فعالیت فیزیکی سنگین نداشته باشند، چراکه ضعف جسمانی باقیمانده از دوره بیماری، ممکن است منجر به تشدید عوارض بیماری شود.
 


برچسب ها: کرونا


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه