پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از الزامات جهش تولید
کد خبر: ١٦١٩٦٤ تاریخ انتشار: ٢٧ فروردين ١٣٩٩ - ١٠:٠٨
صفحه نخست » مطالب وسط
پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز یکی از الزامات جهش تولید

با جهش تولیدات داخلیِ دارای مزیت و صادرات‌محور (درونزا و برون‌نگر) و پاسخگویی به نیازهای داخلی و ارزآوری از طریق صادرات، دیگر تمایلی به قاچاق وجود نخواهدداشت و این اثر متقابل، نکته مهمی‌است که اقدام در هر بخش، مکمل و تقویت کننده بخش دیگر محسوب می‌شود.

 
 
گروه اقتصادی صابرنیوز: مهدی کوشا: در شرایط کنونی با انتشار ویروس کووید 19 و آثار و تبعات داخلی و خارجی آن بر برنامه‌ها و اقدام‌های دستگاه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، تشکل‌ها، اصناف و در یک عبارت کلیه شئونات و فعالیت‌های دولتی، تعاونی، خصوصی و حتی زندگی فردی اشخاص در سال جاری، حساسیت دست‌یابی به شعار سال را مضاعف می‌کند.
 
نگاهی به نام‌گذاری‌های اخیر معظم‌له نشان می‌دهد علاوه بر تقویت بخش‌های مختلف جامعه تقویت اقتصاد از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ لیکن طی چندسال گذشته همواره موضوع تولید، کانون توجه قرار گرفته و این کلیدواژه بارها تکرار شده است.
 
نکته ظریف و قابل تأمل اینکه نام‌گذاری سال‌های 1396 تا 1399 به ترتیب با عناوین اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، حمایت از کالای ایرانی، رونق تولید و جهش تولید نشان می‌دهد موضوع تولیددر یک فرایند تکمیلی، برجسته و بر آن تأکید شده‌است. چنانچه در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب در سال جدید آمده است: « ... در سال 98 تولید تکان خورد، حرکت کرد و راه افتاد تا یک حدودی؛ لیکن اثری در زندگی مردم از آن محسوس نشد. ما بایستی تولید را به جایی برسانیم که در زندگیِ مردم اثر بگذارد.... البتّه مسائل اقتصادی کشور مسائل متعدّدی است ...؛ لیکن نقش تولید یک نقش یگانه و بی‌همتایی است.»
 
همچنین در سخنرانی ایشان خطاب به ملت ایران تولید، یکی از ابزارهای قدرت معرفی شده است با این عبارت که فرموده‌اند: «جهش تولید هم که بنده امسال مطرح کردم، در واقع از ابزارهای قدرت است. تولید [باید] جهش پیدا بکند؛ نه ‌فقط رونق تولید که سال گذشته گفتیم. رونق تولید یعنی در تولید یک حرکتی به وجود بیاید که این انجام گرفته است امّا این کافی نیست. ما احتیاج به خیلی بیش از این داریم؛ جهش تولید.»
 
رهبر معظم انقلاب با دید جامع و سیستمی لوازم جهش تولید را در سخنرانی‌های متعدد خود اعلام نموده‌اند که یکی از آن‌ها جلوگیری از قاچاق بوده و در یک نگاه می‌توان بخشی از عوامل مؤثر بر جهش تولید از نظر ایشان را به صورت ذیل خلاصه نمود.
 
بخشی از عوامل مؤثر بر جهش تولید در بیانات رهبر معظم انقلاب
 
جهش تـولیـد به نحوی‌که در زندگیِ مردم اثر بگذارد
تمام دستگاه‌های ذیربط کار خودشان را انجام دهند
جلوی قاچاق گرفته شود
جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود
به تولیدکننده مشوق‌هایی داده شود
با کسانی‌که از کمک‌های مالی دولت سوء استفاده می‌کنند، برخورد جدّی قضائی شود
برنامه‌ریزی برای حضور مجموعه‌های دانش‌بنیان، جوانان علاقه‌مند به‌ کار و ...
کار ده برابری
 
از یک سو پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارزیکی از الزامات و مؤلفه‌های مؤثر بر جهش تولید است و از سوی دیگر، جهش تولید نیز یکی از عوامل اثرگذار بر پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شمار می‌رود. به عبارت دیگر با جهش تولیدات داخلیِ دارای مزیت و صادرات‌محور (درونزا و برون‌نگر) و پاسخگویی به نیازهای داخلی و ارزآوری از طریق صادرات، دیگر تمایلی به قاچاق وجود نخواهدداشت و این اثر متقابل، نکته مهمی‌است که اقدام در هر بخش، مکمل و تقویت کننده بخش دیگر محسوب می‌شود.
 
با توجه به اهمیت جهش تولید و فعال نمودن هریک از مؤلفه‌های مثبت مؤثر بر آن و کاهش مؤلفه‌های مقابل، آگاهی بخشی، فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت‌های اجتماعی (اعم از مسئولین و مردم) از موضوعات حساسی است که ضرورت دارد با دقت و ظرافت کامل به‌عنوان پیشران و بسترساز الزامات تحقق جهش تولید در سال جاری مدنظر کلیه دستگاه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و تشکل‌ها قرارگیرد.
 
به دیگرسخن؛ چنانچه ابعاد جهش تولید (اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی)، نقاط قوت و فرصت‌های ایجادشده با تحقق آن (افزایش سرمایه‌گذاری و اشتغال، وفور کالا در بازار، ارزآوری، رشد و توسعه اقتصاد و افزایش سهم آحاد مردم از آن و ...) و نقاط ضعف و تهدیدات دفع شده با حصول آن (بیکاری، تورم، تحریم و ...) برای مردم و مسئولین تبیین شود، مشارکت اجتماعی و همگانی را برای دست‌یابی به این مهم درپی خواهد داشت.
 
همچنان‌که در شیوع ویروس منحوس کووید 19 و درک مشترک عامه مردم و مسئولین از پیامدهای فردی و اجتماعی آن، همگی در حیطه توان و مسئولیت قانونی، انسانی و اجتماعی خود، به صحنه آمده و نقش مهمی در تمام زمینه‌ها (اعم از تولید اقلام مورد نیاز مرتبط، حضور در مراکز درمانی، حضور در سطح شهر و گندزدایی از معابر و سطوح و سایر اقدامات پیشگیرانه) ایفا نمودند، انتظار می‌رود عموم مردم با آگاهی از آثار و تبعات زیان‌بار قاچاق و دامنه گسترده اثرات آن در منافع فردی، اجتماعی و ملی در کوتاه مدت تا بلند مدت، به هر نحو ممکن (اعم از: عدم خرید، توزیع و فروش کالاهای قاچاق، عدم قاچاق یا همکاری در آن) به میدان آمده و در موضوع از بین بردن پدیده شوم قاچاق و دست‌یابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار، نقش مهم خود را عملی نمایند.
 
البته در شرایط انتشار ویروس پیش‌گفت و کاهش آثار و تبعات آن بر حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در روزها و ماه‌های آینده برای دست‌یابی به اهداف جهش تولید و پیشگیری و مقابله با قاچاق، لازم است این موضوعات در حیطه مأموریت قانونی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط بررسی و برنامه‌ها و اقدامات پیش‌دستانه برای آن‌ها لحاظ‌شود تا مشارکت همگانی (مسئولین و مردم) برای تحقق اهداف مشترک و متعالی فراهم شود.
  




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه