2020 April 8 - چهار شنبه 20 فروردين 1399

چرا پایتخت۶ دیگر آن پایتخت سابق نیست / فراموشی شاخصه های مثبت در سریال
کد خبر: ١٦١٩١٠ تاریخ انتشار: ٠٤ فروردين ١٣٩٩ - ١٤:٤٧
صفحه نخست » مطالب وسط
چرا پایتخت۶ دیگر آن پایتخت سابق نیست / فراموشی شاخصه های مثبت در سریال

تاکید بر الگوهای رفتاری خانواده سنتی در اپیزودهای گذشته سریال پایتخت از دیگر نکات بی نظیر این سریال بود که

گروه فرهنگی صابرنیوز: مهمترین وجه تسمیه پایتخت در سالیان گذشته طنز مستتر در خانواده محوری کم نظیرش بود که می توانست تمامی ارکان و اجزای خانواده را پا به پای هم جلو بیاورد. اتفاقی که حداقل در چند قسمت گذشته در بطن کار مشاهده نگردید و آن صمیمیت، احترام و روابط متقابل که خروجیش خانواده محوری بود به هیچ وجه مشاهده نشد.
 
 
 
تاکید بر تجرد طولانی کاراکترها (ارسطو_رحمت)
 
نشان دادن روابط نامشروع و در آینده مثلثی فهمیه(گفتگوی تلفنی فهیمه با رحمت خروس باز در مقابل بهتاش و واکنشهای بسیار زشت طرفین_پیدا شدن شوهر سابق فهیمه در آینده و مثلث عشقی رحمت، فهیمه، بهبود)
 
نشان دادن پدرهمسر بی قدرت و بی اجر و قرب(نقی در مواجه با دخترها و همسرش در چند سکانسمواجه تقی برادر نقی با همسری دیو صفت و تحقیر او بعنوان یک مرد و همسر)
 
نشان دادن روابط فوق معیوب فرزندان با والدین(اغراق در پردازش کاراکتر بهتاش و روابط و دیالوگهای فوق العاده زشت او با مادرش فهمیه تا آنجایی پیش رفته است که فرزند ۷ ساله من نیز موضع گرفت_گستاخی سارا و نیکا،فرزند دوم فهمیه، رحمان و رحیم در مواجه با یکدیگر،مواجه با بزرگترها و بی احترامی مشهود که دیگر طنز نیست)
 
تاکید بر الگوهای رفتاری خانواده سنتی در اپیزودهای گذشته سریال پایتخت از دیگر نکات بی نظیر این سریال بود که در این اپیزود با سیاسی شدن،آرایشگر شدن، فوتبالیست شدن و مجری شدن تا کنون کمتر نشانه ای از آن دیده شده است و این بمعنای عدم شوخی با مشاغل و مفاهیم فوق نبوده و نیست بلکه ماهیت کاراکترها و جمع کاراکترها که همان خانواده دوست داشتنی معمولی بود از هم گسیخته است و زیر متن همراه با هر کاراکتر اعم از آرایش و پوشش و گفتار که نشان از طرز فکر آن شخصیت می دهد نشانه ای از آرامش تاکنون نداشته است.
 
خانواده معمولی با آن همه عزت و احترامی که برای جایگاه پدر قائل بودند اکنون با فروش اعضای بدن بابا پنجعلی (بهتاش)و یا بهره برداری سیاسی شغلی از اعطای اعضای بدنش(نقی) که نشان از غلبه مادی گرایی بر خانواده است انگاره ذهنی مخاطب در گذشته را نیز به چالش کشیده اند:
 ما اشتباه فهمیدیم یا این کاراکترها از ابتدا همین گونه بوده اند!؟
 
پایتخت بعنوان یک اثر فاخر در حوزه مظلوم خانواده با بن مایه طنز در صدا و سیمای جمهوری اسلامی باید شخصیت خود را حفظ میکرد.
 


برچسب ها: پایتخت


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | تماس با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه