شیوع کرونا در چین پس از 100 روز متوقف شد
کد خبر: ١٦١٨٦٨ تاریخ انتشار: ٢١ اسفند ١٣٩٨ - ٠٧:٥٥
صفحه نخست » آخرین اخبار
شیوع کرونا در چین پس از 100 روز متوقف شد

رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند رئیس‌جمهور این کشور بامداد روز سه شنبه وارد «ووهان» مرکز اصلی انتشار ویروس کرونا در این کشور شد سفر رئیس‌جمهور چین به ووهان نشانه‌ای بسیار مهم از تحت کنترل گرفتن انتشار این ویروس در مرکز اصلی انتشار آن تلقی می‌شود.

 شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا در جهان همچنان سیرصعودی دارد. بر اساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی تا لحظه تنظیم این گزارش شمار مبتلایان به ۱۱۴ هزار و 500 نفر رسیده تاکنون بیش از ۴ هزار نفر نیز در کشور‌های مختلف جان خود را به دلیل ابتلا به بیماری «کووید ۱۹» از دست داده‌اند. شمار بهبودیافتگان نیز بیش از ۶۴ هزار نفر بوده است. با وجود سیر صعودی انتشار ویروس در جهان اما خبرهای بسیار امیدوار‌کننده‌ای از چین مخابره می‌شود. مقام‌های دولت چین دیروز اعلام کردند، تعداد موارد ابتلا و فوتی ناشی از ویروس کرونا در این کشور همچنان رو به کاهش و موارد درمان مبتلایان رو به افزایش است. کمیسیون بهداشت ملی چین دیروز اعلام کرد، طی ۲۴ ساعت تنها ۱۹ مورد جدید ابتلا به کروناویروس گزارش شده است که کمترین میزان از ۲۱ ژانویه(1 بهمن 98) است. سازمان جهانی بهداشت همچنین اعلام کرد بیش از ۷۰ درصد مبتلایان چینی بهبود یافته‌اند.
رسانه‌های دولتی چین همچنین دیروز از سفر « شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور این کشور  به «ووهان» مرکز اصلی انتشار ویروس کرونا در این کشورخبر دادند. این نخستین سفر رئیس‌جمهور چین به این منطقه از زمان آغاز اپیدمی است. دیدار با ساکنان این شهر، پزشکان، بیماران و مقامات سیاسی از جمله برنامه‌های سفر به این شهر است. ووهان از پایان ژانویه به طور کامل در قرنطینه به سر می‌برد. سفر رئیس‌جمهور چین به ووهان نشانه مهمی از تحت کنترل بودن شیوع این ویروس است. خبرگزاری دولتی شینهوا گزارش داد، «شی جین پینگ» با هواپیما وارد مرکز استان هوبئی شد تا به روند جلوگیری از این ویروس و اقدامات پیشگیری در این منطقه نظارت کند. همزمان با این سفر، رسانه‌های محلی اعلام کردند که مقام‌های استان هوبئی چین در حال بررسی برنامه‌هایی هستند تا اجازه سفر به افراد در مناطق با خطر کم یا متوسط در این استان داده شود. طبق گفته رسانه‌های محلی، ممکن است افراد با استفاده از یک سیستم کنترل مبتنی بر موبایل اجازه سفر پیدا کنند. مقام‌های محلی چینی در هفته‌های اخیر از این سیستم نظارتی بسیار استفاده کرده‌اند. همچنین به موازات سفر رئیس‌جمهور چین به ووهان و کاهش تعداد موارد ابتلا و فوتی ناشی از کرونا، همه مراکز درمانی موقتی که برای مقابله با این بیماری ایجاد شده بود، بسته شدند.
ترامپ تست کرونا نمی‌دهد!
 به دنبال تماس نزدیک ترامپ با چند تن از نمایندگان کنگره آمریکا که مشکوک به کرونا هستند، نگرانی‌ها در این کشور درخصوص احتمال ابتلای رئیس‌جمهور آمریکا به این ویروس افزایش یافته است. کاخ سفید در همین زمینه اعلام کرد دونالد ترامپ، به رغم تماس نزدیک با نمایندگانی که اکنون در خود قرنطینگی هستند‏‏ آزمایش کرونا نداده است. «استفانی‌گریشام» دبیر مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد: «رئیس‌جمهور آزمایش کووید ۱۹ نداده، چون هرگز تماس طولانی نزدیکی با کسی که ابتلای او به این ویروس تایید شده، نداشته و همچنین هیچ علائمی ندارد. رئیس‌جمهور ترامپ در سلامت کامل است.»مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر گفته بود نمی‌داند آیا ترامپ آزمایش داده یا خیر. ترامپ روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری به سؤال خبرنگاران درباره اینکه آیا آزمایش داده یا خیر، پاسخ نداد و اتاق کنفرانس را قبل از پاسخ به سؤالات بیشتر ترک کرد. ترامپ همچنان سعی دارد که ویروس کرونا را بی‌اهمیت جلوه دهد و در همین راستا، روز دوشنبه به جمعی از طرفداران خود در فلوریدا دست می‌داد.
نگرانی‌ها از ابتلای ترامپ به ویروس کرونا در حالی افزایش یافته است که دست‌کم دو تن از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره که اخیراً با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار داشته‌اند، اعلام کردند که به دلیل حضور در کنفرانس هفته گذشته «آیپک» در واشنگتن و نگرانی از ابتلا به کرونا، خود را قرنطینه کرده‌اند.شیوع کرونا در فصل انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا، همچنین، سؤالاتی را درخصوص احتمال ادامه راهپیمایی‌ها انتخاباتی ترامپ مطرح کرده است. گزارش‌هایی نیز مبنی بر افزایش نگرانی‌ها در میان مردم آمریکا در پی تسریع شیوع ویروس کرونا در این کشور وجود دارد و همچنین بر اساس برخی گزارش‌ها شوینده‌های دست و مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک‌ها در برخی فروشگاههای آمریکا به اتمام رسیده است.آخرین آمار و ارقام ابتلا به کرونا در آمریکا حاکی از آن است که دست‌کم ۲۶ نفر در حال حاضر در این کشور بر اثر ابتلا به ویروس کووید 19 جان خود را از دست داده‌اند و این ویروس در 34 ایالت آمریکا شیوع پیدا کرده است.از کاخ سفید همچنین خبر می‌رسد «مارک میدوز» رئیس‌جدید کارکنان کاخ سفید که هفته پیش به این سمت منصوب شد نیامده به دلیل نگرانی از ابتلا به ویروس کرونا خود را قرنطینه کرده است.
قرنطینه سراسری در ایتالیا
با افزایش شمار مبتلایان در ایتالیا دولت این کشور محدوده قرنطینه را به تمامی کشور گسترش داد. در ایتالیا تا به حال حدود 9200 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و بر اساس آمارهای رسمی شمار قربانیان این بیماری هم در عرض 24 ساعت 94 نفر بیشتر شده و به 463 نفر رسیده است. بر این اساس، دولت ایتالیا اعلام کرد از این پس محدودیت‌های رفت و آمد و مسافرت در تمامی کشور اجرایی خواهد شد. شهروندان باید تنها برای حضور در محل کار و انجام کار‌های ضروری از منزل خارج شوند. جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا اعلام کرد: مردم برای انجام کارهای غیرضروری از خانه خارج نشوند. بهترین راهکار شهروندان برای مبارزه با ویروس کرونا ماندن در خانه است. همچنین تا اطلاع ثانوی تمامی رویدادهای ورزشی در کشور به حال تعلیق در خواهد آمد. پیش‌تر دولت ایتالیا تنها در شمال این کشور شامل میلان، ونیز و شهر‌های اطراف آنکه بیش از ۱۶ میلیون نفر جمعیت داشتند محدودیت‌های جا به جایی وضع کرده بود.
از سوی دیگر در پی اقدامات سفت و سخت دولت ایتالیا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، چند زندان در ایتالیا شاهد شورش بوده است.مقام‌های ایتالیایی ملاقات‌های خانواده‌‌ها با زندانیان را ممنوع کرده‌اند و همین مسئله باعث خشم آنها شده است. بر اساس گزارش‌ها در پی شورش در زندان «مودنا» و به آتش‌کشیده‌شدن آن، ۶ نفر کشته شده‌اند. شورش‌ها و درگیری‌هایی در ۲۷ زندان ایتالیا گزارش و تصاویری از اقدام به فرار زندانیان در زندان «فوجا» منتشر شده است.درگیری‌هایی نیز میان پلیس و خانواده‌های زندانیان بیرون از زندان «سن ویتوره» میلان گزارش شده است.
اخبار رسمی همچنین از گسترش ویروس کرونا به همه کشورهای اروپایی حکایت دارد نهادهای مهم اروپایی از جمله بانک مرکزی اروپا نیز از ویروس کرونا در امان نمانده‌اند. بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده یکی از کارکنان بانک آلمان در فرانکفورت به ویروس کرونا مبتلا شده و تمام کارکنان مرتبط با وی در قرنطینه قرار گرفتند. در بانک مرکزی اروپا هم اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا تایید شده است. حدود 100 نفر از کارکنان این بانک که ارتبط نزدیکی با وی داشتند حالا باید از خانه کار کنند. گزارش‌ها از ابتلای «فرانک ریستر»، وزیر فرهنگ فرانسه نیز به کرونا خبر می‌دهد. البته وی در بیمارستان بستری نشده بلکه در خانه دوران درمان را طی می‌کند. در این باره که آیا وزیر فرهنگ فرانسه با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه ارتباط داشته است خبری در دست نیست. پنج نماینده دیگر مجلس فرانسه هم به این بیماری مبتلا شده‌اند.
فتوای آیت‌الله سیستانی
 آیت‌الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق در پاسخ به یک استفتاء درباره حکم برپایی نماز جماعت در سایه شیوع ویروس کرونا اعلام کردند از آنجایی که شرکت در چنین تجمعاتی به منظور جلوگیری از شیوع کرونا ممنوع شده است باید به این دستور پایبند بود. همزمان پلیس استان نجف عراق نیز از بسته شدن ورودی‌ها و خروجی‌های این استان به مدت یک هفته برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد. وزارت بهداشت عراق روز دوشنبه از ثبت ۶ مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس خبر داد که دو مورد آن در استان نجف مشاهده شده است.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه