رهبر انقلاب: قلب مسلمانان جهان از کشتار مسلمانان در هند جریحه‌دار است
کد خبر: ١٦١٨٤٨ تاریخ انتشار: ١٩ اسفند ١٣٩٨ - ٠٩:٣٦
صفحه نخست » تیتر یک
رهبر انقلاب: قلب مسلمانان جهان از کشتار مسلمانان در هند جریحه‌دار است

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای فرمودند: دولت هند باید در مقابل هندوهای افراطی و احزاب طرفدار آنها بایستد و با توقف کشتار مسلمانان از انزوای خود در جهان اسلام جلوگیری کند.

 حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی کشتار مسلمانان مظلوم هند را محکوم کردند. رهبر انقلاب اسلامی ضمن اعلام اینکه قلب مسلمانان جهان از کشتار اخیر جریحه‌دار است، خواستار توقف این فجایع شدند و دولت هند را موظف دانستند تا در مقابل هندوهای افراطی و احزاب طرفدار آنها بایستد.
 متن کامل موضع‌گیری حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای که در حساب توئیتر پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی منتشر شد به این شرح است: «قلب مسلمانان جهان از کشتار مسلمانان در هند جریحه دار است. دولت هند باید در مقابل هندوهای افراطی و احزاب طرفدار آنها بایستد و با توقف کشتار مسلمانان، از انزوای خود در جهان اسلام جلوگیری کند.»
تقویت گفت‌وگو و همزیستی
همه اقوام و مذاهب در هند ضروری است
در همین راستا علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی نیز حوادث و تنش‌های اخیر در هند را با روح فرهنگ و تمدن دیرین این کشور ناسازگار خواند وگفت: تقویت گفت‌وگو و همزیستی همه اقوام و مذاهب در هند ضروری است.
وی با ابراز نگرانی از وقوع حوادث اخیر در هند افزود: هند سرزمین نژادها، زبان‌ها، مذاهب، آیین‌ها و فرهنگ‌های مختلف بوده و هست و بروز چنین مسائل و موضوعاتی با روح فرهنگ و تمدن هندی سازگاری ندارد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برداشت و تصویری که از قانون جدید موسوم به حقوق شهروندی در هند وجود دارد، بیانگر ایجاد محدودیت‌هایی برای مسلمانان است و همین مسئله، نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. این در حالی است که مسلمانان، بخشی از فرهنگ و جامعه هند هستند و در پیشبرد و توسعه این کشور نقش مهمی دارند.
 لاریجانی تاکید کرد: از دولت هند انتظار داریم از همه ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و امکانات برای پایان دادن به درگیری‌ها و حل و فصل مسئله به شیوه مسالمت‌آمیز اقدام کند.
جنایت افراطیون علیه مسلمانان هند خوش‌رقصی برای آمریکاست
همچنین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با بیان اینکه پشت پرده جنایات علیه مسلمانان در هند، آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی قرار دارند، گفت: این نوع جنایت افراطیون علیه مسلمانان هندوستان نوعی خوش‌رقصی هند در برابر آمریکایی‌ها است و باید این روند متوقف شود.
سیدحسین نقوی‌حسینی گفت: امروز شاهد کشتار وسیع مسلمانان در کشور هند هستیم که این جنایات باید از سوی جوامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی با قدرت محکوم شود.
وی با تأکید بر اینکه کشتار مسلمانان در کشور هند هیچ مبنایی ندارد، اظهار داشت: معتقدم از زمانی که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا سفری به هند داشت و دیدارهایی با مقامات این کشور انجام داد، رویه و قوانین این کشور در مواجهه با مسلمانان هندی نیز تغییر کرد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی کشور می‌بایست از ظرفیت‌های سازمان همکاری‌های اسلامی و نیز جنبش عدم تعهد برای مقابله با کشتار مسلمانان در هند استفاده کند.
 نقوی‌حسینی با بیان اینکه پشت پرده جنایات علیه مسلمانان در هند، آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی قرار دارند، گفت: با توجه به اینکه حزب حاکم هندوستان ارتباطات وسیعی با رژیم صهیونیستی و آمریکا دارد، بعید نیست که این تحرکات علیه مسلمانان در این کشور، از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا کلید خورده باشد.
وی اضافه کرد: فاجعه انسانی علیه مسلمانان در هند در حال شکل‌گیری است که باید از تمامی ظرفیت‌های کشورهای مسلمان برای مقابله با آن استفاده کرد.
ایران باید اقدامات لازم را  برای دفاع از مسلمانان هند انجام دهد
داوود محمدی رئیس‌کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز ، در تحلیل سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر کشتار مسلمانان هند گفت: سال‌های سال است که ما این مشکل را در کشمیر داریم و مسلمانان این منطقه تحت ظلم و فشار هند قرار دارند، در حقیقت این موضوع نشان می‌دهد که به لحاظ حقوق بشر در دنیا به شدت دچار مشکل هستیم.
رئیس‌کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بسیاری از مدعیان حقوق بشر دروغ می‌گویند و در عمل مدافع حقوق بشر نیستند، اظهار کرد: کشور‌های غربی که ادعا می‌کنند ما مدافع حقوق بشر هستیم سکوتشان در چنین مواقعی نشان می‌دهد که تنها در حرف چنین چیزی را طلب می‌کنند. اکنون شاهد ظلم به مسلمانان در هند هستیم و علیرغم ادعای دولت هند به دموکراسی به مسلمانان ظلم می‌کند.
نماینده مردم قزوین در مجلس دهم تصریح کرد: ایران در چنین موقعیتی که به مسلمانان هند ظلم می‌شود، باید اقدامات لازم را در جهت دفاع از آنها انجام دهد.
دفاع از حقوق مسلمانان هند وظیفه‌ای انسانی
بر ذمّه همه آزادگان جهان
حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هم کشتار مسلمانان هند را محکوم کرد و دفاع از حقوق مسلمانان شهروند هند را تکلیفی دینی بر دوش همه مسلمانان و پیروان ادیان مسالمت‌جو و وظیفه‌ای انسانی بر ذمّه همه آزادگان جهان دانست.
وی در بیانیه‌ای افزود: این ظلم آشکار که با قانون شهروندی تبعیض‌آمیز آغاز شد به سکوت و حمایت آمریکا دلگرم است. علیرغم شدت یافتن اعتراضات به قانون تبعیض مذهبی، سفر رئیس‌جمهور آمریکا با این بی‌عدالتی همزمان گردیده و ترامپ در پاسخ به خبرنگاران از حمایت مسلمانان ستمدیده طَفره رفت. اویی که همواره هر اتفاق کوچکی در اقصی نقاط جهان را به بهانه تضییع حقوق بشر محکوم کرده در برابر این جنایت آشکار سکوت می‌کند و مسئله را مشکل داخلی هند می‌خواند.
حجت‌الاسلام نواب در این بیانیه تاکید کرد: ما از دولت حاکم فعلی می‌خواهیم که به وظایف قانونی خود در آرام ساختن اوضاع و حفظ حقوق شهروندان مسلمان هند قیام کند، با تمام قوا به مقابله با رفتارهای خشونت‌آمیز این گروه از هندوان افراطی برخیزد، بیش از این اعتبار و جایگاه خود را در میان مسلمانان و کشورهای آزادیخواه به زیر سؤال نبرد و فراموش نکند که میراث دار رهبر مبارز و استعمارستیزی مانند مهاتما گاندی است که با منطقی استوار حرکت خود را بر پرهیز از خشونت و یکپارچگی ملت هند بنا نهاده و همراهی رهبران مسلمان در قیام آزادیبخش هند را به سرمایه‌ای اجتماعی و عامل وحدتی استوار در جامعه هند بزرگ بَدَل ساخته بود. بی‌تردید اگر چنین حرکت‌های تفرقه‌انگیزانه‌ای تداوم یابد، اتحاد هند دستخوش تلاطم خواهد ‌شد و کشور از روند توسعه و پیشرفت باز خواهد ماند و زیانش همگان را فرا خواهد
گرفت.
مستضعفان بی‌ پناه
در معرض تیغ وحشیانه‌
 عده‌‌ای بی‌وجدان قرار گرفته اند
ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای تهاجم وحشیانه علیه مسلمانان هندی را شدیداً محکوم نمود و از دولت هند خواست تا حقوق انسانی و شهروندی مسلمانان این کشور را تضمین و اسلام‌ ستیزان و خشونت ‌گرایان را مجازات نموده و جامعه‌ای امن و محیطی آرام برای زندگی مسلمانان هندی، فراهم نماید.
در بیانیه ‌این ستاد آمده است : حوادث اخیر در کشور هند، پیش از آنکه جان و ناموس و مال برداران و خواهران مسلمان و مظلوم هندی را در معرض هتک و تعرض قرار دهد، آبرو و حیثیت انسانی همه‌ انسانها را مورد تهدید و خطر قرار داده و کرامت انسانی را زیر پا گذاشته و عملاً مستضعفان بی‌پناه را در معرض تیغ وحشیانه عده‌ای بی‌وجدان قرار داده است.
ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ضمن یادآوری فرهنگ غنی ملت هندوستان، از دولت هند انتظار دارد تا حقوق انسانی و شهروندی مسلمانان این کشور را تضمین نموده و با اسلام‌ستیزی و ترویج خشونت علیه مسلمانان مبارزه کرده و اسلام‌ستیزان و خشونت گرایان را مجازات نموده و جامعه‌ای امن و محیطی آرامش‌ بخش برای زندگی عزتمندانه و احترام آمیز مسلمانان هندی فراهم نماید.
دولت هند به مسئولیت خود
در احترام به حقوق تمامی شهروندان هندی عمل کند
کمیسیون حقوق بشر مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه نیز در پی خشونت‌های رخ داده علیه مسلمانان مظلوم در کشور هند بیانیه‌ای در جهت محکومیت خشونت‌های مذکور صادر کرد.
در این بیانیه تصریح شده است علیرغم سیاست مبتنی بر دموکراسی و همزیستی ادیان در طول سال‌های متمادی در هند، دولت فعلی این کشور با تصویب لایحه اصلاح قانون تابعیت هند سیاست تبعیض‌آمیز آشکاری را علیه مسلمانان در پیش گرفته است که یادآور اتفاقات تلخ تخریب مسجد تاریخی و باعظمت بابری در سال ۱۹۹۱ توسط هواداران همین حزب حاکم و بنای معبد رام در آن نقطه است؛ سیاستی مبتنی تبعیض مذهبی و نژادی که نقض فاحش قانون اساسی سکولار این کشور نیز محسوب می‌شود. از دیگر برنامه‌های ضداسلامی دولت هند، می‌توان به لغو خودمختاری کشمیر و سرکوب اعتراضات مسلمانان مظلوم این منطقه‌اشاره کرد.
کمیسیون حقوق بشر مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه ضمن محکومیت این اقدامات تبعیض‌آمیز و حمایت ضمنی دولت هند از خشونت‌های هندو‌های افراطی، از دستگاه دیپلماسی کشور می‌خواهد که با لحاظ تمام اقتضائات روابط اقتصادی و سیاسی با هند، جنایت‌های ارتکابی علیه مسلمانان این کشور را پیگیری نماید.
این بیانیه تاکید کرده است : همچنین از دولت هند نیز خواستاریم که بر اساس اصول و قواعد حقوق بین‌الملل بشر، از جمله عدالت و برابری، به مسئولیت خود در احترام به حقوق تمامی شهروندان هندی و تضمین رعایت آن از سوی سایر گروه‌های نژادی و مذهبی عمل نماید و از تبدیل شدن این تبعیض‌ها و خشونت‌ها علیه مسلمانان به معضل لاینحل جلوگیری کند.
کمیسیون حقوق بشر مرکز وکلا همچنین از سایر کشور‌های اسلامی و به ویژه سازمان همکاری اسلامی خواست که نسبت به وظیفه دینی و انسانی خود در دفاع از حقوق مسلم مسلمانان هند اقدام نموده و از تمام ظرفیت‌های خود برای وادار کردن دولت هند به پایان دادن به درگیری‌ها و تحقق سیاست همزیستی نژادی و مذهبی در این کشور استفاده کنند.
نامه اساتید دانشگاهی به دبیرکل سازمان ملل
درباره مسلمانان هند
جمعی از اساتید بسیجی دانشگاه‌های تهران در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار اقدامات این سازمان برای مقابله با تبعیض نژادی علیه مردم مسلمان هند شدند.
اساتید دانشگاه‌های تهران خطاب به گوترش نوشته‌اند : در شرایطی که همه افراد باید صلح و عدالت را در جهان حفظ کنند، انتشار تصاویر وحشتناک قتل، سوزاندن و شکنجه قربانیان بی‌دفاع از جمله زنان و کودکان هندی، به‌ویژه زنده به گور کردن اخیر یک مادر مسلمان و نوزادش توسط هندوهای افراطی، احساسات همه آزادی‌خواهان جهان را جریحه‌دار کرده است. با کمال تأسف، وقوع این فاجعه برای اولین بار نیست، اما آرزو می‌کنیم برای آخرین بار در کشور هند و سراسر جهان باشد.
در این نامه تصریح شده است :متأسفانه، فوران خشونت در پایتخت هند از روز دوشنبه هفته گذشته منجر به تجاوز چندروزه شد، به‌طوری که اوباش هندو به خانه‌ها، مغازه‌ها و مساجد مسلمانان حمله کرده‌اند. ما شاهد خشونتی در دهلی هستیم که منجر به کشته شدن دست‌کم 46 نفر و مجروح شدن صدها نفر از مسلمانان شده است، با این حال، به‌طور غیرقابل وصفی، هیچ تلاش رسمی فوری و مؤثری از سوی دولت هند در برابر این نقض حقوق بشر ملاحظه نمی‌کنیم.مطابق ماده 5 اعلامیه حقوق بشر: «هیچ کس را نباید شکنجه کرد یا مورد عقوبت با روش وحشیانه و غیرانسانی یا اهانت‌آمیز
قرار داد.»
در این نامه تاکید شده است: ما انتظار داریم که سازمان ملل برای مقابله با «سیاست بی‌رحمانه پاکسازی فرقه‌ای و تبعیض نژادی علیه مردم مسلمان هند»، اقدامات بین‌المللی را در دستور کار قرار دهد.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه