پیشگویی از حقیقت ترور جهانی «کرونا» در انیمیشنی ایرانی
کد خبر: ١٦١٨٣١ تاریخ انتشار: ١٣ اسفند ١٣٩٨ - ٠٨:٥٧
صفحه نخست » مطالب وسط
پیشگویی از حقیقت ترور جهانی «کرونا» در انیمیشنی ایرانی

مجموعه انیمیشن «جوکر ۲۰۲۰» قرار است در گرامیداشت سینما و واکنش به مسائل مهم روز باشد.

به گزارش صابرنیوز، انیمیشن جوکر 2020 با بازسازی فضای فیلم جوکر و اشاره به مسئله بحرانی کرونا منتشر شد.

این انیمیشن با ترکیب فضای جوکر و موضوع کرونا توانسته است داستان کوتاه و جالبی را هوشمندانه برای مخاطبین خود بیان کند.

به دلیل جلوگیری لو رفتن ماجرای این کارتون از شرح ماجرای آن خودداری می‌کنیم و تنها به این نکته اشاره می‎کنیم که شخصیت جوکر که زندگی بی‌غدغه و ساده‌ای دارد در میان ماجرایی قرار می‌گیرد که به کشف عامل انتشار ویروس کرونا ختم می‌شود.

در ادامه گفتگو با کارگردان این انیمیشن آقای فریاد بیات را بخوانید.

 
نمایی از جوکر 2020

بیات در ابتدا درباره این پروژه گفت که ما قرار است تا با استفاده از انیمیشن برخی از فیلم‌های مهم سینمایی ایران و جهان را بازآفرینی کنیم. کار ما در حقیقت به نوعی در گرامیداشت سینما است.

آنچه که در ساخت این کارتون‌ها برای ما مهم است این است که اولاً محتوای ما برای مخاطبین آن مطرح و مورد توجه باشد و دیگر اینکه بتواند با یکی از موضوعات ترند روز ارتباط برقرار کند و عکس‌العملی باشد به برخی از اتفاقاتی که با آن روبروییم.   

بنابراین انیمیشن ما از جنس رسانه روز است و به شکلی طراحی شده است که بر پایه اتفاقات روز رخ دهد و فعال باشد.

این انیمشن‌ساز کشور درباره انتخاب سوژه خود گفت: بنابراین جوکر را بر اساس فیلم آن و حادثه کرونا نوشتیم و سعی کردیم که در نوشتن فیلمنامه بر ساختار آن فیلم توجه بشود و وامدار فیلم و نسبت به آن وفادار باشیم. نکته مهم دیگر این است که کار ما از نظر چارجوب و روایت قصه مستقل باشد. انیمیشن جوکر 2020 قرار نیست تنها جنبه سینمایی صرف داشته باشد و قرار است که در قالب انیمیشن بتواند اتفاقات و جنبه‌های کارتونی مانند فانتزی و طنزهای خاص خود  را داشته باشد.

وی در ادامه ضمن اشاره به این نکته که سبک کاری ما همان‌طور که در عنوان‌بندی پایانی آن می‌بینیم وامدار انیمیشن «کوتلاس» است گفت: قصد آن نداریم تا با انیمیشن خود به نوعی موج‌سواری کرده باشیم و می‌خواهیم با ساخت انیمیشن هدفمند و بدون تاریخ انقضا کار رسانه‌ای کرده باشیم. امروز انیمیشن‌های زیادی با هزینه‌های هنگفت ساخته و در فضای مجازی منتشر می‌شوند که بی‌هدف است؛ اما ما خواستیم تا کار متفاوتی در این بین کرده باشیم. ما برای ساخت انیمیشن‌ها تیم مطالعه و تحقیق داریم و در کل کار ما دارای رویکرد است.

بیات درباره انتخاب سوژه کرونا گفت که این سوژه مسئله روز بود و تعهد هرکس که می‌تواند در رسانه حرف بزند حکم می‌کند که نسبت به این موضوع واکنش درستی داشته باشد. با توجه به اینکه کرونا خیلی زود در جهان و ایران مطرح شد باید با سرعت فیلمنامه این کار را می‌نوشتیم و تولید می‌کردیم. بنابراین با وجود اینکه کار به سرعت تولید شد اما از نظر کیفیت هیچ کم نگذاشتیم و امیدواریم که این اثر به خوبی دیده شود.

وی در پاسخ درباره چرایی انتخاب شخصیت ترامپ در این انیمیشن گفت: یکی از علت‌های این انتخاب به خود فیلم جوکر برمی‌گردد. در یکی از صحنه‌های فیلم جوکر، هنگامی که آرتور در سالن نمایش فیلم چارلی چاپلین حضور دارد و می‌خواهد که بروس وین را ببیند، نمایی از معترضین بیرون از تالار نمایش داده می‌شود که به حضور بروس وین معترضند و شعار می‌دهند. اگر به خوبی دقت کنیم در میان جمعیت عروسک ترامپ را مشاهده می‌کنیم که کاملاً با ویژگی‌های ظاهری او مطابق است. این حرکت تاد فیلیپس در این فیلم به خوبی نشان دهنده ماهیت معترضانه فیلم جوکر نسبت به خود ترامپ است. خصوصاً آنکه بروس وین با هویت سرمایه‌دارانه‌ای که دارد کاملاً می‌تواند با خود ترامپ تطابق داشته باشد. برای همین اولاً این انتخاب در خود این فیلم ریشه داشت و دلیلی نداشت که ما حرفمان را پنهان کنیم.

نمایی از جوکر 2020

وی در ادامه اضافه کرد: واقعیت این است که نمی‌خواهم حکم قطعی بدهم اما سیاستمداران غالب دنیا که امروز دنیا را با بازی‌هایشان جابه‌جا می‌کنند قطعاً در چنین نتیجه‌ای مانند کرونا دست دارند. اگر تمام دنیا باهم وحدت داشت و تلاش‌های استثمارگرایانه سیاستمداران ظالم نبود، ما امروز کرونا نداشتیم.

بیات باتوجه به سخنرانی اخیر ترامپ مبنی بر کمک‌رسانی به ایران در خصوص حل بحران کرونا در صورتی که متقاضی باشد نیز گفت که به نظر می‌رسد آنچه که درباره ترامپ در این انیمیشن کوتاه پیش‌بینی شده  درست از آب درآمده  است و رئیس جمهور آمریکا در ساخت و شیوه درمان آن نقش دارد.

کارگردان انیمیشن جوکر 2020 درباره انتخاب واژه قمارباز که درباره ترامپ به کار رفته است گفت: تیمی که کار مطالعاتی کرد دارای ایده‌هایی بود که به طور مشخص واژه قمارباز را که برای اولین‌بار از زبان سردار سلیمانی در خصوص او به کار رفت انتخاب کرد اما پیشینه ترامپ نیز در این خصوص کمک‌رسان بود. این انیمیشن قطعاً پتانسیل اینکه برای تمام مردم نمایش داده شود را دارد. حتی شخصی به من گفت که چرا این انیمیشن را برای کارگردان جوکر یعنی تادفیلیپس ارسال نمی‌کنید؟ اما در هر حال دوبله خارجی آن جزو برنامه‌های ما است.

وی در پایان درباره انیمیشن‌های آتی گفت که در حال حاضر در حال ساخت اثری درباره یکی از فیلم‌های سینمایی ایرانیم که چند نسل از مردم ایران با آن خاطره دارند و به نوعی جزو فرهنگ ما شده است.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
منبع: تسنیم 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه