کد شناسه کالا عضو جدید امسال بازار لوازم خانگی
کد خبر: ١٦١٧٨٩ تاریخ انتشار: ٠٥ اسفند ١٣٩٨ - ٠٩:١٠
صفحه نخست » مطالب وسط
کد شناسه کالا عضو جدید امسال بازار لوازم خانگی

امسال با درج کد شناسه کالا بر لوازم خانگی اعم از وارداتی و تولید داخل، امکان شناخت کالای قاچاق در بازار فراهم شده است.

به گزارش صابرنیوز، اسفند موسم تغییر پوسته سالی که زندگی مردم در آن با فرسایش های مختلفی همراه بوده است، پایان سالی که بنا به اقتضای طبیعت نیازمند تجدید قوا و بروزرسانی قسمت اعظمی از ابزار آلات مورد استفاده بشر است.

یکی از این ابزارآلات که بسیار حائز اهمیت است, لوازم خانگی اعم از ابزار آلات آشپزخانه تا لوازم برقی مورد استفاده خانه بوده که سالیانه قطعات و وسایل جدیدی نیز با تکنولوژی های روز وارد این حیطه بی نهایت می شود. 

ایران در سال های پس از انقلاب اسلامی پیشرفت بسیار خوبی در تولیدات لوازم خانگی داشته است به نحوی که این تولیدات علاوه بر تامین نیاز داخل, بازارهای هدف کشورهای همسایه را نیز تغذیه کرده است.

هم اکنون لوازم خانگی یکی از صنایع با دامنه‌ای بسیار وسیع و متنوع است که همواره بر موجی از تقاضا، سوار است که به جرات می‌توان گفت پس از نفت، صنعت لوازم خانگی توانسته به بزرگترین صنعت سودآور  در کشور تبدیل شود.


خوشبختانه امکانات و تجهیزات خوبی برای تولید در بخش‌های مختلف کشور وجود دارد که البته برای رونق تولید و اشتغال باید به بهترین وجه ممکن بستر تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی را در جامعه فراهم کرد.

ترخیص یخچال های دپو شده در گمرک, منجر به تلطیف بازار لوازم خانگی شد

مرتضی میری رئیس اتحادیه لوازم خانگی، درباره وضعیت لوازم خانگی در آستانه سال نو اظهار کرد: تولیدات داخلی در بازار افزایش نمی‌یابد مگر با ایجاد اشتغال پایدار و حمایت دولت بتوان تعداد کارگرها با پوشش بیمه ای مناسب را در کشور و خط تولید ها افزایش داد. چرا که هنوز از ظرفیت تولید موجود در این بخش استفاده نمی شود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی ادامه داد: خوشبختانه دولت موافقت کرده است که کالا‌های به جا مانده در گمرک ترخیص شود. این اجناس مشمول  انواع یخچال بود که اگر آن‌ها ترخیص شود مشکلی در بازار شب عید پیش نخواهد آمد.

میری با اشاره به اینکه تولیدات داخلی در بازار کاهش نیافته است, تصریح کرد: اتحادیه تمام تلاش خود را برای ثبات در قیمت تولیدات داخلی انجام داده است و تا حدودی در این امر موفق  به نظر می رسد.

میری در ادامه بیان کرد: با اجرای طرح شناسه دار شدن کالا در بازار لوازم خانگی جلوی واردات کالای قاچاق به کشور تا حد زیادی گرفته می‌شود.

کد شناسه کالا عضو جدید امسال بازار لوازم خانگی

حسین حاجیلی, کارشناس مبارزه با قاچاق سازمان صمت استان تهران در حین گشت زنی در بازار لوازم خانگی، با اشاره به اجرای صریح قانون نصب کد شناسه کالا بر لوازم خانگی گفت: از زمان اجرای این طرح یعنی ۱۵ بهمن امسال, ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بازرسی های خود نسبت به تست برخی فروشندگان لوازم خانگی اقدام کرده است.

او گفت: در صورتی که اقلام مذکور اعم از وارداتی و تولید داخل فاقد کد شناسه کالا باشد, این اقلام توقیف و به انبار سازمان اموال تملیکی منتقل می شود تا در اسرع وقت با تشکیل پرونده قضائی به دادسرا احضار شوند.

طبع ایرانیان هنوز به کالای خارجی است

شمسائیان یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی در شمال تهران،  گفت: نمی‌توان تعریف چندانی از بازار داشت چرا که خرید و فروش بسیار کم است و استقبال چندانی در بازار نداریم.

این تولیدکننده در ادامه گفت: با توجه به روز‌های پایانی سال، استقبال چندانی در بازار مشاهده نمی شود  و متاسفانه بیشتر افراد به دنبال اجناس خارجی در بازار هستند و کمتر به تولیدات داخلی روی می‌آورند.

وی در ادامه افزود: بسیاری از مشتری خواستار تولیدات خارجی در بازار بوده و کمتر دیده شده است که قیمت تولیدات داخلی را خواهان باشند البته این موضوع به صورت صد در صد نیست.

این تولیدکننده در پاسخ به این پرسش که شناسه  دار کردن کالا توانسته کالای قاچاق را در بازار کمتر کند یا خیر؟ افزود: به طور قطع ورود کالای قاچاق در کشور کمتر می‌شود.

مشتری به دنبال قیمت پایین در بازار است

یک تولیدکننده دیگر در شرق تهران، در این باره گفت: می‌توان گفت خرید و فروش در بازار نسبی است و به طور قطع نمی‌توان از قطعیت آن در بازار گزارش داد.

این تولیدکننده در ادامه گفت: هم اکنون بیشتر مشتریان ما در بازار، افرادی هستند که تازه می‌خواهند زندگی خود را شروع کنند و مجبورند که برای وسایل خانه خود این وسایل را خریداری کنند.

وی گفت: زمانی که قیمت‌ها در بازار متفاوت باشد به طور قطع نمی‌توان قیمت ثابتی در بازار ارائه کرد چرا که مشتری به دنبال اجناس با قیمت پایین‌تر است و همین امر موجب شده که دوگانگی را برای فروشندگان برای ارائه خدمت به مشتری بوجود آورد.

این تولیدکننده در ادامه بیان کرد: امیدوارم یک نظارت کاملی بر واحد‌های صنفی بوجود آید تا مردم با خیال آسوده به خرید کالای مورد نظر خود اقدام کنند.

درد و دل مشتریان خریدار کالا ایرانی از کیفیت پایین!

فاطمه اکبری یکی از مشتریان در فروشگاه، دراین باره گفت: متاسفانه قیمت‌ها در بازار بالاست و هر جا برای خرید مورد نظر خود اقدام کردم؛ قیمت‌ها تفاوت‌های زیادی با هم داشتند و تصمیم گرفتم که فعلا خریدی نکنم.

وی گفت: من به دنبال کالای خارجی در بازار هستم چرا که ۲ سال پیش که کالای ایرانی خریدم با مشکل زیادی برای تامین آن مواجه شدم؛ برای همین ترجیح می‌دهم که کالای خارجی بگیرم که متاسفانه کالای خارجی بسیار کم شده و اگر هم باشد قیمت آن بسیار بالا رفته است.

گفتنی است؛ گر بخواهیم در خصوص آینده بازار لوازم خانگی ایران به صورت کلی صحبت کنیم، باید بگوییم که تحریم به واقع شرایط خوبی را فراهم کرد تا تولیدکنندگان داخلی به فکر ساخت داخل باشند. نمی‌خواهیم شعارگونه حرف بزنیم، واقعیت اینجاست که محدودیت‌های بین المللی ایجاد شده برای ایران، تولید لوازم خانگی در کشور را دچار مشکلات فراوانی کرده است، اما اگر بخواهیم نگاه مثبتی هم به مشکلات پیش آمده داشته باشیم، جنب و جوش تولیدکنندگان برای داخلی سازی قطعات لوازم خانگی موضوع قابل اشاره و البته رویکرد بسیار مثبتی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه