وزارت دفاع پاسخ «بلد نیستم» روحانی را داد+تصاویر
کد خبر: ١٦١٧١٢ تاریخ انتشار: ٢٧ بهمن ١٣٩٨ - ١٢:١٩
صفحه نخست » مطالب وسط
وزارت دفاع پاسخ «بلد نیستم» روحانی را داد+تصاویر

در میان افکارعمومی این سئوال وجود داشت که چطور در صنایع دفاعی تا به این میزان پیشرفت کرده‌ایم که می توانیم، خودروهای مدرن دفاعی.....

به گزارش صابرنیوز، در روزهایی که به پایان سال 1398 نزدیک می شویم، بازار خودرو هم تب و تابی جدید یافته است و قیمت ها مانند ساعت به جلو می رود و رکوردشکنی ها بازهم ادامه دارد. پراید مرز 65 میلیون تومان را به سرعت و به راحتی رد کرد تا دوباره نگرانی درباره این صنعت فزونی یابد. 

آنچه امروز بر سر صنعت خودرو آمده است به وابستگی شرکت های خودروسازی به شرکت های اروپایی از جمله شرکت های خودروسازی فرانسوی که بدعهده خود را تام و تمام در مراحل مختلف نشان داده‌اند باز می گردد. 

هر بار که شرکت های فرانسوی کشورمان را ترک کردند قیمت خودروهای داخلی سر به فلک کشید. از جمله در دولت دهم این اتفاق افتاد. در دولت دوازدهم نیز این مسئله تکرار شد. حالا صنعت خودرو نه امکان و توان رقابت با خارج از کشور را دارد و نه حتی نیازهای داخلی را به حد کافی می تواند تامین کند. 

اما اخیرا رویدادی تازه به وقوع پیوسته که بسیاری را در حوزه صنعت داخلی خودرو امیدوار کرده است. هفته گذشته در مراسم رونمایی ازمحصولات یکی از خودروسازان داخلی که مدل های ارتقاء یافته گذشته خودروهای تولید شده بود، دو تن از وزرای دولت یعنی وزیر صمت و وزیر دفاع حضور داشتند.

این دو وزیر در حضور خبرنگاران به همکاری مشترک برای تامین نیازهای خودروسازی کشور تاکید کردند. قرار شده است که برخی از قطعاتی که پیشتر از کشورهای خارجی از جمله فرانسه وارد می شده است، توسط وزارت دفاع تولید و در اختیار خودروسازان قرار گیرد. این درحالی است که اگر خودروسازی کشور در حوزه قطعه سازی به شرکت های خصوصی نیز اعتماد کند، اتفاقات خوب بیشتری برای صنعت خودرو می افتد و به نوعی می توان امیدوار بود که خودروسازی خودکفا شود. 

در همین رابطه «امیر سرتیپ حاتمی»، وزیر دفاع‌ با اشاره به دانش فنی در حوزه‌های مختلف مجموعه وزارت دفاع گفت: «طی تعاملات انجام گرفته با خودروسازان مقرر شد تأمین و تولید آن بخش‌هایی از خودرو که به سبب خروج شرکت‌های خارجی با مشکل مواجه شده است، توسط مجموعه صنعت دفاعی تولید و در اختیار این شرکت قرار داده شود.»

وی با بیان اینکه شرایطی که برای صنعت خودروسازی در سالیان اخیر اتفاق افتاده ‌طی ۴ دهه بر صنعت دفاعی و نیروهای مسلح حاکم است، تصریح کرد: ‌«ما با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و سرمایه‌های انسانی بومی، توانستیم با تبدیل تهدید و تحریم‌ها به فرصت از زیرساخت‌های دانشی و آزمایشگاهی صنعت دفاعی نهایت بهره را ببریم.»

بسیاری امیدوار هستند که صنعت خودرو نیز این تهدید را مانند صنایع دفاعی کشورمان به فرصت و یک امتیاز بدل کند و کشورمان بتواند از توان داخلی برای ارتقای این صنعت بهره ببرد. 

درواقع در میان افکارعمومی این سئوال وجود داشت که چطور در صنایع دفاعی تا به این میزان پیشرفت کرده‌ایم که می توانیم، خودروهای مدرن دفاعی، تانک و نفر بر و زیر دریایی و حتی هواپیمای جنگنده بسازیم اما در حوزه خودروسازی تا به این میزان از بازار روز دنیا عقب افتاده ایم که خودروهایی مانند پراید تولید می کنیم.
 

 اَرَس یک خودروی تاکتیکی ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران

به نظر می رسد نکته اساسی را وزیر دفاع به آن اشاره کرد. 4 دهه تحریم در حوزه دفاعی باعث شده است که دانشمندان این حوزه دست روی زانوی خود بگذارند و برای پیشرفت دفاعی کشورمان دستاوردهای بسیاری بوجود بیاورند اما در حوزه صنعت خودروسازی متاسفانه با وابستگی که بوجود آمده است این صنعت تنبل و چاق بار آمده و چالاکی و کیفت چندانی در کار آن دیده نمی شود. حالا قرار است که حوزه دفاعی با رمز خودباوری تا حدودی به داد این صنعت برسد. 

جالب اینجاست که چندی پیش، «حسن روحانی»، رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه  «من بلد نیستم کاری به دنیا نداشته باشم و برای حل مشکلات فقط به داخل نگاه کنم»، بیان کرده بود: «اگر اقتصاددانی بلد است تمام روابط خارجی خراب باشد، اما اقتصاد مملکت هیچ دست نخورد به ما هم بگوید.»


خودرو نفر بر زرهی ضد مین و ضد کمین طوفان 

به نظر می رسد با این سخنان وزیر دفاع و حرکت وزارت صنعت برای بهره گیری از تجربیات خودکفایی دفاعی می توان گف درحالی که دولتمردان می گویند بلد نیستند که حوزه اقتصادی را بدون کمک گرفتن از بیگانگان سر و سامان دهند، اما دریافته اند که می توانند از تجربیات مثبت در این حوزه استفاده کرد.
 

خودرو ضد کمین و ضد مین رعد تولید صنایع دفاع 

با این حال با این حرکت دولت و سخنان وزیر دفاع درباره خودکفایی کشورمان در حوزه دفاعی می توان گفت مقامات دولتی پاسخ خود را درباره حل مشکلات با توان داخلی نه تنها گرفته اند بلکه در حال اجرا و امتحان آن هستند. هرچند که برای این موضوع کمی دیر شده است اما بازهم جای شکر دارد که دولت در این زمینه گام مثبتی برداشته است. 




 
 
 
 


 
منبع: جهان نیوز 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه