با کدام تدبیر و توجیه نماز جمعه را در مصلی برگزار می کنید؟
کد خبر: ١٦١٥٣٠ تاریخ انتشار: ٢٥ دي ١٣٩٨ - ١٤:١٤
صفحه نخست » تیتر یک
با کدام تدبیر و توجیه نماز جمعه را در مصلی برگزار می کنید؟

پس از سالها چشم انتظاهری برای اقامه نماز جمعه به امامت ولی امر مسلمین ، حالا شاهد بی تدبیری مسئولین در انتخاب فضای اقامه نمازجمعه این هفته هستیم

به گزارش صابرنیوز، در 24دیماه سال 58 بود که امام خمینی(ره) در حکمی که به شرح زیر است مقام معظم رهبری به امام جمعه تهران منسوب فرمودند: حضور جناب مستطاب حجت‌الاسلام و المسلمین آقای منتظری ـ دامت افاضاته ـ در حوزۀ مقدسۀ قم لازم بود و ایشان انصراف خودشان را از امامت جمعۀ تهران اعلام نمودند، جنابعالی كه بحمداللّه‌ به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید به امامت جمعۀ تهران منصوب می‌باشید. از خداوند متعال، توفیق جنابعالی را در ارشاد و هدایت مردم خواستارم. والسلام علیكم و رحمة‌اللّه‌. حال بعد از قریب به ده سال جمعه این هفته امام جمعه آن مقام معظم رهبری است اما گفته می شود نماز قرار است در مصلی تهران اقامه شود.
 
اقامه نماز در مصلی تهران
ماجرای مصلای امام خمینی (ره) و نماز جمعه تهران یکی از موضوعاتی است که در گذر زمان کهنه نمی‌شود و سال‌هاست در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود ولی نتیجه خاصی دربرندارد. سال 1361 اقدامات اولیه برای ساخت مصلایی بزرگ در تهران آغاز شد و زمین‌های منطقه عباس‌آباد برای ساخت این مجموعه برگزیده و کار ساخت پس‌ از آن آغاز شد. بر این اساس از اوایل دهه 1370 تا سال 1387 نمازهای عید فطر تهران به امامت مقام معظم رهبری در این مکان برگزار می‌شدند. طراح و معمار مصلای پروژه، دکتر پرویز مؤیدعهد است.
 
محور اصلی طرح مصلا که طولانی‌ترین محور طرح است، در جهت قبله قرار داشته و همه ساختمان‌ها به تبعیت از این محور، در جهت قبله یا عمود بر آنند. در طراحی معماری مصلا از اعداد طلایی استفاده‌ شده است به‌طوری‌که به یاد و نام معصومین دارای 14 گلدسته، 12 صحن و پنج ورودی است. ارتفاع ایوان بزرگ مصلا 72 متر به عدد شهدای کربلا و ارتفاع گنبد مسجد جامع 63 متر به عدد سال‌های عمر پیامبر اکرم؟ص؟ است. مصلا دارای هفت گنبد است که متأثر از معماری گنبدهای ایرانی مناطق گوناگون کشور طراحی‌شده‌اند. گنبد اصلی مصلا، از بزرگ‌ترین گنبدهای جهان اسلام است؛ اما آن‌قدر از زمان تکمیل پروژه مصلا گذشت که کمتر کسی یادش مانده بود زمین چمن دانشگاه تهران یک مکان موقت برای نمازگزاران بوده و قرار است مصلای امام خمینی؟ره؟ قطب عبادی تهران شود.
 
عدم پشتیبانی برای جمعیت میلیونی 
 
در هفته هایی که نماز جمعه با ائمه جمعه موقت برگزار می شود شاهد جمعیتی چند هرار هستیم و به علت قدیمی بودن نقشه معماری  شاهد مشکلاتی از قبیل پارکینگ ، سرویسهای بهداشتی ، و پله های زیاد و همچنین ورود و خروج هستیم.ولی جمعه این هفته با توجه به جضور امام خامنه ای مطمئنا نمازگزاران میلیونی خواهند بود ولی سئوالی که از مسئولین هماهنگ کننده نماز در مصلی آیا پیش بینی های لازم شده؟ و یا اینکه صوت فراگیر مهیا شده و یا اینکه مثل سالهای متمادی باید شاهد قطعی صدا و نبود تصویر باشیم!!!
با توجه به استقبال کم نظیر مردم از این نماز جمعه پس از سالها ، ایا مصلی امادگی پذیرایی انبوه نمازگزاران عاشق را دارد؟ در صورت خدای ناخواسته بروز حادثه چه کسی پاسخگو میباشد.
پیشنهاد میشود تا دیر نشده نماز جمعه بیاد ماندنی این هفته را در همان دانشگاه برگزار نمائید ، زیرا مردم از وضع موجود دانشگاه توقع بیشتری ندارند و به کم کاری و انتظار ساخت مصلی عادت کرده اند




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه