دست دولت فقط در جیب طبقه ضعیف می‌رود اجاره‌ای ها دستمزد حمایت‌شان از دولت ناکارآمد را گرفتند
کد خبر: ١٦١١٩١ تاریخ انتشار: ١١ آذر ١٣٩٨ - ١٣:٤٤
صفحه نخست » تیتر یک
دست دولت فقط در جیب طبقه ضعیف می‌رود اجاره‌ای ها دستمزد حمایت‌شان از دولت ناکارآمد را گرفتند

اگر دولتمردان مالیات از هنرمندان را اجرا کنند؛ آنها باید سالیانه ۵ هزارمیلیارد تومان مالیات پرداخت کنند که این عدد معادل یارانه بنزین ۱۲.۵ میلیون ایرانی است. اما چنین انتظاراتی از دولت برآمده از همین تبلیغات‌چی‌های مرفه و بی درد کمی زیاد است.

 گروه سیاسی-رجانیوز: این روزها بهانه کسری بودجه باعث شده تا لیبرال‌ها در «جیب مردم» دست ببرند اما برخی گروه‌ها در طبقه سرمایه دار که انگار از «مردم» نیستند در حاشیه امن به سر می‌برند. گویا هر کس مافیایی بانقوذ در دولت داشته باشد می‌تواند از این معافیت استفاده کند. حالا این گروه می‌تواند تولید کننده دخانیات باشد یا صنف‌های چون پزشکی، وکالت یا حتی سلبریتی‌ها!
 
 
به گزارش رجانیوز: وضعیت اقتصادی کشور باعث شده تا برخی حوزه‌ها شاهد اصلاحات اقتصادی شوند. اصلاحاتی که بعضا اگر خوب انجام شوند می‌تواند آثار خوبی هم در کشور داشته باشد. مالیات یکی از همین بخش‌هاست که می‌تواند سرمایه‌های باداورده و غیرمولد که یک شبه برای عده ای انباشته می‌شود را تعدیل کند. اما گویا دولتمردان حاضر نیستند پایگاه های خود که در بین طبقات غنی جامعه هست را از دست بدهند.
 
اخیرا متنی با عنوان «پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی» منتشر شده است که حاوی سرفصل‌های پیشنهادی سازمان امورمالیاتی است. یکی از این پیشنهادات لغو معافیت مالیاتی کلیه فعالیت‌های فرهنگی-هنری (مشمول مالیات با ضریب ۲۵ درصد) است که پیش‌تر در قانون لحاظ شده بود.
 
این طرح گرچه در حوزه هایی چون مساله انتشارات و کتاب قابل تامل و احتمالا شایسته تجدیدنظر است اما ابعادی دیگری هم دارد. 
 
هنرمندان نیز طبق این طرح باید مالیات بدهند. هنرمندانی که برخی چهره‌های معروف انها تحت عنوان سلبریتی‌ها در جامعه به عنوان طبقه‌ای مرفه و با درآمدهای نجومی شناخته شده هستند. به نظر می‌رسد این طرح در حوزه اخذ مالیات از سلبریتی‌ها کاملا منطقی باشد. درحالیکه طبقات ضعیف جامعه از کارگر و کارمند با درامدهایی ثابت و ناچیز در حال پرداخت مالیات خود هستند ضرورتی برای عدم دریافت مالیات قانونی از سلبریتی‌ها دیده نمی‌شود.
 
اما این تفکر دشمنانی قدرتمند در دولتی دارد که چند روز قبل نرخ بنزین را به بدترین شکل ممکن افزایش داد و صدای طبقات ضعیف و متوسط جامعه را بیرون آورد. نوبخت و صالحی امیری به عنوان معاون رئیس جمهور و وزیر فرهنگ از مخالفان این طرح هستند.
 
نوبخت در این خصوص می‌گوید نه تنها نباید از هنرمندان مالیات بگیریم که حتی باید به بخش هنر یارانه هم بدهیم. معاون رئیس جمهور می‌گوشد: «بخشی که باید از معافیت مالیاتی مستثنا شده یا تقلیل پیدا کند، بخش فرهنگ و هنر نیست، حتی ما باید اگر می‌توانیم در این رابطه مالیات منفی هم داشته باشیم. یعنی مساعدت‌هایی را به عنوان «یارانه» پرداخت کنیم، نه اینکه از این بخش حساس و ارزشمند فرهنگ و هنر، بخواهیم مالیات بگیریم. به همین دلیل دولت مخالف حذف معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر است.
 
بحث جنجالی و پرحاشیه حذف «معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ و هنر» در حالی طی روز‌های اخیر مطرح شده که سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز گذشته طی نامه‌ای خطاب به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، محمود واعظی رئیس دفتر رییس‌جمهور و وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه شده بود.
 
پشت پرده معافیت مالیاتی هنرمندان
حذف معافیت مالیاتی هنرمندان آن هم در زمان نزدیک به انتخابات این گمانه زنی را تقویت کرده که دولتمردان درصدند دستمزد سلبریتی های حامی خود در زمان انتخابات را بپردازند. این دیدگاه حتی در بین برخی اهالی هنر هم تایید شده است.
 
 
کارن همایونفر آهنگساز ایرانی حتی بیانیه اخیر عده ای از سلبریتی‌ها موسوم  به صدای آبان را بده‌بستانی برای حل مساله مالیات هنرمندان دانست. او با انتشار عکسی از دیدار سلبریتی ها در کنار نوبخت نوشت: « الحمدلله مسائل مالیاتی حل شد و بده بستان و زور‌آزمایی فرهنگ و قدرت به سرانجام رسید. خدا را شکر. ما که در آمدی نداشتیم حاضر بودیم مالیات هم بدهیم در سال مگر چقدر درآمد داریم کل در‌آمد یک سال من اندازه‌ی یک شب دورهمی تان نمیشود.خوش به حال دوستانی که برای هر کار دستمزدشان چند میلیارد است.خدا بیشتر کند.انشالله»
 
 
 این هنرمند به بیانیه اخیر سلبریتی ها هم اشاره کرد و نوشت: « بیانیه آبان را امضا نکردم. برای اعتراض نیازی برای لابه‌لای جمع قاطی شدن ندارم.از این بیانیه ها هزار‌تا دیده‌ام مخصوصا دم انتخابات.....دوست عزیزی که همزمان هم با ایران اینترنشنال و من‌و تو مصاحبه میکنی بعدش هم با تلویزیون داخل، دوازده میلیارد با شهرداری قرارداد میبندی حق نداری بیانیه در مورد مردم بدهی» البته این حرف ها برای سلبریتی‌ها خوش نیامد و با ریپورت باعث حذف این مطلب در صفحه اینستاگرام کارن همایونفر شدند.
 
فاطمه معتمدآریا هم با اعتراض به حذف مالیات سلبریتی ها خواست تا از دستمزدهای میلیاردی در سینما مالیات گرفته شود. وی گفت: «دستمزدهای میلیاردی از پول‌های بی‌نشان نشات می‌گیرد و این پول‌های بی‌نشان را که ربطی به سینمای ما ندارند را باید بررسی کنند و مالیات آن درآمدها و پول‌ها را بگیرند.»
 
معتمدآریا تلویحا هم به پولشویی و ورود پول‌های کثیف در سینما اشاره کرد که برخی از سلبریتی ها از آن ارتزاق می‌کنند. وی گفت: «فقط می‌دانم چرخه سینما با این پولها نمی چرخد. اتفاقاً یک برنامه‌ریزی خیلی دقیق و درست شده است که این پول‌هایی که برای سینما و هنر نیست را وارد هنر کرده و یک تعداد خاصی را با خودشان همراه میکنند. بیشتر یک نمایشی از آن همه پول‌های دست نیافتنی و رویایی وجود دارد. این یک چرخه‌ای است که سرش به سینما نمی رسد، از سینما بیرون است و معقول و متداول نیست. »
 
اگر دولتمردان مالیات از هنرمندان را اجرا کنند؛ آنها باید سالیانه ۵ هزارمیلیارد تومان مالیات پرداخت کنند که این عدد معادل یارانه بنزین ۱۲.۵ میلیون ایرانی است. اما چنین انتظاراتی از دولت برآمده از همین تبلیغات‌چی‌های مرفه و بی درد کمی زیاد است.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه