تاریک‌خانه‌ای به نام دولت روحانی اعتراضات به شفاف نبودن معیار تخصیص یارانه‌ها بالا گرفت/ ادعای پرداخت یارانه به ۶۰ میلیون نفر را چه کسی صحت‌سنجی می‌کند؟
کد خبر: ١٦١١٥٧ تاریخ انتشار: ٠٤ آذر ١٣٩٨ - ٠٨:٤٨
صفحه نخست » آخرین اخبار
تاریک‌خانه‌ای به نام دولت روحانی اعتراضات به شفاف نبودن معیار تخصیص یارانه‌ها بالا گرفت/ ادعای پرداخت یارانه به ۶۰ میلیون نفر را چه کسی صحت‌سنجی می‌کند؟

 دولت محرمانه‌ها از عناوینی است که برای توصیف مشی سیاست ورزی دولت روحانی توسط برخی تحلیل گران استفاده شده است. مخفی کاری در مذاکرات هسته ای، عدم شفافیت در قراردادهای متعدد خارجی همچون قرارداد با شرکت های نفتی بیگانه و پذیرش تعهدات 41 گانه گروه اقدام مالی(FATF) که تاکنون مفاد آن منتشر نشده پایان این محرمانگی نیست. بعد اعلام شبانه و مخفیانه سهمیه بندی قیمت سوخت و افزایش قیمت بنزین اعلام شد که یارانه سوخت به 60میلیون نفر تعلق می‌گیرد. اما اعتراضات فراوان مردم پرسش‌های زیادی را ایجاد کرده است.
 
به گزارش رجانیوز؛ دولتمردان می‌گویند که برای ۶۰ میلیون کم‌درآمد، کمک معیشتی ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومانی واریز کرده‌اند؛ اما خبرها حاکی است بسیاری از اقشار ضعیف جامعه، موفق به دریافت این یارانه نشده‌اند.
 
این رخداد درحالی است که دولت موظف بوده هر سال با شیب ملایم هدفمندی یارانه ها را اجرا کرده و مبلغ دریافتی یارانه مردم را افزایش دهد. اینبار در حالی افزایش قیمت بنزین را شاهدیم که حرف و حدیث ها در خصوص یارانه پرداختی دولت زیاد است.
 
سوالات بی پاسخ!
به عنوان نمونه معلوم نیست چرا خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان باید دریافت کنند. اگر یارانه یک نفره 55 هزارتومان است آیا نباید یارانه دونفر 110 هزار تومان و یارانه سه نفر 165 هزارتومان باشد؟ 
 
همچنین چرا خانواده های بالای پنج نفر که طبیعتا فشار بالاتر ناشی از افزایش تورم را تحمل میکنند باید فقط یارانه مصوب برای 5نفر را دریافت کنند؟ آیا این رفتار ضدسیاست های جمعیتی کشور نیست؟
 
گذشته از شفاف نبودن چگونگی محاسبه این اعداد حالا مشکل دیگری نیز به مشکلات پرداخت یارانه اضافه شده است. تعداد قابل توجهی از کارگران، کارمندان و بازنشسته ها و حتی افرادی که صاحب هیچ دارایی خاصی نیستند از دریافت همین یارانه محروم شده اند و برخی افرادی که توانایی بالاتری دارند مشمول دریافت این کمک هزینه شده اند.
 
با این وجود آیا نباید دولت تدبیر و امید با شفافیت کامل با مردم برخورد کرده و ملاک های ارزیابی خود جهت پرداخت یا عدم پرداخت یارانه سوخت را توضیح دهد؟
 
لزوم ورود سازمان بازرسی کشور
اعتراضات فراوان و تماس های مکرر مردم با رسانه ها نشان از بی تدبیری وسیعی در این حوزه است. سازمان بازرسی کشور بنا به اختیاراتی که طبق قانون دارد می تواند با بررسی دقیق مسائل پیش آمده نسبت به صحت پرداخت یارانه 60 میلیون نفر که دولت ان را مدعی شده است تحقیق کند. همچنین دولت باید پاسخگو باشد که چگونه به دهک بندی با دسته بندی خانواده ها مبادرت ورزیده است. 
 
با توجه به این که دولت از ابتدا اعلام کرده که به 60 میلیون نفر یارانه می دهد و چیزی حدود 25 میلیون نفر از دریافت این کمک هزینه محروم هستند حجم بالای اعتراضات نیز غیرقابل پیش بینی نبوده است. اما به نظر می‌رسد تا زمانی که ملاک توزیع یارانه‌ی سوخت مشخص نباشد دولت نمی توان رضایت جامعه را بدست آورد به خصوص اینکه از پایگاه اجتماعی دولت پس از بی‌تدبیری‌های دوسال اخیر به شدت کاسته شده و اعتمادعمومی را از دست داده است. حالا باید مولفه های مورد نظر دولت در تقسیم یارانه ها شفاف گردد و به درخواست‌کنندگان اعلام گردد که بنا به کدام شرایط صلاحیت دریافت یارانه سوخت خود را ندارند.
 
متقاضیان یارانه چه کنند؟
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در یک برنامه تلویزیونی گفته است: طرح واریز یارانه سوخت (بنزین) برای ۶۰ میلیون نفر (۱۸ میلیون خانوار) بود، اما با تاکید آقای رئیس جمهور قرار شد هر کسی که از ۶۰ میلیون تا حدود ۸۴ میلیون جمعیت کشور متقاضی دریافت این یارانه بنزین باشند با توجه به ساز و کار تعریف شده از سوی متولی این امر یعنی وزارت کار می‌توانند به صورت سامانه‌ای و غیر حضوری درخواست خود را اعلام کنند پس از بررسی‌ها و کمتر از یک ماه نتیجه به سازمان برنامه و بودجه اعلام می‌شود و واجدین شرایط مشمول دریافت یارانه خواهند بود.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرده است: برای آن دسته افرادی که پس از بررسی مجدد مشمول دریافت یارانه بنزین می‌شوند در ماه آینده دو نوبت واریز صورت می‌پذیرد تا با دریافت کنندگان قبلی در یک سطح قرار بگیرند.
 
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این رابطه عنوان کرده تمامی سرپرست خانوارهایی که در آخرین پرداخت مشمول سبد حمایتی نشده‌اند و خود را واجد شرایط می‌دانند می‌توانند از بعدازظهر یکشنبه سوم آذر ماه درخواست شماره ملی سرپرست خانوار خود را به کد دستوری #6369* ارسال کنند. نکته قابل توجه این است که شماره تلفن همراه باید به نام سرپرست خانوار ثبت شده باشد در غیر این صورت پاسخی به این درخواست داده نمی‌شود. 
 
وزارت رفاه اعلام کرده ظرف 24 ساعت برای سرپرست خانوارهایی که اعتراض کرده‌اند کد رهگیری ارسال می‌شود. 
اما این سامانه نیز با مشکلات زیادی درگیر است. که باعث شد این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای اعلام کند در بازه زمانی 8 تا 9 صبح امروز (3 آذر) حدود 50 هزار کد ملی ثبت شده و حجم زیاد درخواست‌ها منجر به اختلال این سامانه شده که تا ساعاتی دیگر رفع خواهد شد. 
 
 سوالی که مطرح میشود این است که آیا این سامانه می تواند رضایت مردم را بدست آورد؟ به نظر می رسد تا زمانی که اقدامات دولت در هدفمندی یارانه ها در اتاق شیشه ای انجام نشود نمیتوان مطالبات مردم را پاسخ درستی داد. دولت روحانی که با اصرار به پذیرش تعهدات خواسته شده توسط FATF مخالفان لوایج استعماری را مخالف شفافیت معرفی میکند بهتر نیست در پرداخت یارانه ها به مردم شفافیت به خرج دهد؟
 
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه