ارزش پول ملی 40 درصد بالا رفت/ سکه 1/5 میلیون ارزان شد
کد خبر: ١٦٠٨٦٠ تاریخ انتشار: ١١ مهر ١٣٩٨ - ١١:٥١
صفحه نخست » آخرین اخبار
ارزش پول ملی 40 درصد بالا رفت/ سکه 1/5 میلیون ارزان شد

با گذشت یکسال از اعمال شدیدترین فشارهای آمریکا علیه ایران، ارزش پول ملی طبق گفته رئیس‌بانک مرکزی 40 درصد افزایش داشته و قیمت سکه هم طبق گفته رئیس‌کمیسیون تخصصی طلا 1.5 میلیون تومان پایین آمده است.

 سال گذشته در همین روزها آمریکا تلاش گسترده‌ای برای بهم ریختن بازارهای کشور داشت، نرخ ارز در مهر سال پیش در کانال‌های 17 و 16 هزار تومان قرار داشت و قیمت سکه نیز حدود پنج میلیون و 500 هزار تومان بود! ارقامی که در نوع خود بی‌سابقه به شمار می‌آمدند.
حالا یکسال از اوج تلاطمات ارزی کشور گذشته ولی نه تنها اوضاع بدتر نشده، بلکه با مدیریت صحیح بانک مرکزی، قیمت‌ها علاوه‌بر اینکه کاهش یافته‌اند، در همین جایی که هستند نیز به ثبات رسیده‌اند. چنانچه نرخ ارز در حدود 11 هزار و 400 تومان و قیمت سکه هم در حدود چهار میلیون تومان قرار دارد.
در همین زمینه، عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی طی یادداشتی نوشت: سال گذشته در این ایام وضعیت بدی بر اقتصاد کشورمان حاکم شده بود. دولت آمریکا و متحدین منطقه‌ای آن با شروع جنگ تمام‌عیار اقتصادی و راه‌انداختن ماشین جنگ روانی و تبلیغاتی در‌اندیشه فروپاشی کشور از طریق اقتصاد و با ابزار سقوط ارزش پول ملی و نهایتاً ایجاد هرج‌ومرج در سراسر کشور بودند.
وی افزود: خداوند متعال را شاکرم با هدایت و حمایت‌های مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور محترم و سران قوا و از همه مهم تر، مقاومت و همراهی تحسین‌برانگیز مردم عزیز، تدابیر و اقدامات بانک مرکزی و برنامه منسجمی که در این راستا تنظیم کردیم، با همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها توانستیم با یکی از پیچیده‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی و پولی با قدرت مقابله کرده و ثبات و آرامش را به بازار ارز و سایر بازارها برگردانیم.
رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: امروز درست نسبت به یک سال پیش، پول ملی 40 درصد تقویت شده و رشد تورم مهار گشته و طلیعه رشد اقتصادی آشکار شده است. مردم عزیز خصوصاً اقشار با درآمدهای پایین و حقوق ثابت سختی زیادی را تحمل کرده و می‌کنند.
همتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: لیکن این روزها طلیعه پیروزی مقاومت مردم بیش از همیشه آشکار شده است. آنچه من و همکارانم را به ادامه این مسیر هر روز مصمم‌تر می‌کند امید به بهبود شرایط زندگی و رفاهی اقشار آسیب‌دیده از فشار تحریم‌ها و تلاش جدی مسئولین برای خدمت بهتر به مردم عزیز کشورمان است.
همچنین محمد کشتی آرای، رئیس‌کمسیون تخصصی طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: طی دو سه روز اخیر قیمت اونس جهانی 30 دلار کاهش داشت و به دنبال این کاهش قیمت باید قیمت طلا و سکه خیلی کم می‌شد، ولی این اتفاق رخ نداد. افزایش جزئی قیمت دلار در روزهای اخیر مانع کاهش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی شده است.
وی با اشاره به کاهش 80 هزار تومانی قیمت سکه در 10 روز اخیر افزود: مهر سال قبل قیمت سکه به بالاترین سطح خود یعنی پنج میلیون و 500 هزار تومان رسید ولی در مهر امسال قیمت سکه در محدوده چهار میلیون تومان بود؛ طی یکسال قیمت سکه یک میلیون و 500 هزار تومان کاهش داشته است.
کشتی آرای تأکید کرد که کاهش 1.5 میلیون تومانی قیمت سکه طی یک سال باعث ضرر خریداران شده است، بنابراین سکه دیگر جاذبه به عنوان سرمایه‌گذاری را از دست داده است؛ عدم تقاضا برای خرید سکه باعث شده تا بازار با رکود بی‌سابقه همراه شود. در هفته‌های اخیر حباب سکه و نیم سکه صفر شده است ولی ربع سکه و گرمی هنوز دارای حباب‌اندکی هستند. 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه