طرح‌های کاغذی دولت برای مسکن
کد خبر: ١٦٠٧٥٢ تاریخ انتشار: ٢٩ شهریور ١٣٩٨ - ١٤:٣٠
صفحه نخست » آخرین اخبار
طرح‌های کاغذی دولت برای مسکن

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با انتقاد از بی توجهی وزارت راه و شهرسازی به رفع ایرادات قراردادهای مشارکتی ساخت مسکن در اقدام ملی، گفت: وزارت راه در بخش مسکن به دنبال اختراع چرخ است.

به گزارش پایگاه 598، وزارت راه و شهرسازی در دوره محمد اسلامی علاوه بر توجه بیشتر به پروژه‌های مسکن مهر، با آمدن مازیار حسینی معاون سابق مسکن و ساختمان از چند طرح رونمایی کرد که همه آنها در "تام" اشتراک داشتند؛ «تام کاد»، «تام فاز»، «تام اِج» و در نهایت هم «تام تز».

تام اول برای خانه دار کردن کارمندان دولت بوده که مقرر شده در قالب این طرح 400 هزار واحد مسکونی (200 هزار واحد در شهرهای جدید، 100 هزار واحد در شهرهای تحت مدیریت بنیاد مسکن و 100 هزار واحد دیگر نیز در بافت‌های فرسوده) ساخته شود. این طرح از همان ابتدا با واکنش منفی انبوه‌سازان روبرو شد،‌انبوه‌سازانی که 40 ایراد به قراردادهای آن وارد کرده و از وزارت راه و شهرسازی خواستند این اشکالات را برطرف کند.

تام کاد اوایل تابستان امسال توسط وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد، اما با وجود سپری شدن حدود سه ماه، هنوز ایرادات عنوان شده از سوی انبوه‌سازان ر این طرح برطرف نشده و سازندگان مخالف ساخت مسکن به صورت مشارکتی با روش وزارت راه و شهرسازی هستند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، از پیگیری‌های فراوان برای رفع موانع مشارکت سازندگان در طرح تام کاد دولت خبر می‌دهد و در عین حال سایر تام های این وزارتخانه را فقط در حد حرف و حدیث و به اصطلاح کاغذی عنوان می‌کند.

فرشید پورحاجت می‌گوید: در خصوص پروژه‌های طرح اقدام ملی که عنوان می‌شود  با بگویم ما یعنی کانون انبوه‌سازان فقط یک جلسه با سازمان ملی زمین و مسکن داشته‌ایم. این جلسه نیز برای رونمایی از این طرح بود که در همان جلسه تمام متولیان صنعت ساخت و ساز مسکن اعم از جامعه مهندسان مشاور، پیمانکاران، انبوه‌سازان و ... مراتب اعتراض خود را نبست به طرح مذکور اعلام کردند.

 وی با بیان این‌که اعتراض ما مربوط به فُرم قراردادهای سازمان ملی زمین و مسکن است، افزود: قرار بر این بود که فرم این قراردادها اصلاح شود،‌ قرار نیست بخش خصوصی ماحصل یک عمر زندگی و سرمایه اش را در برنامه‌های دولت سرمایه‌گذاری کند و هیچ جایگاهی در این قراردادها برایش تعریف نشده باشد.

وی ادامه داد: 42 ایراد به این قراردادها وارد است و به طور کلی جایگاه بخش خصوصی در این قراردادها دیده نشده  و یک سویه نوشته شده است. از سوی دیگر حکم در همه دعاوی وزارت راه و شهرسازی است و به صورت یکطرفه می‌تواند این قراردادها را فسخ کند، عقل سلیم می‌گوید این قراردادها ایراد دارد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با یادآوری این‌که این موارد را کتبا اعلام کرده و در جلسات خصوصی هم عنوان کرده‌ایم،‌گفت:  گفته‌ایم آماده‌ایم قرارداد متناسب با شرایط حاکم در کشور به صورت عمومی آماده کنیم تا بخش خصوصی از این طرح استقبال کند.

پورحاجت تاکید کرد:‌ بر این اساس در یک اقدام ملی همه عوامل ساخت و ساز کنار هم باشند. 

*وزارت راه به دنبال اختراع چرخ در بخش مسکن

وی بیان کرد: در طرح مسکن مهر دولت در سال‌های 87 و 88 بخش خصوصی را نادیده گرفته و انبوه‌سازان را در ساخت وساز مداخله نداد، اما در نهایت دیدیم در یک پروسه 20 روزه قراردادهای با کانون سراسری انبوه‌سازان امضا شد چرخ مسکن مهر به حرکت در آمده و رونق گرفت.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن گفت: به دنبال آن هستیم که مجددا چرخ را اختراع کنیم. بخش خصوصی و متولی ساخت و سازها در کشور مشخص هستند، وزارت راه هم اگر می‌خواهد موفق شود راهی جز این‌که در کنار بخش خصوصی اقدامات ملی را برنامه ریزی کند، نارد.

وی با تاکید بر این‌که وزارت راه و شهرسازی تا امروز در حوزه مسکن موفق نبوده است به سایر تام‌های این وزارتخانه اشاره کرد و افزود: همواره گفته‌ایم که برای پاسخگویی به نیاز مستاجران کشور باید سازمان اجاره داری در کشور  راه‌اندازی شود اما فردا آن روز دیدیم که یک برگه‌ای آمده و «تام اج» را رونمایی کرده‌اند. مسکن باید برای دهک‌های هدف در پروژه‌های سرمایه‌گذاری اجرایی شود اما وزارت راه و شهرسازی تا امروز فقط به اعلام چند اسم بسنده کرده است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان اظهار کرد: اساس موضوع این است که با توجه به نیاز کشور باید برای تولید مسکن برنامه‌ داشته باشیم این‌که طرح‌های مختلفی در این زمینه اعلام شود زمانی رضایت بخش خواهد بود که به منتج به برنامه عملیاتی شود.






Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه