مرموز‌ترین بیماری‌های فصلی که باهم اشتباه گرفته می‌شوند + روش تشخیص
کد خبر: ١٦٠٦٥٣ تاریخ انتشار: ٢٠ شهریور ١٣٩٨ - ٠٩:٣٧
صفحه نخست » مطالب وسط
مرموز‌ترین بیماری‌های فصلی که باهم اشتباه گرفته می‌شوند + روش تشخیص

تشخیص برخی بیماری‌ها با وجود داشتن علائم مشترک و مشابه مشکل است، دو بیماری رایج این روزها هم از جمله همین بیماری‌ها هستند.

به گزارش صابرنیوز، سرماخوردگی و آلرژی دو بیماری رایج است که هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ بزرگسالان ممکن است دو تا سه سرماخوردگی در سال داشته باشند و کودکان احتمالاً هر ساله دفعات بیشتری به این بیماری مبتلا می‌شوند، از طرفی آلرژی هم به ویژه با نزدیک شدن فصل پاییز، بیماری شایع این روزهاست.

اگرچه علائم این دو اغلب مشابه به هم است، اما این دو بیماری کاملا از هم متفاوتند و دلایل مختلفی دارند و تشخیص اینکه فرد به کدامیک از این دو مبتلاست، مناسب‌ترین روش درمانی را ممکن می‌کند.

تفاوت سرماخوردگی و آلرژی

همانطور که گفتیم علائم سرماخوردگی و آلرژی ممکن است مشابه باشد، اما تفاوت‌های اساسی هم وجود دارد؛ سابقه بیماری و مدت زمان بروز علائم، اغلب سرنخ‌هایی را برای تشخیص این دو بیماری فراهم می‌کند.

درگیری چشم‌ها در آلرژی، بسیار بیشتر ازسرماخوردگی است و ایجاد اشک و خارش غالباً نشانه‌های گویائی از حساسیت هستند.

تب به خصوص در کودکان می‌تواند با سرماخوردگی ایجاد شود، اما علامت آلرژی نیست؛ گلو درد ممکن است با آلرژی ایجاد شود، اما درسرماخوردگی شایع‌تر است؛ درد بدن هم بر اثر آلرژی اتفاق نمی‌افتد در حالی که ممکن است علامتی از شروع سرماخوردگی باشد. برخی از افراد مبتلا به آلرژی به اگزما مبتلا می‌شوند که نشانه سرماخوردگی نیست.

مدت زمان و سابقه علائم

غالباً در مدت زمانی که علائم سرماخوردگی و آلرژی بروز می‌کند، تفاوت وجود دارد؛ علائم سرماخوردگی به طور معمول حدود ۷ تا ۱۰ روز ادامه دارد، اما علائم آلرژی ممکن است چند هفته طول بکشد، به خصوص اگر ماده حساسیت‌زا در هوا باشد.

یکی از اصلی‌ترین راه‌های تشخیص تفاوت بین سرماخوردگی و آلرژی، سابقه علائم است؛ در آلرژی، علائم ممکن است در طی یک فصل خاص ظاهر شود یا براساس محیط شخص به وجود بیاید و از بین برود؛ به عنوان مثال، اگر فرد در محیط اطراف حیوانات یا چمن‌ها به طور ناگهانی علائم را نشان دهد، این نشانه‌ای قوی از حساسیت است نه سرماخوردگی.

شباهت‌ها

سرماخوردگی و آلرژی علائم مشابهی دارند. به عنوان مثال، هر دو بیماری می‌توانند روی سیستم تنفسی تأثیر بگذارند و آب ریزش بینی، عطسه، سوزش و گرفتگی بینی، سرفه، گلودرد و خستگی در هردو آن‌ها دیده می‌شود.

چگونه از طریق تفاوت‌ها آلرژی و سرماخوردگی را تشخیص دهیم؟

پرسیدن سوالات خاصی می‌تواند در تعیین اینکه آیا علائم ناشی از حساسیت یا سرماخوردگی است، کمک می‌کند: علائم در چه دوره زمانی ظاهر شد؟ در هنگام بروز سرماخوردگی، علائم به تدریج و در طی یک یا دو روز بروز می‌کند؛ هنگامی که علائم به طور ناگهانی از ظاهر می‌شوند، احتمالاً بر اثر آلرژی ایجاد می‌شوند.

چه مدت علائم وجود دارد؟ علائم سرماخوردگی بعد از یک یا دو هفته کاهش می‌یابد، اما علائم آلرژی ممکن است تا زمانی که عامل تحریک کننده وجود داشته باشد ادامه داشته باشد.

آیا علائم در مواقع قابل پیش بینی بروز می‌کند؟ اگر علائم هر ساله به طور همزمان رخ دهد، می‌تواند به دلیل آلرژی فصلی باشد.

آیا آن علائم شامل خارش یا آب ریزش چشم یا اگزما است؟ برخی از علائم معمولاً با آلرژی و نه سرماخوردگی بروز می‌کند.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه