اهمیت خواندن «زیارت عاشورا» در ایام محرم
کد خبر: ١٦٠٥٣٨ تاریخ انتشار: ١١ شهریور ١٣٩٨ - ١٥:٤٣
صفحه نخست » مطالب وسط
اهمیت خواندن «زیارت عاشورا» در ایام محرم

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: مسیر کاروان «امام حسین(ع)» در روز دوم ماه محرم توسط «حر بن یزید ریاحی» در کربلا بسته شد. حر بن یزد از سوی عبیدالله بن زیاد دستور داشت تا اجازه ندهد سیدالشهدا(ع) و یاران این امام بزرگوار از این مکان عبور کند.

 
یدالله بهتاش کارشناس علوم قرآنی پیرامون اتفاقات مسیر کاروان کربلا در روز دوم ماه محرم گفت: کاروان کربلا در روز دوم ماه محرم به مکانی با نام نینوا رسیدند، وقتی‌ که «امام حسین(ع)» در مورد نام این مکان از اطرافیان خود سؤال کردند نام‌های متعددی بیان شد تا به نام کربلا رسیدند و «امام حسین(ع)» دانستند که در این محل خواهند ماند تا به شهادت برسند.
 
وی ضمن اشاره به رویدادهایی که در روز دوم ماه محرم برای کاروان کربلا رخ داد ابراز کرد: مسیر کاروان «امام حسین(ع)» در روز دوم ماه محرم توسط «حر بن یزید ریاحی» در کربلا بسته شد. حر بن یزد از سوی عبیدالله بن زیاد دستور داشت تا اجازه ندهد سیدالشهدا(ع) و یاران این امام بزرگوار از این مکان عبور کند.
  
بهتاش پیرامون برخورد لشکریان حر بن یزید ریاحی با کاروان کربلا اظهار کرد: هنگامی‌که حر بن یزید ریاحی با لشکر خود برای ارسال پیام عبیدالله بن زیاد در مقابل «امام حسین (ع)» قرار گرفتند خسته و بسیار تشنه بودند، «امام حسین(ع)» که در ایستگاه قبلی به همراهان و لشکریان خود گفته بودند تا آب‌ بردارند در روز دوم و هنگام روبرویی با حربن یزد ریاحی فرمودند: تا لشکر آنها و حتی اسب‌هایشان را سیرآب کنند. یکی از افرادی که در لشکر حر بود نقل کرده است، آن‌قدر تشنگی بر من قالب شده بود که من توانایی نوشیدن آب را نداشتم و «امام حسین(ع)» خود با دستانش مرا سیراب کرد.
 
وی به تلاش «امام حسین(ع)» برای هدایت و روشنگری‌ افراد در راه کاروان کربلا اشاره و تصریح کرد: «امام حسین(ع)» در مسیر حرکت خود تلاش کردند تا تعداد بیشتری از افراد را به راه درست دعوت و هدایت کنند، در این مسیر فردی به نام عبیدالله بن حر جعفی که فردی نادرست بود در مسیر کاروان «امام حسین(ع)» قرار گرفت، سیدالشهدا (ع) جعفی را دعوت به پیوستن لشکر خویش کرد، ولی او از این کار امتناع کرد و گفت من شمشیر و اسب خود را به شما می‌دهم تا در جنگ از آن استفاده کنید، ولی با شما نمی‌توانم همراه شوم اما «امام حسین(ع)» قبول نکردند تا از وسیله این فرد استفاد کنند، بدین ترتیب پس از شهادت «امام حسین (ع)» عبیدالله حر بن جعفی یکی از افرادی بود که بسیار از کرده خود پشیمان بود.
 
بهتاش به درس‌هایی که قیام عاشورا برای جامعه امروز به همراه دارد اشاره و ابراز کرد: قیام «امام حسین(ع)» سراسر درس و عبرت است و کسانی که نتوانستند در رکاب این امام بزرگوار باشند و به دعوت وی لبیک نگفتند بعد از شهادت ایشان همواره در پشیمانی بودند، این قیام از ابعاد مختلف با ارزش بوده و درس‌های فراوانی را برای مردم با خود به ارمغان داشته است، الگوبرداری از این قیام باعث می‌شود تا متفکرانه به اتفاقات نگاه کنیم و آخرت را در مسیر زندگی مدنظر بگیرم و بتوانیم در موقعیت مناسب رویکرد مناسبی را در پیش بگیریم تا زیانکار و پشیمان نباشیم.
 
وی به اهمیت قرائت زیارت عاشورا و جایگاه این زیارت ارزشمند در ایام محرم و دیگر ایام سال اشاره و خاطرنشان کرد: اهمیت قرائت زیارت عاشورا در مفاتیح‌الجنان به‌خوبی بیان‌شده است، خواندن این زیارت از سوی بزرگان دینی نیز با اهمیت اعلام‌شده و مورد تأکید معصومین(ع) بوده است.
 
منبع: میزان
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه