ظریف: ایران ۱۵ شهریور گام سوم را برمی‌دارد
کد خبر: ١٦٠٤٦٣ تاریخ انتشار: ٠٦ شهریور ١٣٩٨ - ٠٢:٣٠
صفحه نخست » آخرین اخبار
ظریف: ایران ۱۵ شهریور گام سوم را برمی‌دارد

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه ایران برای حفظ برجام نه با آمریکا بلکه با اروپا مسئله دارد، گفت که نیم ساعت رفتن به کاخ سفید مشکلات ایران را حل نمی‌کند.

به گزارش پایگاه 598، "محمد جواد ظریف"، وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با روزنامه آلمانی «زوددویچه سایتونگ» در پاسخ به اینکه شما گفتگوهای خود با رئیس جمهور فرانسه را سازنده توصیف کرده‌اید و چه اتفاقی باید بیفتد تا توافق هسته‌ای نجات یابد گفت: توافق هسته‌ای بر 2 ستون استوار است. یکی اینکه ایران خود را ملزم می‌کند که برنامه اتمی اش منحصرا در راستای اهداف صلح آمیز استفاده شود و دیگری اینکه جامعه بین‌المللی و بخصوص دیگر احزاب (شرکت کننده در این توافق) تضمین کنند که مناسبات اقتصادی ایران با بقیه دنیا به حالت معمولی درآید. ایران تعهدات خود را انجام داده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 15 بار این مسئله را تایید کرده است که 5 بار آن بعد از خروج آمریکا از برجام بوده است. اما مناسبات اقتصادی ایران با دنیا نرمال نشده است. در واقع این مناسبات امروز خیلی بدتر از قبل از توافق هسته‌ای است. این بدین مفهوم است که طرف مقابل این توافق را اجرا نکرده است.

ظریف در ادامه درباره اقدام اخیر ایران در کاهش برخی تعهدات خود نسبت به برجام در اعتراض به طرف مقابل نیز گفت: در این توافق هسته‌ای مکانیسمی وجود دارد که راه حلی را برای زمانی که یک طرف به تعهدات خود عمل نکرد ارائه می‌دهد، ما از این مکانیسم استفاده می‌کنیم. به محض اینکه اروپاییان اجرای تعهدات خود را آغاز کنند ما نه تنها از اقدامات بیشتر در این راستا انصراف می‌دهیم بلکه به همان جایی بر می‌گردیم که تا به حال بوده‌ایم.

وی در توضیح این گفته خود این طور گفت که اروپا خود را به یازده نکته متعهد کرده است. این‌ها شامل سرمایه گذاری‌ها، هواپیمایی غیرنظامی، حمل و نقل و بازگشت شرکت‌های اروپایی است. ما هیچ یک از این‌ها را به عنوان پیش شرطی برای اجرای کامل تعهدات خود درخواست نمی‌کنیم. ما تنها می‌خواهیم بتوانیم نفت خود را بفروشیم و پول خود را دریافت کنیم. ما صدها میلیارد ضرر کرده‌ایم، اقتصاد ما رنج می‌برد، ارز ما 75 درصد ارزش خود را از دست داده است. اروپا تنها خود را به این بیانیه که از برجام حمایت می‌کند محدود کرده است. اما اینجا انسان‌ها شغل و درآمد خود را از دست می‌دهند.

وی درباره گام سوم کاهش تعهدات ایران نسبت به برجام در صورت عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش نیز گفت: در 6 سپتامبر (15 شهریور) مرحله سوم آغاز خواهد شد. اگر ما با اروپا به تفاهم برسیم و طرف اروپایی اجرای آن را آغاز کند ما این گام سوم را بر نمی‌داریم.

ظریف در پاسخ به این پرسش که گام سوم کاهش تعهدات ایران نسبت به برجام چگونه خواهد بود گفت: ما هنوز آن را نمی‌دانیم. یک دیدگاه این است که گام بعدی ما مانند دو مورد قبلی باید در جهت لغو و کاهش تعهدات باشد. یک دیدگاه دیگر این است که ما  تا به حال 120 روز به اروپا مهلت داده‌ایم و حالا زمان انجام اقدامات سختگیرانه تر و قاطعانه تر فرا رسیده است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به این پرسش که اروپا می‌خواهد برجام را نجات دهد و شما هم همین طور. آیا این دیگر مسئله‌ای بین شما نبوده بلکه مشکلی بین ایران و آمریکا است گفت: این به نظر می‌رسد که یک مشکل شخصی برای من هم بتواند باشد چرا که من تحریم شده‌ام. اما این مسئله‌ای بین ما و آمریکا نیست. این مسئله‌ای بین ما و اروپا است. آمریکا تعهداتی داشت و تصمیم گرفته است به آن پایبند نماند. اما اروپا قبل از خروج آمریکا تعهداتی داشت که مستقل از ایالات متحده است و در این توافق هم به صورت جداگانه لیست شده است. اروپایی‌ها همچنین تازه همین دیروز نبوده که از اهمیت اقتصاد آمریکا و یا دلار آگاه شده‌اند.

ظریف در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا شما هیچ امیدی ندارید که این مسئله با مشارکت آمریکا بتواند حل شود گفت: خیر، ما این مشکلات را شروع نکرده‌ایم. رئیس جمهور ترامپ رئیس جمهور اوباما را نمی‌خواهد و دوست ندارد. این مسئله را من نمی‌توانم حل کنم و اروپا هم همین طور.

وی درباره دعوت آمریکا از وی برای رفتن به کاخ سفید نیز گفت: برای انجام چه کاری؟ نیم ساعت رفتن به کاخ سفید مشکلات ما را حل نمی‌کند. اگر شما به مهمانی دعوت شوید که به شما گفته شود اگر نیایید در آینده از ورود شما به آن شهر ممانعت می‌شود آیا شما به آن مهمانی می‌روید؟ این یک دعوت نیست بلکه ارعاب است.

وزیر خارجه ایران در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا شما چنین دعوتی را قبول نخواهید کرد گفت: نه نه، اگر من بروم این تصمیمات همان طور که به من گفته شده یک بار دیگر تغییر داده خواهد شد. اما تصمیمات قبلا گرفته شده است.

ظریف در ادامه در پاسخ به این پرسش که این بدین مفهوم است که شما در حال حاضر مذاکرات با کاخ سفید را رد می‌کنید گفت: نه، این دست ما نیست. آمریکایی‌ها سالن مذاکرات را ترک کردند نه ما. اگر آن‌ها می‌خواهند به این سالن بازگردند باید یک بلیط بخرند و آن عمل به تعهدات بین‌المللی است.

وی در ادامه گفت: آمریکایی‌ها باید به این مسئله خاتمه دهند که دیگران را از انجام تعهدات خود باز دارند. آمریکایی‌ها باید به این مسئله خاتمه دهند که دیگران را مجبور کنند برجام را نقض کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه اظهار داشت: ما طی چند هفته گذشته با امانوئل ماکرون همکاری داشتیم. ما در توافق هسته‌ای مانده‌ایم چرا که ماکرون این را قبل از عقب نشینی آمریکا از روحانی درخواست کرده بود. ما دیدارهای خیلی خوبی داشتیم. اگر ماکرون بخواهد آمریکا را متقاعد کند که خود را سد راه نکند ما بسیار استقبال می‌کنیم. اما مسئله ما با آمریکا نیست بلکه بین ایران و دیگر طرف‌های باقی مانده در برجام است. آن‌ها ممکن است با ایالات متحده مشکل داشته باشند که ماکرون می‌خواهد آن را حل کند و ما هم از آن استقبال می‌کنیم و تا آنجا که ممکن است به او کمک می‌کنیم بدون اینکه به خطوط قرمز ما آسیبی برسد.

ظریف در پایان این گفتگو درباره خطر وقوع جنگ در منطقه خلیج فارس با توجه به تشدید تنش‌ها گفت: همواره امکان پیشامد تصادفاتی وجود دارد و انسان‌هایی که من آن‌ها را تیم B نامیده‌ام که می‌خواهند برخلاف میل ترامپ وی را به سمت یک جنگ سوق دهند. از این رو ما باید بسیار محتاط و مراقب باشیم. ما خواهان هیچ جنگی نیستیم اما از خود دفاع می‌کنیم.

منبع:تسنیم




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه