به قول خودتان، مگر ديوانه‌ايم؟!
کد خبر: ١٦٠٤٥٦ تاریخ انتشار: ٠٥ شهریور ١٣٩٨ - ١٥:٤٢
صفحه نخست » یادداشت
به قول خودتان، مگر ديوانه‌ايم؟!

 ديروز آقاي روحاني در همايش دستاوردهاي دولت در توسعه زير ساخت‌هاي روستايي گفت: «اگر بدانم که به جلسه‌اي بروم و با کسي ملاقات کنم که در نتيجه، کشور آباد شده و مشکلات مردم حل مي‌شود، دريغ نمي‌کنم.». درباره اين بخش از اظهارات رئيس‌جمهور محترم گفتني است که:
1-  آقاي روحاني مشخص نکرده‌اند که منظورشان از ملاقات با کسي که احتمال مي‌دهند نتيجه آن آباداني کشور باشد، چه کسي و يا چه کساني است؟ چرا که ملاقات ايشان غير از نتانياهو و ترامپ با هيچکس ديگري منع نشده است و طي 6 سال گذشته، تقريبا با سران همه کشورها ملاقات داشته‌اند. به يقين منظور آقاي روحاني ملاقات با نتانياهو نيست. اما، اگر نظر آقاي روحاني به ملاقات با ترامپ باشد! بايد پرسيد؛ مگر حضرتعالي در پاسخ به درخواست‌هاي مکرر ترامپ براي مذاکره، نمي‌فرموديد: «کشورها مگر ديوانه شده‌اند با شما که توافق را نقض مي‌کنيد، مذاکره کنند»؟! و بازهم جنابعالي بوديد که در آبان ماه 96 با‌ اشاره به عهد شکني‌هاي پي‌در‌پي آمريکا گفته بوديد؛ «داستان مضحکي اتفاق افتاده؛ مي‌گويند تعهدي که قبلا بستيم، فعلا محکم نباشد، درباره موضوع ديگري حرف بزنيم! آمريکا با زبان و عمل مي‌گويد که اهل مذاکره و تعهد نيست اما به برخي کشورهاي شرق آسيا (کره شمالي) مي‌گويد بيا با ما مذاکره کن؛ مگر ديوانه‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌اي که به تأييد سازمان ملل رسيده، پايبند نيستيد». يعني بازهم سخن از ديوانه بودن کساني که دَم از مذاکره با آمريکا مي‌زنند! آقاي ظريف، وزير خارجه دولت شما هم به صراحت گفته بود؛ «توافق با آمريکا به‌اندازه جوهر روي کاغذ هم ارزش ندارد». باز هم گفته خودتان بود که؛ «تعامل با غرب، اعتبار خود را نزد افکار عمومي ايران از دست داده است» و... اين رشته سر دراز دارد!
اکنون سؤال اين است که اگر منظور جنابعالي ملاقات با ترامپ نيست پس ملاقات با کيست؟! با بقيه سران کشورها که ملاقات داشته و يا منعي براي ملاقات نداشته‌ايد تا نيازي به اظهار نظر دوپهلوي مورد ‌اشاره باشد!
2- آقاي روحاني فرموده‌اند؛ اگر بدانم با کسي ملاقات کنم که نتيجه آن آباداني کشور باشد، از ملاقات دريغ نمي‌کنم! خب، اگر منظورتان ملاقات با ترامپ باشد که اولاً به قول خودتان «ديوانگي» است! و ثانياً بارزترين نتيجه ملاقات‌ها و مذاکرات شما با آمريکا، برجام بوده است که هيچکس- تاکيد مي‌شود که هيچکس- نمي‌تواند در فاجعه‌آميز بودن آن کمترين ترديدي داشته باشد. تازه، برجام نتيجه ملاقات‌ها و مذاکرات شما با اوباما بود که او را «رئيس‌جمهور مؤدب»! آمريکا مي‌دانستيد و تيم هسته‌اي کشورمان در تماس و رابطه با تيم حريف تا آنجا پيش رفته بودند و با هم خاله و خواهر‌زاده شده بودند که يکديگر را با نام کوچک صدا مي‌کردند و عکس نوه‌هاي خود را به هم نشان مي‌دادند! اما، نتيجه چه بود؟ فاجعه برجام و کلاه گشادي که با دست شما بر سر ملت گذاشتند. حالا بفرماييد کجاي آن براي کشور «آباداني»! درپي ‌داشت که ادامه آن داشته باشد؟!
3- البته نبايد از نظر دور داشت که ترامپ و اوباما دولبه يک قيچي هستند اوباما دست چدني آمريکا را در دستکش مخملين پنهان کرده بود و‌لي ترامپ آمريکاي بي‌روتوش است.‌ اشاره به اين نکته از آنجا ضروري است که دولت محترم اصرار دارد، فاجعه‌بار بودن برجام را به ترامپ نسبت بدهد و نه تماميت آمريکا، از اين روي بد نيست ‌اشاره شود که؛
- اوباما در ميان 7 رئيس‌جمهور آمريکا بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بيشترين تحريم‌ها را عليه ايران تصويب و به اجرا گذاشته است تا آنجا که 40 درصد تحريم‌ها عليه ايران در دوره اوباما وضع و عملياتي شده است.
- هيچ تحريمي از سوي ترامپ عليه کشورمان اعمال نشده مگر آنکه ساختار و سازمان آن قبلا توسط اوباما طراحي شده است.
- اوباما هيچ‌گاه ساختار تحريم‌ها عليه ايران را در برجام برهم نزد. ديويد کوهن، وزير خزانه‌داري وقت آمريکا تصريح مي‌کند که؛ آمريکا براي ادامه فشار بر ايران ساختار تحريم‌ها را حفظ کرده است!
- تحريم‌هاي نفتي و بانکي که امروزه بيشترين چالش‌ها را پديد آورده است همان تحريم‌هايي است که دولت اوباما در قالب قطعنامه 1929 شوراي امنيت سازمان ملل گنجانده و به تصويب رسانده است.
- تحريم موسوم به منع صدور ويزا در دولت اوباما تصويب شد.
- نشان کردن سپاه به عنوان يک گروه تروريستي در دوران اوباما صورت گرفت.
- قانون تحريمي «آيسا» و قانون وضعيت اضطراري عليه ايران و... از سوي اوباما تصويب و به اجرا گذاشته شد.
 شواهد ياد شده نشان مي‌دهد که برجام از اساس فاجعه بوده است و چنانچه منظور آقاي روحاني، احتمال ملاقات و مذاکره ايشان با ترامپ باشد، تعجب‌آور است که اصرار دارند از يک سوراخ، نه دو بار و سه بار، بلکه چندين بار گزيده شويم!
4- به اظهارات ديروز ماکرون، رئيس‌جمهور فرانسه توجه کنيد: «امروز در تماس تلفني از رئيس‌جمهوري ايران خواستم با دونالد ترامپ ديدار کند... با ترامپ به توافق رسيديم که ايران بايد به تعهدات هسته‌اي پايبند باشد. ايران نبايد به سلاح هسته‌اي دست پيدا کند و نبايد ثبات منطقه را تهديد کند... از ظريف خواستم به فرانسه بيايد تا به طرح نقشه کاري براي پيشرفت در پرونده ايران برسيم و...» حالا به سخنان ديروز ترامپ نظري بيندازيد: «ايران دچار محدوديت در منابع مالي خود شده است و يادتان باشد من چيزي به آنها پرداخت نخواهم کرد... آنها به ما نياز دارند نه ما و اگر قرار ايجاد يک کانال براي فروش محدود نفت تاييد شود، اين کانال در مدت زمان محدود تعريف خواهد شد و خيلي زود منقضي خواهد شد تا ايران بتواند کمي نفت بفروشد... اما من چيزي به آنها پرداخت نخواهم کرد»!
اين برخورد با کشوري که بزرگترين قدرت منطقه و پرچمدار قطب قدرتمند و سرنوشت‌ساز مقاومت است و... اهانت‌آميز و تحقير‌کننده نيست؟! و آيا به وضوح نشان نمي‌دهد که حريف درپي باج‌خواهي است؟!
5- و بالاخره بايد از جناب روحاني پرسيد که اگر خداي نخواسته منظور شما از آنچه فرموده‌ايد، مذاکره با ترامپ است لطفا بفرماييد غير از واگذاري امتيازات ديگري به آمريکا و اروپا، چه نتيجه ديگري مي‌تواند مورد نظر باشد و کجاي اين ملاقات و مذاکره باعث آباداني کشور خواهد بود؟! مذاکره شما درصورت انجام، از يک‌سو خسارت و فاجعه ديگري نظير برجام را به ملت تحميل مي‌کند و از سوي ديگر بي‌آنکه بخواهيد غير از هديه به ترامپ در انتخابات پيش‌روي آمريکا، نتيجه ديگري نخواهد داشت. همانگونه که مکالمه تلفني جنابعالي با اوباما هديه بزرگي به او و اهانتي بزرگتر به ملت ايران بود!
حسين شريعتمداري




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه