در حاشیه دیدار ظریف و «رندپال» چرا ظریف با فرستاده آمریکا مذاکره کرد؟/ ظریف: با نماینده مردم آمریکا دیدار کردم نه با نماینده کاخ سفید!/ ترامپ: به «رند پال» گفتم با ایران مذاکره کند
کد خبر: ١٦٠١١٣ تاریخ انتشار: ٠٣ مرداد ١٣٩٨ - ١١:٤٣
صفحه نخست » مطالب وسط
در حاشیه دیدار ظریف و «رندپال» چرا ظریف با فرستاده آمریکا مذاکره کرد؟/ ظریف: با نماینده مردم آمریکا دیدار کردم نه با نماینده کاخ سفید!/ ترامپ: به «رند پال» گفتم با ایران مذاکره کند

المانیتور میگوید این گفت و گو در رابطه با چشم انداز مذاکرات احتمالی میان ایران و آمریکا بوده است

 هفته گذشته ظریف برای دیدارهایی در سازمان ملل و برگزاری نشست‌های خصوصی با روزنامه‌نگاران و اندیشکده‌ها به نیویورک سفر کرد. علی رغم محدودیت هایی که دولت آمریکا برای ظریف وضع کرده بود اما چهارشنبه 26 تیرماه 98 برخی منابع خبری مدعی شدند یک سناتور آمریکایی چند روز پیش از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته به نمایندگی از کاخ سفید با محمد جواد ظریف دیدار کند.
 
به گزارش رجانیوز: پایگاه پالیتیکو نوشته «رند پال» که نماینده مجلس سنا و یک جمهوری خواه نزدیک به کاخ سفید است، چند روز پیش در جریان یک جلسه بازی گلف به ترامپ پیشنهاد کرد با «محمد جواد ظریف» دیدار و درباره کاهش تنش‌ها میان ایران و آمریکا گفت‌‌وگو کند. ترامپ این پیشنهاد را پذیرفت. 
 
این رسانه آمریکایی چند ماه پیش هم در گزارشی مدعی شده بود رند پال به ترامپ درباره ایران مشاوره می‌دهد. در آن گزارش عنوان شده بود بازی گلف یکی از علایق مشترک دو طرف است. 
 
این پایگاه خبری در گزارش خود نوشته بود ترامپ ماه‌ها است برای آغاز مذاکرات با ایران تلاش می‌کند. او در این راستا، «شینزو آبه»، نخست‌وزیر ژاپن را روانه تهران کرد، اما مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برگزاری هر گونه مذاکره با آمریکا را رد کرده‌اند. 
 
المانیتور: این گفت و گو در رابطه با چشم انداز مذاکرات احتمالی میان ایران و آمریکا بوده است
پس از آن بود که المونیتور، به نقل از یک منبع، که نخواسته نامش فاش شود؛ در گزارشی نوشت که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با رند پال،سناتور جمهوری‌خواه، روز پنجشنبه ۲۷ تیرماه در نیویورک ملاقات و درباره روابط ایران و آمریکا صحبت کرده‌اند. المانیتور به نقل از یک کارشناس غیر دولتی که خواست نامش فاش نشود گفت که ظریف و رند پال در نیویورک دیدار کرده تا درباره چشم انداز مذاکرات احتمالی میان ایران و آمریکا گفت‌وگو کنند
 
ظریف: با نماینده مردم آمریکا دیدار دارم نه با نماینده کاخ سفید!
ظریف هم روز پنجشنبه در نیویورک و در جمع خبرنگاران گفت که وی طی هفته جاری دیدارهایی با برخی مقامات کنگره داشته است اما با مقامات دولت آمریکا یا نمایندگان آنها دیدار نداشته است.
 
وزیر امور خارجه درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر دیدار سناتور راند پال اما حاضر نشد این دیدار را تکذیب کند. وی بدون اشاره به روابط نزدیک این سناتور جمهوری خواه با ترامپ گفت: «من در سفرهایی که به نیویورک دارم با نمایندگان کنگره که نمایندگان مردم آمریکا و نه فرستاده دولت این کشور گفت وگو کردم و باز هم انجام می دهم اما اینکه با چه کسانی گفت وگو می کنم را به خودشان واگذار می کنم تا اعلام کنند.»
 
کارشناسان معتقدند کاخ سفید به سناتورهایی که با مواضع خود همراه نباشد به هیچ عنوان اجازه دیدار با مقامات ایرانی را نخواهند داد. چنانچه قبلا دونالد ترامپ و پمپئو  به دلیل گفت و گوی جان کری در حاشیه چند اجلاس با جواد ظریف به شدت وی را مورد حمله قرار دادند. تا جایی که گفته میشود جان کری مجبور به عذرخواهی از دولت شد. بنابراین نمیتوان انتظار داشت که دولت آمریکا موافقت خود را با دیدار رندپال با وزیرخارجه دولت روحانی اعلام نکرده باشد. اما سوالی که مطرح است این است که آیا این دیدار به نمایندگی از کاخ سفید انجام شده و حامل پیامی برای دولت روحانی بوده است یا صرفا با چراغ سبز ساکنان اتاق بیضی شکل و برای بسته نشدن درب دیپلماسی رخ داده است؟
 
ترامپ: به رند پال گفتم با ایران مذاکره کند
رئیس جمهور آمریکا که در اتاق بیضی کاخ سفید با خبرنگاران صحبت می‌کرد، با این سوال روبه رو شد که آیا وی سناتور پال را مسئول گفت‌وگو با ظریف کرده است؟ او ابتدا پال را تایید کرد اما گفت: «نه، چیزی در این مورد نمی‌دانم جز این‌که من با سناتور پال صحبت کردم و وی کسی است که من با او رابطه بسیار خوبی دارم و به او گوش می‌دهم» ترامپ ادامه داد: «اما نه، من او را منصوب نکرده‌ام. او کسی است که من به او گوش می‌دهم، من برای سناتور پال احترام قائلم.»
 
ترامپ روز پنجشنبه اعلام کرد علی‌رغم اینکه روابط دوستانه‌ای با رند پال دارد به او چنین اجازه‌ای نداده است. اما یک روز نگذشته بود که ترامپ با نقض سخنان یک روز قبل‌تر خود تأیید کرد به یک سناتور جمهوری‌خواه مجوز داده با ایران در خصوص کاستن از تنش‌ها مذاکره کند. وی گفت: «رند دوست من است، او از من خواسته آیا می‌تواند [در مذاکره با ایران] مشارکت کند. من گفتم پاسخ مثبت است. اگر سناتورهای دیگر هم از من بخواهند در این مورد مشارکت کنند، بسته به اینکه چه کسی باشد جوابم مثبت است.»
 
ترامپ به صراحت این دیدار را مشارکت سناتورهای جمهوری خواه در مذاکره با ایران معرفی میکند و اعلام میدارد که سناتورهای دیگر هم که با دیدگاه های ترامپ همراه باشند می توانند در این پروژه او را یاری رسانند. اما با این وجود وزیرخارجه کشورمان حاضر نمیشود اسم وی را هم به زبان بیاورد و منتشر کردن نام رندپال و دیگران را به خود امریکایی ها واگذار میکند.
 
این دیدارها درحالی است که ظریف قبلا در خصوص مذاکرات متعدد با امریکایی ها به خبرنگار سی ان ان گفته بود: «درباره آمریکا اشتباه میکردم»
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه