زیباکلام: بدنه رأی اصلاح‌طلبان ریزش کرده اما آنها پاسخگو نیستند
کد خبر: ١٥٩٩٥١ تاریخ انتشار: ١٩ تير ١٣٩٨ - ١١:٢٨
صفحه نخست » آخرین اخبار
زیباکلام: بدنه رأی اصلاح‌طلبان ریزش کرده اما آنها پاسخگو نیستند

 «بدنه رأی اصلاح‌طلبان ریزش کرده و اصلاح‌طلبان پاسخگو نیستند.»
صادق زیباکلام در گفت‌وگو با فرارو اظهار داشت: در گذشته اصلاحات به مانند شرایط حاضر دچار بحرانی اینچنینی نشده بود، اگر هم شرایط سختی برایشان پیش می‌آمد، به دلیل این که می‌دانستند، باید چه کار کنند، می‌توانستند، به مسیر خود ادامه دهند. اما در حال حاضر آنها به این سؤال مهم «چه باید کرد!» جواب نداده‌اند، از سویی بزرگ‌ترین مشکلی که گریبان‌گیر جناح اصلاحات را گرفته، ریزش بدنه اجتماعی است که دیگر خیلی سخت می‌توان آن‌ها را پای کار آورد.
زیباکلام با بیان اینکه خاتمی در دیدار با فراکسیون امید گفت «شاید دیگر «تکرار می‌کنم» نیز افاقه نکند و کارساز نباشد»، افزود: البته این بلا را نه اصولگرایان و نه شورای نگهبان بر سر این طیف سیاسی آوردند، بلکه این موضوع مرتبط با آقای روحانی است و بنده ایشان را مسئول می‌دانم.
وی بزرگ‌ترین مشکل اصلاحات را در شرایط کنونی فقدان رهبری مشخص می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر اصلاح‌طلبان رویه منسجمی ندارند، بدین شکل که هر گروهی ساز خود را کوک می‌کند و هماهنگی در این زمینه وجود ندارد.
سه جریان فکری حال حاضر اصلاح‌طلبان
زیباکلام با اشاره به اینکه در مورد حضور در انتخابات مجلس طی اسفند ماه سه جریان و نظر در اصلاح‌طلبان وجود دارد، گفت: جریان اول که شاخص آن آقای تاج‌زاده است، معتقدند اول باید یک سری شرایط حداقلی برای حضور در انتخابات تعیین کرد و اگر با آنها موافقت شد، در انتخابات حضور پیدا کرد و اگر چنین امری میسر نشد، نباید حضور پیدا کرد.
به گفته زیباکلام دسته دوم نیز شامل جریاناتی شامل آقای منتجب‌نیا و حزب کارگزاران است که می‌گویند فارغ از هر چیزی از جمله رد صلاحیت‌ها، باید در انتخابات به صورت فعالی شرکت کرد و مردم را نیز به مشارکت گسترده دعوت کرد.
وی ادامه داد: دسته سوم که شامل افرادی به مانند آقای حجاریان می‌شوند، معتقدند با توجه به شرایط موجود نباید در انتخابات شرکت و برای حضور در صحنه انتخابات اصرار کرد.
زیباکلام با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان زمینه پیروزی روحانی را هموار کردند، اضافه کرد: طی دو سال گذشته با توجه به اتفاقاتی که روی داد، اصلاح‌طلبان از خود عملکرد خوبی نشان ندادند و به این سؤال مهم و اساسی «چه باید کرد» هیچ گونه پاسخی داده نشد.
وی خاطرنشان ساخت: بعد از انتخابات از اردوگاه اصلاح‌طلبان بابت حمایتی که از آقای روحانی کردند، صداهای مختلفی شنیده شد، به طور مثال عده‌ای گفتند از این کار پشیمان هستیم و یا برخی دیگر اظهار کردند دیگر در هیچ انتخاباتی با جناح اعتدال‌گرا و میانه‌رو ائتلاف نخواهند کرد.
وی تصریح کرد: طی دو سال اخیر بزرگ‌ترین ضربه‌ای که به اصلاح‌طلبان وارده شده و موجبات ریزش بدنه اجتماعی آن‌ها را فراهم آورده، عدم پاسخ‌گویی به سؤالات و مطالباتی است که در حال حاضر در جامعه و در بین مردم وجود دارد، اما اصلاحات دو سال است که از جواب دادن به آنها طفره می‌رود.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه