ارتباط خواهرزاده حسن روحانی با یک جاسوس سانسور شد
کد خبر: ١٥٩٧٩٣ تاریخ انتشار: ٠٢ تير ١٣٩٨ - ١٧:٤٠
صفحه نخست » مطالب وسط
ارتباط خواهرزاده حسن روحانی با یک جاسوس سانسور شد

امنیت ملی با هیچ‌کس تعارف ندارد. هرکس در هر سطح و جایگاهی، اگر در جهت خلاف موازین مردم و نظام حرکت کند، باید با آن برخورد شود. دولتی‌ها اجازه بدهند سریال «گاندو» مسیر طبیعی‌اش را طی کند.

 مجموعه تلویزیونی «گاندو» که این شبها از شبکه سه پخش می‌شود، به دلیل موضوعی که دارد، مورد استقبال مردم قرار گرفته است. روایت پرونده امنیتی «جیسون رضائیان» جاسوس آمریکا که در سال 93 دستگیر شد، موضوع این سریال تلویزیونی است.

 

به گزارش رجانیوز، پنج‌شنبه گذشته، درحالی که مخاطبان این سریال منتظر قسمت جدید بودند، در اقدامی غیر منتظره، قسمت قبلی آن بازپخش شد.

 

بنا به گفته مشاور مدیر شبکه سه، موضوع اصلی قسمت سیزدهم این سریال که با وقفه‌ای یک روزه پخش شد، دستگیری خواهرزاده یکی از مسئولین دولتی بود که به همین جهت پخش این قسمت از سریال، با فشار دولتی‌ها، یک روز به تاخیر افتاد.

 

نزدیکی جاسوس به نهاد ریاست جمهوری

دوم مرداد سال 93 مقارن با 22 ژوئیه 2014 بود که روزنامه «واشنگتن پست» خبر بازداشت «جیسون رضائیان» خبرنگار این نشریه در تهران را منتشر کرد.

 

مهمترین اتهامات «رضائیان»، نفوذ در اماکن مهم دولتی، افشای برنامه‌های «ضد تحریمی ایران» از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه‌ هسته‌ای ایران عنوان شده بود.

 

«جیسون رضائیان» در گزارشی که به آمریکایی‌ها داده بود، نوشته بود: «آنقدر به رئیس‌جمهور نزدیک شدم که طعم و مارک آدامسی را که می‌جوید، می‌دانستم.»

 

به گفته این جاسوس، نزدیکی وی به رییس جمهور به حدی بوده است که حتی از طعم آدامس مورد علاقه آدامس روحانی نیز مطلع بوده است.

 

در بهمن ماه سال 93 بود که حمید رسایی، نماینده وقت مردم تهران در مجلس، در یکی از جلسات مجلس خواتسار این شد که «هیئت تخلفات اداری» توضیح دهد کدام مدیر «نهاد ریاست جمهوری» در پرونده جاسوسی جیسون رضائیان همکاری داشته و وی را تا این سطح به نهاد ریاست جمهوری نزدیک کرده است.

 

رسایی در جلسه مذکور گفته بود: «توضیح دهید کدام مدیر در نهاد ریاست جمهوری در نفوذ دادن این افراد نقش بسزایی داشته است؟ جیسون رضائیان با مکاتبات چه فردی در تهیه محتوای جاسوسی خود از موانع مهم امنیتی عبور می کرده است؟ چه کسی از احضار و رسیدگی به پرونده این مدیر نهاد (ا – س) که از اقوام نزدیک یک مقام عالی در نهاد ریاست جمهوری است، جلوگیری می کند و او را که رئیس یک مرکز نهاد است، خط قرمز خود خوانده است تا نهادهای امنیتی و قضایی به آن نزدیک نشوند؟»

 

چه کسی با جیسون رضائیان همکاری داشته است؟

شهریورماه سال ۹۲، محمد نهاوندیان رییس وقت دفتر ریاست جمهوری، اسماعیل سماوی را به عنوان «مشاور رئیس دفتر رئیس‌جمهور و رئیس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری» و «سرپرست گروه مشاوران جوان ریاست جمهوری» منصوب کرد. «اسماعیل سماوی» که خواهرزاده روحانی است، بر واحدهای مختلف نهاد ریاست جمهوری از جمله، «تشریفات»، «معاونت ارتباطات و اطلاع رساني و معاونت هاهنگي و پيگيری های ويژه»، نظارت داشته و این واحد ها تمامی امور خود را با او هماهنگ می‌کردند.

 

به عبارتی، آن شخصی که حمید رسایی او را همکار «جیسون رضائیان» در نهاد ریاست جمهوری می‌دانست، همان «اسماعیل سماوی» خواهرزاده حسن روحانی بود.

 

سال 94 با اعلام قوه قضاییه مبنی بر دستگیری چند نفر به اتهام جاسوسی، خبری مبنی بر دستگیری «اسماعیل سماوی» خواهرزاده رئیس جمهور در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. گرچه همان زمان نیز اعلام شد که دستگیری این شخص صحت ندارد، اما هیچ‌گاه احضار وی به مراجع قضایی در ارتباط با رابطه‌اش با «جیسون رضائیان» تکذیب نشد. یعنی گرچه به گفته رسایی «اسماعیل سماوی» به دلیل پشتیبانی دایی‌اش از وی دستگیر نشد، اما به خاطر ارتباطاتی که با «جیسون رضائیان» داشت، طبیعتاً برای پاسخگویی در ارتباط با این موضوع، به مراجع ذی‌ربط احضار شده بود.

 

کارگردان «گاندو» هم ماجرای همکاری «اسماعیل سماوی» با «جیسون رضائیان» را تایید کرد

جواد افشار کارگردان سریال تلویزیونی «گاندو» در مصاحبه‌ای که امروز 2 تیر ماه 1398 با تسنیم داشته است، با اشاره به فشارهای مسئولین دولتی مبنی بر حذف واژه «دولت» از دیالوگ‌ها، در این باره گفت: «همگان باید بدانند هرکسی که واقعاً به این مردم خیانت کرده و جاسوسی می‌کند به مردم و کشورش خیانت کرده و باید تاوان آن را پَس بدهد...بنا نیست هیچ مقام ارشدی تاوان عملکرد فلان اقوام و فامیل خود را بدهد.»

 

افشار در بخشی دیگر از مصاحبه‌اش با ذکر این نکته که «امنیت ملی با هیچ‌کس تعارف ندارد و هرکس در هر سطح و جایگاه آگاهانه یا ناآگاهانه، اگر در جهت خلاف موازین مردم و نظام حرکت کند باید با آن برخورد شود»،از مقامات دولتی خواسته است که «برای نمایش آنچه واقعیت داشته است(همکاری اقوام مقام عالی‌رتبه دولتی با جاسوس آمریکایی)، اجازه داده شود.» 

 

حال با توجه به فشارهای وارده بر صدا و سیما برای حذف دیالوگی در قسمت سیزدهم سریال «گاندو»(خواهرزاده رییس جمهور» و تغییر آن به «خواهرزاده یکی از مسئولین»، این سوال مطرح می‌شود که آیا «اسماعیل سماوی» خواهرزاده روحانی، همان همکار «جیسون رضائیان» در نهاد ریاست جمهوری است که حتی طمع آدامس رئیس جمهور را نیز به «جیسون رضائیان» گفته بود؟





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه