4 مطالبه بورسیه‌ها از رئیس قوه قضاییه/ آیا رئیسی به پرونده 7 ساله‌ی دانشجویان بورسیه رسیدگی خواهد کرد؟
کد خبر: ١٥٩٧١٦ تاریخ انتشار: ٢٤ خرداد ١٣٩٨ - ٠٢:٣٠
صفحه نخست » آخرین اخبار
4 مطالبه بورسیه‌ها از رئیس قوه قضاییه/ آیا رئیسی به پرونده 7 ساله‌ی دانشجویان بورسیه رسیدگی خواهد کرد؟

با توجه به طی فرآیند متوسط 7 سال، سلب بسیاری از فرصت‌های زمانی، شغلی، مادی و معنوی از یک‌سو و بروز و ظهور مشکلات عدیده مالی، شخصی و خانوادگی برای ما دادخواهان در این پرونده‌ها، از سوی دیگر، تاکنون اقدام موثری از سمت وزارت علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه‌های یادشده برای آغاز به کار اینجانبان به انجام نرسیده است و همه موارد به منزله تضییع حق، اتلاف وقت و سرمایه عمر و جوانی افراد یادشده می‌باشد.

به گزارش پایگاه 598، دانشجویان بورسیه در دومین نامه به رئیس قوه قضائیه، مطالبات جدی برای احقاق حقوق نقض‌شده خود در سال‌های اخیر توسط دولت روحانی را مطرح کرده‌اند. متن این نامه که در اختیار «وطن امروز» قرار داده شده، بدین شرح است.



محضر مبارک حضرت آیت‌الله رئیسی
ریاست  محترم قوه‌قضائیه دامت‌توفیقاته
با سلام و تقدیم احترام

ضمن آرزوی سلامتی از درگاه خداوند متعال و تبریک به مناسبت انتصاب شایسته و زعامت بایسته حضرتعالی بر دستگاه قضایی ایران اسلامی، توفیقات روزافزون جنابعالی را از درگاه ایزد منان خواستاریم.

حضرت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی! همانطور که مستحضرید حدود 7 سال است تعدادی از فرزندان علمی - ارزشی مظلوم انقلاب اسیر ظلم و جور سیاسی برخی صاحب نفوذان در وزارت علوم، سازمان امور دانشجویان و دانشگاه‌های کشور شده‌اند.

ابعاد وسیع ظلم مشهود موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی جامعه و ناراحتی حضرت آقا شد تا آنجایی که رهبر فرزانه انقلاب با ورود به مساله چندین بار خواستار رفع فوری ظلم و ستم شده و با صدور حکم حکومتی مبنی بر لغو مصوبه 630 شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستور موکد به مسؤولان قضایی وقت، شرایط را برای ثبت شکایت ایشان در دیوان عدالت اداری و تظلم‌خواهی و احقاق حقوق تضییع شده ایشان فراهم کردند و خواستار رسیدگی فوری و با اولویت به این پرونده‌ها شدند، اما به‌رغم ثبت شکایت مظلومان از 3 تا 4 سال پیش در دستگاه قضا و تلاش‌های مسؤولان و قضات محترم دیوان عدالت اداری، تاییدیه‌های معظم‌له و تمام دستگاه‌های نظارتی کشور شامل دیوان عدالت اداری، دیوان محاسبات کشور، سازمان بازرسی کل کشور، کمیسیون‌های اصل 90 و آموزش مجلس شورای اسلامی و اثبات سیاسی و واهی بودن مساله، «بی‌ادبی» برخی مسؤولان مجموعه وزارت علوم و در نتیجه مشکلات، ظلم و جور همچنان پابرجاست و به نظر می‌رسد مماشات بیش از حد دستگاه قضا موجب جری‌شدن ظالمان و ادامه ظلم بر مظلومان شده است.

لذا «بورسیه‌های علمی ارزشی شاکی در دیوان عدالت اداری» با توجه به سوابق درخشانی که از شما در اعاده حق و مبارزه قاطعانه با ظلم و ظالم سراغ دارند، از جنابعالی انتظار دارند با ورود جدی به موضوع، موجبات:

1- تسریع در رسیدگی به معدود پرونده‌های باقیمانده در دیوان عدالت اداری که حدود 3 سال از زمان ثبت آنها می‌گذرد.

 2- اجرای صحیح و کامل احکام قطعی صادره در این مرجع قضایی که بیش از یک سال از صدور آنها می‌گذرد.

 3- شرایط محاکمه قاطعانه خاطیان در دادگاه‌های کیفری را فراهم کرده و بر این ظلم و فتنه سیاسی تاریخی خاتمه دهید.

4- با توجه به وجود اطلاعات غلط مبنی بر حل مشکل نزد مسؤولان کشور، شاکیان مظلوم در دیوان عدالت اداری خواستار دیدار حضوری و طرح ریز مسائل و مشکلات و ارائه راهکارها جهت رفع همه موانع با حضرتعالی هستند.

سیدمظلومان! مورد استدعاست با استعانت از درگاه خداوند متعال فریادرس مظلومان باشید و به ظلم چندین ساله خاتمه دهید. از خداوند متعال سلامت و حسن عاقبت را برای شما مسألت داریم.

در این بخش به تفصیل ابعاد این ظلم سیاسی و دغدغه و مشکلات مظلومان تشریح گردیده است:
به  استحضار می‌رساند اینجانبان جمعی از دانش‌آموختگان دوره‌های دکترای تخصصی در رشته‌های مختلف از دانشگاه‌های تحت پوشش و زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین بورسیه متعهد به خدمت در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مختلف می‌باشیم.

اینجانبان حسب تعهدات مندرج در تعهدات قانونی سپرده‌شده (سند تعهد و قرارداد محضری)، از قبل از فارغ‌التحصیلی‌ در مقطع دکترا، مراتب پایبندی به تعهد خویش را جهت خدمت به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه محل خدمت (وزارت علوم/ دانشگاه صادر‌کننده اعلام نیاز) در قبال عدم استخدام در سایر دستگاه‌های اجرایی و عدم اشتغال غیرآموزشی در حین تحصیل، اعلام کرده و بهره‌مندی از مزایای بورس شامل دریافت مقرری ماهانه و تبدیل وضعیت از  بورسیه‌ به پیمانی را کتبا و حضوری  از وزارت/ سازمان امور دانشجویان و دانشگاه‌ها خواستار شده‌ایم و با سیاسی‌کاری و
بهانه‌تراشی‌های متعدد مجموعه‌های یادشده مواجه شده‌ایم. همچنین، مکاتبات متعدد اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج، مرکز نظارت و ارزیابی و همچنین دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با این وزارتخانه، سازمان و دانشگاه‌ها بی‌نتیجه و بی‌اثر و همچنین با پاسخ‌های واهی همانند پاسخ‌های دریافتی اینجانبان از آن دانشگاه‌ها روبه‌رو شد.

این در حالی است که پس از امتناع دانشگاه‌های محل خدمت دانش‌آموخته بورسیه و بالا گرفتن بحث‌ها و مشکلات مترتب بر ادامه موضوع استخدام ایشان، رهبر معظم انقلاب نیز در چندین مرحله و طی دستوراتی موکد به مسؤولان قضایی وقت، حکم حکومتی صادر فرموده و خواستار تسریع در پرداخت حقوق معوقه و انجام استخدام و شروع به کار ایشان شده‌اند.

طی سال‌های گذشته و پس از عدم انجام جذب و استخدام اینجانبان و حتی عدم پرداخت مقرری که مطابق قوانین بورس و قرارداد محضری مکلف به پرداخت آن هستند، در دانشگاه‌های تعیین‌شده، فرآیند شرکت متعدد اینجانبان در فراخوان‌های جذب وزارت متبوع، معرفی اینجانبان به دانشگاه‌های مجری رشته‌های تحصیلی از سوی مرکز نظارت و ارزیابی و دیگر پیگیری‌های انجام‌شده از سوی ما نیز که به طور خلاصه ناشی از مسائل سیاسی است و هیچ دلیل دیگری ندارد، به نتیجه‌ای منجر نگردید. ناچار جمع حاضر، به دیوان عدالت اداری، مراجعه و اغلب ایشان آرای بدوی و تجدیدنظر (نهایی) دیوان را اخذ کرده و برخی دیگر نیز در شرف اخذ آرای تجدیدنظر (نهایی) می‌باشند که همگی آرای موصوف دایر بر الزام سازمان امور دانشجویان و وزارت علوم به پرداخت مقرری معوق و الزام وزارت و دانشگاه‌های محل خدمت نامبردگان به صدور حکم استخدامی پیمانی به مدت 8 تا 10 سال (2 برابر مدت بورس و تحصیل مطابق سند تعهد محضری ثبت شده فیمابین دانشجو و وزارت/دانشگاه) و اعلام آغاز به کار در دانشگاه‌های یادشده مطابق قوانین بورس و سند تعهد محضری و تعهدات طرفین نسبت به هم است.

اما متاسفانه و شوربختانه این مجموعه همچنان با یک نگاه منفی، سیاسی، توام با رفتاری مملو از طعن، تحقیر و به دور از حق و عدالت و بی‌ادبی نسبت به همه کسانی که حقوق‌شان تضییع شده و مسؤولان دلسوزی که برای رفع ظلم تلاش کرده‌اند، از انجام امورات به‌کارگیری و استخدام اینجانبان با بی‌تقوایی و بداخلاقی تمام و کمال سر باز ‌زده و اجرای احکام دیوان عدالت اداری را نیز به سرنوشتی نظیر پیگیری‌های سابق و لاحق دچار کرده‌اند، تا جایی که شواهد از عاجز شدن قضات و مسؤولان محترم دیوان عدالت اداری از سر باز زدن محکوم علیه‌ها نیز حکایت دارد به طوری که مسؤولان مذکور بارها به این امر و لزوم حمایت دستگاه قضا با تمام امکانات جهت حل مسائل اذعان کرده‌اند. جای بسی تعجب است که آرای دیوان در مراحل بدوی در کلیه نهادها و دستگاه‌های اجرایی کشور بدون فوت وقت به مرحله اجرا درمی‌آیند. شایان ذکر است:

اولا: مسؤولان این  دانشگاه‌ها ضمن امتناع و امساک از رعایت حق و عدالت درباره ما فارغ‌التحصیلان بورسیه واجدالشرایط و دارای احکام بدوی یا قطعی دیوان عدالت اداری، ضمن بی‌سواد خواندن قضات شایسته، محترم و عدالت‌گستر دیوان و بی‌ربط خواندن مداخلات قانونی دیوان در پرونده‌های ما، به طور متوسط هر یک از این دانش‌آموختگان را 5 تا 7 سال است بلاتکلیف و سرگردان کرده و موجب سوختن سرمایه جوانی و متلاشی شدن زندگی خانوادگی و خسارات روحی و روانی و جسمی به ایشان شده‌اند. رفتاری که متاسفانه با مابه‌ازای عینی و پیگیری از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان امور دانشجویان نیز توأم بوده است و مسؤولان وزارت متبوع نیز طی سال‌های اخیر ضمن طرح بحث‌هایی نظیر اداره دانشگاه‌ها با سیستم هیأت امنایی و بالطبع عملکرد جزیره‌ای دانشگاه‌ها و طبیعی برشمردن آن، مآلا به طرز بسیار مضحک و غیرمسؤولانه‌ای از زیربار مسؤولیت خویش در تعیین ‌تکلیف این دانش‌آموختگان شانه و اکتاف خالی می‌نمایند و عدم آمریت خویش بر  دانشگاه‌های یادشده و سرپیچی آنان توام با سوءمدیریت خویش را اثبات می‌نمایند و به نحوی  پنهان و آشکار با دانشگاه‌ها و مسؤولان بی‌مسؤولیت آنها همراه و همسو هستند.

ثانیا: این اتفاقات درحالی به وقوع پیوسته است که فرآیند بورسیه اینجانبان پس از شرکت در فراخوان‌های سراسری وزارت علوم برای بورسیه دانشجویان مقطع دکترای تخصصی که در کنار فراخوان‌های جذب فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان از روال‌ها و فرآیندهای رایج قانونی برای عضویت  و تکمیل کادر هیات علمی دانشگاه‌ها بوده است و پس از طی مراحل متعدد و معتنابهی از جمله مصاحبه‌های تخصصی علمی، عمومی، انجام سیر قانونی فرآیند گزینش و استعلامات، سپردن تعهدات قانونی و معرفی ضامنین و در نهایت صدور حکم بورسیه برای افراد یادشده صورت پذیرفته است و ایضا از سوی سازمان دانشجویان ایران از زیرمجموعه‌های متولی امر در وزارت متبوع فرآیند بورسیه به انجام و اجرا رسیده‌ است و شائبه هرگونه رانت، سهمیه و اعمال نفوذ سیاسی، جناحی، خطی و باندی در این پرونده‌ها کذب محض و جنجال سیاسی، رسانه‌ای و تبلیغاتی وزارت متبوع و دانشگاه‌های یادشده زیرمجموعه این وزارتخانه جهت تداوم گریز از مسؤولیت و انجام وظایف و مأموریت‌های خود بوده است و پس از آن نیز اعطای کمک ‌هزینه بورسیه تحصیلی برای چندین ماه و اخذ تعهد خدمت به‌مدت 2 برابر دوران بورسیه (یک‌سال و بیشتر) از سوی وزارت متبوع و دانشگاه‌های محل خدمت این افراد و در چارچوب قوانین موضوعه حاکم بر بورسیه تحصیلی و از جمله آیین‌نامه بورس شکل گرفته است و در یک فرآیند کاملا قانونی و کسب و اثبات صلاحیت‌های لازم علمی، عمومی، عقیدتی و قانونی برای این افراد، شرایط بورسیه احراز شده است که توسط همه ارکان نظام و دستگاه‌های نظارتی شامل کمیسیون‌های اصل 90 و آموزش مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات کشور، سازمان بازرسی کل کشور و در نهایت آرای صادره از سوی قضات عادل، باتقوا، دانشمند و فرهیخته دیوان عدالت اداری نیز به این موارد به روشنی تصریح شده است.

ثالثاً: با توجه به طی فرآیند متوسط 7 سال، سلب بسیاری از فرصت‌های زمانی، شغلی، مادی و معنوی از یک‌سو و بروز و ظهور مشکلات عدیده مالی، شخصی و خانوادگی برای ما دادخواهان در این پرونده‌ها، از سوی دیگر،  تاکنون اقدام موثری از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه‌های یادشده برای آغاز به کار اینجانبان به انجام نرسیده است و همه موارد مذکور در سطور بالا به منزله تضییع حق، اتلاف وقت و سرمایه عمر و جوانی افراد یادشده، تضییع بیت‌المال به سبب استفاده این افراد از بورسیه دولتی و عدم انجام تعهدات خدمتی پس از بورسیه و... می‌باشد. لذا در پایان ضمن پوزش از تصدیع وقت و اطاله کلام، از جنابعالی تقاضامند و متمنی است، دستور فرمایید ضمن بررسی‌ای که در مراتب موضوع و اجحاف وارده در پرونده جذب و استخدام اینجانبان انجام می‌فرمایید، به هر نحو ممکن و بویژه با نظارتی که حضرتعالی و ریاست و معاونان مرتبط دیوان عدالت اداری دارید یا صدور هرگونه رای و دستور صریح لازمه دیگر، تا راهگشایی و حل نهایی مشکلات فراروی این جمع مظلوم و ستمدیده عنایت مستمر  فرمایید. مراتب لطف و عنایت حضرتعالی موجب مزید سپاس، امتنان و دعای خیر خواهد بود. بی‌تردید بالندگی و پیشرفت غرورآمیز قوه‌قضائیه به عنوان ملجأ مظلومان و مدافع حقوق ملت بزرگ ایران اسلامی در پرتو ریاست داهیانه حضرتعالی در اسرع اوقات آتیه محقق و مسجل خواهد گردید.

 با سپاس فراوان
دانشجویان بورسیه شاکی در دیوان عدالت اداری




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه