اندیشه مقاومت، قدرتمندترین سلاح یک ملّت می‌باشد/ هدف از مقاومت، رسیدن به نقطه بازدارندگی است
کد خبر: ١٥٩٦٦٠ تاریخ انتشار: ١٥ خرداد ١٣٩٨ - ١٠:٣٠
صفحه نخست » آخرین اخبار
رهبر انقلاب:
اندیشه مقاومت، قدرتمندترین سلاح یک ملّت می‌باشد/ هدف از مقاومت، رسیدن به نقطه بازدارندگی است

مقام معظم رهبری بیان فرمودند: هدف "مقاومت" عبارت است از رسیدن به نقطه بازدارندگی. هم در اقتصاد و هم در مسائل سیاسی، اجتماعی و نظامی باید به نقطه‌ای برسیم که بازدارنده باشد، یعنی بتواند طوری خود را نشان دهد که دشمن را از تعرض به ملت ایران در همه زمینه‌ها منصرف کند. اندیشه مقاومت، قدرتمندترین سلاح یک ملّت است. اندیشه مقاومت باید از ترفند دشمنان مصون بماند و با ترفند دشمن تضعیف نشود.

به گزارش پایگاه 598، سخنرانی مقام معظّم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عصر امروز سه‌شنبه ۱۴ خرداد در سی‌امین سالگرد ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی از لحظات قبل آغاز شد.


گزیده بیانات رهبر معظّم انقلاب بدین شرح است:

- در طول این سی سال، شیطنت‌هایی شده است تا فکر و راه امام(ره) به فراموشی سپرده شود.

- سعی شده است جاذبه امام بزرگوار، کم‌ رنگ بشود و کاهش پیدا کند. سی سال است از طرف دشمنان گوناگون از طرف بعضاً افراد غافل اینگونه تلاش‌ها انجام می‌گیرد؛ لکن واقعیت تماماً به‌عکس خواسته مخالفان و دشمنان جریان پیدا کرده است.

- واقعیت این است که جاذبه امام، نه فقط کاسته نشده است، بلکه حتی امتداد بیشتری هم پیدا کرده است؛ یک نشانه آن، همین اجتماع عظیم امروز است. 

ـ جاذبه‌ امام را چند روز قبل از این هم در راهپیمایی روز قدس مشاهده کردید و همه‌ دنیا دیدند. چهل سال پیش امام بزرگوار روز قدس را برای دفاع از مسئله مهم فلسطین ابداع کرد. چهل سال می‌گذرد، اما روز قدس کهنه نشده است.

ـ امسال در بیش از صد کشور در روز قدس به یاد امام بزرگوار راهپیمایی شد، در حالی که سیاستهای استکباری آمریکا و حواشی امریکا و دنباله‌روان آمریکا سعیشان این است که مسئله‌ فلسطین را به دست فراموشی بسپرند؛ می‌شنوید این خبرهای خباثت آمریکا و خیانت بعضی سران عرب را.

در چنین شرایطی عامل نفوذ امام بزرگوار ما باعث می‌شود که مسئله قدس در این بیش از صد کشور مطرح بشود، نه به وسیله توده‌ مردم و متن مسلمانها. این نشانه جاذبه امام است که بعد از سی سال از وفات امام همچنان وجود دارد. هیچ جاذبه ای در دنیا با این نمی‌تواند برابری کند.

- از مردم عزیز از اعماق دل تشکر می‌کنم به خاطر حضور پرشکوه و آبرومند در روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان در سراسر کشور، اجتماعات عظیم مردم وارد میدان شدند. مردم حقیقتاً در عمل به توصیه امام(ره)، کوتاهی نکردند و نمی‌کنند.

- سرّ این جاذبه چیست؟ این جاذبه بی‌نظیر امام بزرگوار، ناشی از چیست؟

یک گوشه‌ای از این مطلب را من عرض می‌کنم. امام، مختصات شخصیتی‌ و موهبت‌هایی را دارا بود و خدا به او داده بود که این خصوصیات در کم‌تر کسی در این حد، جمع می‌شود. این خصوصیات را امام داشت.

       

- امام(ره) انسانی بود شجاع، انسانی بود با حکمت و با تدبیر. انسانی بود پارسا و پرهیزگار و دلبسته به خدای بزرگ؛ دلباخته به ذکر الهی.

امام، مردی بود ظلم‌ستیز. با ظلم کنار نمی‌آمد. با ظلم مبارزه می‌کرد. حامی مظلوم. استکبارستیز. امام مردی بود عدالتخواه؛ حامی مظلومان.

- اهل صداقت، با مردم صادق بود. با مردم همان‌طوری سخن می‌گفت که دل او بود و احساس قلبی او بود. با مردم صادقانه رفتار می‌کرد. در راه خدا اهل مجاهدت بود. آرام نمی‌نشست. دائم در حال مجاهدت بود. این‌ها عوامل جاذبه امام بود.

 ـ یک خصوصیت مهم امام(ره) «مقاومت» بود. آن چیزی که امام را در هیأت یک تفکر و اندیشه و یک راه مطرح کرد برای زمان خود و در تاریخ، بیشتر این خصوصیت بود؛ خصوصیت ایستادگی، مقاومت، عدم تسلیم در مقابل مشکلات و موانع.

در برابر طاغوت‌ها، امام مقاومت خودش را به رخ همه دنیا کشید. در دوران مبارزات خیلی‌ها خسته و مشرف به ناامیدی شدند، امّا امام محکم ایستاد؛ بدون ذره‌ای عقب‌نشینی، امام در راه مبارزه ایستاد. این مربوط به قبل از دوران پیروزی انقلاب بود.

بعد از پیروزی انقلاب هم فشارها از نوعی دیگر و به‌صورت همه‌جانبه‌تر در مقابل امام ظاهر شد؛ امام باز هم اصل مقاومت و ایستادگی را از دست ننهاد و مقاومت کرد.

ـ بنده وقتی به این خصوصیت امام نگاه می‌کنم و به آیات قرآن مراجعه می‌کنم می‌بینم که امام حقیقتاً‌ با همین ایستادگی و مقاومت خود بسیاری از آیات قرآن را معنا کرد. تهدید و تطمیع و فریب، در امام اثر نگذاشت. نه اینکه تهدید نکردند یا تطمیع نکردند؛ چرا، در امام مطلقاً اثر نکرد.

ـ تهدید و تطمیع و فریب در امام، مطلقا اثر نمی‌گذاشت. دشمن نمی‌توانست دستگاه محاسباتی امام بزرگوار را که متکی بود به بینات دین مبین اسلام دچار اختلال بکند.

ـ معنای مقاومت چیست؟ مقاومت یعنی انسان یک راهی را انتخاب کند که آن راه را حق میداند. راه درست میداند و در این راه شروع به حرکت کند و موانع نتوانند او از حرکت در این راه متوقف کند.

ـ امام اینجوری بود. راهی را انتخاب کرده بود و در این راه حرکت می‌کرد. این راه چه بود که امام بر آن حرف ایستادگی می‌کرد؟ حرف امام حاکمیت دین خدا و مکتب الهی بر جامعه مسلمین و بر زندگی عموم مردم بود. بعد از آن که توفیق این را پیدا کرد که بر موانع غلبه پیدا کند و نظام جمهوری اسلام تشکیل بدهد. اعلام کرد که ما نه ظلم می‌کنیم و نه زیر بار ظلم میرویم.

ـ این حرف امام از متن دین و قرآن گرفته شده است. بدیهی هست این حرف، دشمنان گردن‌کلفتی در دستگاههای استکباری در عالم دارد لذا دشمنی ها از روز اول شروع شد.

ـ جبهه‌ مقاومت امروز یک جبهه‌ قوی است. هرگاه ملت ایران مقاومت را دودستی چسبیدیم و پیش رفتیم و موفق شدیم، دیگران هم تشویق شدند به مقاومت.

ـ‌ یک چهره‌ بین‌المللی تحلیلگر آمریکایی می‌گوید یکی از مهمترین علل دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی همین است که جمهوری اسلامی مسیر مقاومت را در پیش گرفت و موفق شده و توانست بر موانع فائق بیاید.

ـ آنها می‌خواهند ما شکست بخوریم. آنها می‌خواهند ما منصرف بشویم. آنها می‌خواهند ما به عنوان تسلیم دست‌هایمان را بالا ببریم. چون نمی‌کنیم دشمنی می‌کنند.

ـ هدف مقاومت عبارت است از رسیدن به نقطه بازدارندگی.

هم در اقتصاد و هم در مسائل سیاسی، اجتماعی و نظامی باید به نقطه‌ای برسیم که بازدارنده باشد، یعنی بتواند طوری خود را نشان دهد که دشمن را از تعرض به ملت ایران در همه زمینه‌ها منصرف کند.

ـ اندیشه مقاومت، قدرتمندترین سلاح یک ملّت است. اندیشه مقاومت باید از ترفند دشمنان مصون بماند و با ترفند دشمن تضعیف نشود.

      

ـ امام مسیر مقاومت را انتخاب کرده است. پشتوانه‌ی انتخاب مقاومت از سوی امام بزرگوار ما یک پشتوانه‌ی منطقی و عقلانی است. پشتوانه‌ی علمی و البته دینی است. بنابراین اجزای این منطق را عرض می‌کنم.

ـ یک جزء، این است که مقاومت واکنش طبیعی هر ملت آزاده و باشرف در مقابل تهدید و زورگویی است. هر ملتی که برای شرف و هویت و انسانیت خود ارزش قائل است وقتی ببینید یکی چیزی را میخواهند به او تحمیل بکنند، مقاومت و امتناع و ایستادگی می‌کند. خود این یک دلیل مستقل و قانع کننده است.

ـ دلیل دوم اینکه مقاومت موجب عقب‌نشینی دشمن می‌شود؛ برخلاف تسلیم. وقتی که دشمن به شما زور می‌گوید اگر شما یک قدم عقب برداشتید او جلو می‌آید بدون تردید. راه اینکه او جلو نیاید این است که بایستید. مقاومت و ایستادگی کردن در برابر زیاده خواهی و باج خواهی دشمن راه جلوگیری از پیش آمدن اوست. پس صرفه با مقاومت است. تجربه خود ما در جمهوری اسلامی هم همین را نشان میدهد. هر جا ما مقاومت و ایستادگی کردیم توانستیم پیش بریم. هر جا تسلیم شدیم طبق میل طرف مقابل حرکت کردیم ضربه خوردیم.

ـ بخش سوم از منطق مقاومت آن چیزی است که من در همین جلسه گفتم این است که مقاومت البته هزینه دارد اما هزینه‌ تسلیم در برابر دشمن بیشتر است. رژیم پهلوی در مقابل آمریکا تسیلم بود، هم نفت و باج می‌داد هم توسری می‌خورد. امروز دولت سعودی هم همین جور است. هم پول می‌دهد، هم دلار می‌دهد، هم بر طبق خواسته آمریکا عمل می‌کند و هم توهین می‌شوند.

ـ این زرنگ‌بازی سیاسی ترامپ مسئولان جمهوری اسلامی را فریب نمی‌دهد. ملت را هم فریب نمی‌دهد.

ـ باید آمریکایی‌ها نزدیک نشوند. هرجا آمریکایی‌ها پا گذاشتند یا جنگ شد، یا برادر کشی شد، یا فتنه شد.

ـ‌ در ادبیات سیاسی بین‌المللی، عنوان «مقاومت به شیوه امام خمینی» یک عنوان است. آنچه که در تعبیرات فرنگی‌ها وجود داشت و بعد از قضیه آزادسازی خرمشهر این اصطلاح خیلی شایع شد، «دکترین مقاومت امام خمینی» است.

ـ یکی از چهره های سیاسی معروف دنیا در این باره نوشته است: در آینده نه‌چندان دور شاهد قدرتهای فرامرزی‌ای خواهیم بود که از لحاظ ماشین‌آلات جنگی یا صنعتی چندان بالا نیستند، اما با قدرت تاثیرگذاری بر میلیونها انسان سیطره نظامی و اقتصادی غرب را به چالش خواهند کشید.

ـ این را یک سیاست‌مدار و صاحب‌نظر سیاسی آمریکایی می‌گوید. بعد هم اضافه می‌کند دکترین مقاومت خمینی با تمام توان شاهرگ‌های سیطره غرب و آمریکا را هدف گرفته است. راز ماندگاری جمهوری اسلامی این‌ها است. این خطی است که این بزرگوار این بنده صالح خدا در میان ما باقی گذاشت.

ـ‌ امروز جبهه‌ مقاومت در منسجم‌ترین وضعیّت در چهل سال گذشته‌ است؛ در منطقه و در مراکزی حتّی فراتر از منطقه، این یک واقعیّت است.

ـ نقطه‌ مقابل قدرت استکباری است، قدرت استکباری آمریکا، قدرت فتنه‌انگیزی و خباثت رژیم صهیونیستی، اینها از چهل سال پیش به این طرف به‌مراتّب تنزّل کردند و پایین رفتند؛ ما این را در محاسبات خودمان باید لحاظ کنیم.

ـ ما البته در کشور مشکلاتی داریم؛ مشکلات اقتصادی داریم. بارها هم گفتیم مسئولین هم به قدر توان خودشان دنبال حل این مشکلات هستند، مشکل داریم اما بن‌بست نداریم.

ـ مهم این است. ما در کشور بن‌بست نداریم؛ نه در مسائل اقتصادی نه در مسائل اجتماعی نه در مسائل سیاسی.

ـ مشکلاتی داریم که علل مختلفی دارد اما بن‌بست در کشور نداریم. به عکس، پیشرفت داریم. در راس برجستگی‌های کشور ما همین ملت عزیز ایران هستند.





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه