افزایش فروش ۵۰ درصدی تسلیحات فرانسوی به ریاض
کد خبر: ١٥٩٦٥٩ تاریخ انتشار: ١٥ خرداد ١٣٩٨ - ١٠:٣٠
صفحه نخست » آخرین اخبار
افزایش فروش ۵۰ درصدی تسلیحات فرانسوی به ریاض

فروش تسلیحات این کشور به عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ به میزان ۵۰ درصد افزایش داشته است، این در حالی است که دولت فرانسه مدعی است که پاریس خواستار پایان جنگ در یمن است.

به گزارش پایگاه 598، دولت فرانسه روز سه‌شنبه گزارشی را درباره صادرات فروش سلاح منتشر کرد که در آن نشان می‌دهد فروش تسلیحاتی این کشور در سال ۲۰۱۸، رشد ۳۰ درصدی داشت.

به گزارش الیوم السابع، دولت فرانسه در گزارش سالانه خود تاکید کرد که مجموع فروش تسلیحات این کشور به مناطق مختلف جهان در سال ،۲۰۱۸ با رشدی ۳۰ درصدی به ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورو رسید، که شامل افزایش قابل توجه فروش به متحدان اروپایی نیز می‌شود.

بر اساس این گزارش، پاریس در سال گذشته میلادی، تسلیحاتی به ارزش تقریبا یک میلیارد یورو به عربستان سعودی فروخت که قایق‌های گشت‌زنی اصلی‌ترین کالای خریداری شده عربستان سعودی بوده است.

اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه دفاعی متعلق به دولت فرانسه حاکی از آن است که برخی تجهیزات نظامی ساخت فرانسه که به عربستان سعودی و امارات فروخته شده، در جنگ یمن و برای حمله به اهداف غیرنظامی مورد استفاده قرار گرفته است.

این در حالی است که ادامه فروش اسلحه و مهمات فرانسوی به عربستان سعودی با هدف کشتار مردم یمن، با اعتراض جامعه مدنی فرانسه روبرو شده است.

فرانسه سومین کشور صادرکننده بزرگ سلاح در جهان است که عربستان و امارات عربی متحده مشتریان اصلی سلاح فرانسوی هستند.

حدود دو هفته بود که یک کشتی تجاری سعودی به نام «بحری ینبع» به دلیل اعتراض سازمان‌های حقوق بشری در بندر لوهاور فرانسه، مجبور شد بدون بارگیری از سواحل غربی این کشور دور شود.

موضوع بارگیری اسلحه توسط یک کشتی سعودی در جنوب فرانسه برای حمل به مقصد عربستان، جنجال آفرین شد، به طوری که کشتی سعودی به دلیل اعتراضات نهادهای حقوق بشر، مجبور به ترک بندر مزبور شد.

این اولین باری نیست که کشتی‌های عربستان بدون سلاح، بنادر اروپایی را ترک می‌کنند. اول خرداد ماه نیز، کشتی «بحری یبنع» عربستان سعودی که برای خرید سلاح و تجهیزات نظامی به اروپا رفته بود، دست خالی و بدون بار کردن سلاح ایتالیا را ترک کرد.

عربستان سعودی در قالب ائتلاف عربی از ابتدای سال ۹۴ برای سرکوب انقلاب در یمن و جلوگیری از قدرت گیری انصار الله این کشور به یمن حمله کرد. این ائتلاف طی این مدت بارها مرتکب جنایات جنگی شده است.

بر اثر این جنگ که همچنان ادامه دارد، د‌ه‌ها هزار نفر که عمده آن‌ها غیر نظامی هستند، کشته و زخمی شده‌اند. روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست سوم آگوست (۱۲ مرداد ۹۷) نوشت که تلفات جنگ در یمن بیشتر از آن چیزی است که در آمارهای رسمی اعلام می‌شود. این روزنامه شمار کشته‌ها را نزدیک به ۵۰ هزار نفر اعلام کرد.

فارس





Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه