تنها نتیجه دلار 4200 تومانی اتلاف منابع ارزی و گسترش فساد و ناکارآمدی بود
کد خبر: ١٥٩٤٨٢ تاریخ انتشار: ٢٣ ارديبهشت ١٣٩٨ - ١٠:٤٦
صفحه نخست » آخرین اخبار
تنها نتیجه دلار 4200 تومانی اتلاف منابع ارزی و گسترش فساد و ناکارآمدی بود

 روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی نوشت:«یکی از تصمیمات زیانباری که قریب یک سال پیش گرفته شد و لطمات شدیدی به اقتصاد ایران وارد کرد اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی بود که در جلسه‌ای پشت درهای بسته توسط مقامات مسئول گرفته شد. اکنون خود همین مقامات کم و بیش اذعان دارند که این تصمیم درست نبود و برخلاف ادعاهای اولیه مطرح شده نتوانست مانع تلاطم‌های نرخ ارز و نیز افزایش نرخ تورم شود و عملا تنها نتیجه آن اتلاف منابع کمیاب ارزی و گسترش فساد و ناکارآمدی بود».
در فروردین ۹۷ «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور از دلار ۴۲۰۰ تومانی رونمایی کرد. یک تصمیم غیر کارشناسی که قیمت دلار را تا ۱۹ هزار تومان افزایش داد و ۱۸ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور را در کشاکش جنگ سخت اقتصادی هدر داد.
در سال گذشته و به هنگام اعلام بسته ارزی توسط جهانگیری، روزنامه‌های زنجیره‌ای تصویر سوپرمن را با تیترهای «بازگشت اسحاق» و «بازگشت جهانگیری» منتشر کردند و از «حضور مقتدرانه جهانگیری در حل بحران ارزی» خبر دادند!
حال پس از خسارت بسیار بزرگ این تصمیم نسنجیده، رسانه‌های زنجیره‌ای در نقد آن از یکدیگر سبقت می‌گیرند.
آدرس ذلت در شرایط فتح و نصرت
روزنامه اعتماد دیروز در مطلبی نوشت: «در صورتی که تا قبل از پایان مهلت 60 روزه، اروپایی‌ها بتوانند نقش یک میانجی را بین ایران و آمریکا بازی کنند و حتی با حضور آنها مذاکره و یا گفت‌وگویی چه در سطح وزرای خارجه و چه در سطح پایین‌تر(کارشناسان) میان ایران و آمریکا برقرار شود آنگاه می‌توان امیدوار بود که پایان دوئل شکل گرفته میان ایران و آمریکا به جای جنگ، بازگشت به دیپلماسی باشد. وضعیتی که تحت شرایط جدید میان ایران و آمریکا(دوطرفه شدن تهدیدات و افزایش کنترل شده سطح آن) نه تنها به عقب‌نشینی و کاسته‌‎شدن از اعتبار ایران تفسیر نخواهد شد بلکه می‌تواند با ایجاد اعتبار، ایران را با اطمینان خاطر بیشتری وارد مسیر دیپلماسی کند.»
وطن فروشان مدعی اصلاح‌طلبی نسبت به بد عهدی و پیمان شکنی آمریکا و اروپا کاملا واقف‌اند. آنها دوقطبی جنگ و صلح را دامن می‌زنند تا ایران را به گرداب توافق یکطرفه دیگری با آمریکا سوق دهند و با دادن امتیازات موشکی و منطقه‌ای به حریف، مولفه‌های اقتدار مثال زدنی ایران را از بین ببرند. این در حالی است که امروز ایران با به شکست کشاندن بزرگ‌ترین ماشین جنگی جهان در عراق و سوریه در شرایط فتح و نصر است و این آمریکا است که راهی جز مذاکره در برابر شکوه و شوکت ایران اسلامی ندارد.
مگر دولت برجامی، جوابی هم دارد؟
روزنامه آرمان در یادداشتی، منتقدان برجام را «بی‌مسئولیت» و «بی‌دستاورد» دانسته و آورده است: «برخی با تندروی چه پیش از این و چه هم‌اکنون درصدد بوده و هستند که جمهوری اسلامی به طور کامل از برجام خارج شود تا بازهم به شرایط پیش از برجام و تحریم‌ها برگردیم. گزافه نیست که بگوییم برخی در جهت دشمنان ایران قرار گرفته و نسبت به مهم‌ترین مسائل مربوط به منافع ملی به دلایل جناحی توجه کاملی نشان نمی‌دهند. برخی از خدا می‌خواهند که برجام به طور کل از بین برود و اگر با حسن نیت بگوییم، چنین افرادی با مسائل بی‌مسئولیت برخورد می‌کنند. برخی همچنان به برجام حمله می‌کنند در حالی که دستاوردی برای کشور نداشته‌اند. »
در ادامه این مطلب آمده است: «از طرف دیگر همین که با وجود انواع تهدیدهای آمریکا، اروپایی‌ها همچنان پایبندی خود را نسبت به برجام اعلام می‌کنند، نشان‌دهنده اهمیت این توافق است و اقدام خوبی است که باید با اقدامات عملی آنها تکمیل شود، اما در مقابل عده‌ای بحث‌هایی را مطرح می‌کنند که قابل جواب دادن است. آقای ظریف، دولت و دلسوزان به دلیل منافع ملی خویشتنداری کرده جواب نمی‌دهند»
نباید از نظر دور داشت که مردم آگاه ایران در فضای کنونی که گرانی و تورم سر به فلک کشیده است، دولت روحانی را دولتی «بی مسئولیت» و «بی دستاورد» می‌دانند نه منتقدان را! از طرفی شایان ذکر است که ظریف و دیگر دولتمردان که چندین بار به «هیچ بودن» برجام تأکید داشته اند، خود معترفند که جوابی در برابر منتقدان ندارند!
گفتنی است همین یک هفته پیش بود که محمد جواد ظریف، در مصاحبه‌ای با پایگاه «لو بلاگ» گفته بود: «اروپا فقط به یک درصد تعهدات خود عمل کرده است!» یا چند روز پیش در روسیه گفته بود: «اعضای برجام جز چین و روسیه به هیچ یک از تعهداتشان عمل نکردند». همچنین چند هفته پیش بود که عراقچی در نشستی در آنکارا گفته بود: «عایدی ایران از برجام نزدیک به صفر است.»
بنابراین منتقدان را «بی‌مسئولیت» دانستن و اینکه «دولتمردان خویشتنداری می‌کنند و جوابی نمی‌دهند» و اینکه «اروپا پایبند است» ادبیاتی است که می‌توان تنها آن را دلیلی بر بی‌اطلاعی، خواب‌آلودگی سیاسی و حب و بغض سیاسی ارزیابی کرد.
سکوت اصلاح‌طلبان در مقوله معیشت مردم
روزنامه شرق در صفحه دوم خود یادداشتی از «سعید حجاریان» منتشر کرده که در بخشی از آن آمده: «سکوت و بعضا چشم پوشی بخشی از جریان اصلاحات درباره مسئله معیشت و به طور کلی مقوله عدالت، انتقادات بسیاری را متوجه این جریان کرده است...»
لازم به ذکر است که در سال‌های پایانی دوره اصلاحات برخی از تئوریسین‌های این جریان یادداشت‌های انتقادی را منتشر و در آن تاکید می‌کردند که توجه بیش از حد طیف اصلاح‌طلب به موضوع توسعه سیاسی آنها را از مقوله معیشت مردم بازداشته است. یعنی می‌توان گفت که این بی‌توجهی سابقه دارد.
نویسنده پیش از این موضوع «مشارکت مشروط» را مطرح کرده بود که در همان ایام نیز با انتقادات زیادی مواجه شد و اکنون در بخش پایانی این یادداشت جدید به توضیح این نکته پرداخته و نوشته: «در مقطعی که دست‌اندرکاران انتخابات در خلوت و جلوت علاوه‌بر قوانین منصوص از شروط تکمیلی سخن می‌گویند، طرح مشارکت مشروط عجیب به نظر نمی‌رسد. تجربه ادوار اخیرمجلس از ضعف جدی پارلمان حکایت می‌کند و تعدد فیلترها پیام مثبتی به ما مخابره نمی‌کند»!
نخست آنکه شرایط اکنون کشور ماحصل همین آقایان است و قابل تامل آنکه اکنون به جای پاسخگویی فرار رو به جلو را برگزیده‌اند و با طرح «مشارکت مشروط» می‌خواهند خود را در جایگاه پاسخگویی بلکه در صف مطالبه کنندگان جا بزنند.
دوم آنکه طیف موسوم به اصلاح‌طلب به این شیوه متوسل شده تا کم کاری‌های خود را بپوشاند وگرنه کیست که نداند که فراکسیون امید در مجلس با پیامی از طرف فلان شخص و بهمان شخص با طرحی موافقت می‌کنند و یا با لایحه‌ای مخالفت می‌ورزند. اینگونه که یعنی خود آن آقایان گویی در مجلس حضور دارند.
سوم آنکه این طیف طالب وضعیتی است که مصداق و مابه ازای دقیق آن در این دوره شوراهای شهر نمود یافت و شنیده اید که چه اتفاق‌هایی افتاد. شوراهای شهر ماحصل عدم احراز صلاحیت شورای نگهبان است. افراد شورای شهر توسط یک گروه از نمایندگان مجلس از قضا از طیف اصلاح‌طلب تایید صلاحیت شدند.
روزنامه دولت همچنان مشغول جنازه برجام
روزنامه ایران ارگان دولت روز گذشته در گفت‌و‌گویی با یکی از دیپلمات‌های سابق ، درباره چرایی اهمیت برجام برای دولت به نقل از وی نوشت : «پیش از برجام، تحریم‌های بین‌المللی به صورت کامل همه اقتصاد و همه موقعیت و ظرفیت جهانی ایران را هدف گرفته بود و آن روند، می‌رفت تا مشکلات بسیار جدی را بر سر ایران آوار کند.نکته مهم در آن شرایط این واقعیت بود که تحریم‌ها، جنبه بین‌المللی داشت، یعنی با استفاده از قطعنامه‌های سازمان ملل بر ایران تحمیل شده بود و به همین دلیل مطابق منشور ملل متحد، همه کشورها از آن تبعیت می‌کردند. اما تحریم‌های فعلی آمریکا، بین‌المللی نیست و تنها آمریکا است که با نقض قوانین بین‌المللی سیاست‌های خود را بر کشورهای دیگر تحمیل می‌کند. به همین دلیل هم بود که پس از دستیابی به توافق برجام، غیر از حل نسبی مشکلات اقتصادی، ما به یک موقعیت بین‌المللی بسیار عالی هم دست پیدا کردیم، موقعیتی که باعث پیشرفت چشمگیر روابط ایران با اکثر کشورها بویژه کشورهای اروپایی شد. مطابق این، می‌توان گفت ریاست‌جمهوری ترامپ، بدشانسی برجام بود.»
این روزنامه همچنین مدعی شد : «واقعاً جای تأسف دارد کسانی که اقدامات منفی ترامپ برای خروج از برجام را به حساب مذاکره کنندگان داخلی می‌گذارند و می‌گویند «دیدید! ما نگفتیم برجام‌اشکال دارد؟» درحالی که برجام‌اشکالی ندارد و اگر‌اشکال داشت، توافق حاصل نمی‌شد. واقعیت این است که یک فرد افراطی، تند و ناهنجار در آمریکا روی کار آمد که زیر میز زد و توافق را کنار گذاشت. بنابراین‌اشکال از طرف مقابل است و این درست نیست که‌اشتباهات ترامپ را به حساب طرف ایرانی بگذاریم.»
گفتنی است در حال حاضر مردم با مشکلات متعدد معیشتی از جمله گرانی اقلام ضروری، اجاره بهای سنگین، رکود در تولید، حقوق معوقه، افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن، خودرو، لوازم خانگی و... مواجه هستند، اما متاسفانه طیف حامی دولت و برخی دولتمردان همچنان در رویای برجام و مشغول بزک جنازه این توافق خسارت بار هستند.
از سوی دیگر این جریان در اقدامی تأمل برانگیز تلاش دارد این‌گونه القاء کند که برجام در دولت اوباما به خوبی در حال اجرا بود و این ترامپ بود که دستاوردهای برجام را از بین برد.
در حالی که برجام از اولین روز اجرا- دی 94- در دولت اوبامای مودب! و باهوش! به طور فاحش نقض شد. مقامات ارشد دولت روحانی- چه در زمان دولت اوباما و چه دولت ترامپ- بارها اذعان کردند که برجام هیچ دستاوردی برای ایران نداشت و مزایای برجام نزدیک به صفر است.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه