تقریبا هیچ! ظریف: اروپا کمتر از ۱ درصد از تعهدات برجامی خود را انجام داده است
کد خبر: ١٥٩٤٢٦ تاریخ انتشار: ١٥ ارديبهشت ١٣٩٨ - ٠٩:٤٢
صفحه نخست » مطالب وسط
تقریبا هیچ! ظریف: اروپا کمتر از ۱ درصد از تعهدات برجامی خود را انجام داده است

جسور شدن آمریکا که ناشی از رفتار غرب گرایان ایرانی است اما دلایلی هم دارد. شرمن در این خصوص معتقد است که غرب گرایان چشم انتظار نتایج انتخابات 2020 در آمریکا هستند به این امید که ترامپ در انتخابات پیروز نشود!

 ثل برق و باد روزهایی که دیپلمات های ایرانی اسیر خنده ها و وعده های غربی ها شده بودند گذشت و حالا با واقعیت بی اعتمادی و بدجنسی آنها دست و پنجه نرم میکنند. تا جاییکه ظریف مدام از بدعهدی آمریکا و اروپا می گوید و حتی گفته است: حیف جوهر خودکاری که با آمریکایی ها توافق کند.
 
هنوز موج اظهارات مقامات غرب گرای دولت روحانی ادامه دارد. هرچند در عمل آنها تغییر رویه ای نداده اند اما در گفتار خود بیشتر گلایه های‌شان از آنها را آشکار می کنند. البته باید توجه داشت که این گلایه ها نیز کمتر با رسانه های داخلی در جریان گذاشته شده تا افکارعمومی بزک کنندگان دیروز غرب را در لباس پشیمان و شکست خورد نبینند.
 
به گزارش رجانیوز؛ در آخرین مورد محمد جواد ظریف در مصاحبه‌ای اختصاصی با پایگاه «لوب‌لاگ» گفته کشورهای اروپایی تنها یک درصد از تعهدات برجامی خود در قبال ایران را انجام داده‌اند.
 
ظریف در این مصاحبه در پاسخ به این سوال که آیا تماسی میان دولت ایران و دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا وجود داشته یا خیر گفت که تهران در پاسخ به درخواستی از دولت آمریکا مبنی بر اینکه علاقه‌مند به گفت‌وگوی بشردوستانه با ایران است پیشنهاد مبادله زندانیان را مطرح کرده است. 
 
وزیر امور خارجه ایران گفت که علی‌رغم پاسخ مثبت ایران، پاسخی از طرف واشنگتن دریافت نشده و فقط وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران می‌تواند به صورت یکجانبه اتباع آمریکایی بازداشت‌شده در ایران را آزاد کند!
 
خبرنگار این رسانه آمریکایی که گویا با خبر است که اروپا هم در پی آمریکا به تعهدات خود عمل نکرده با تعجب فراوان از اینکه چرا دولت روحانی مقابله به مثل نمیکند و طبق عرف بین الملل و همچنین مفاد برجام از این توافق بی خاصیت خارج نمیشود در ادامه این مصاحبه سوالی مبنی بر اینکه کشورهای اروپایی تنها به 10 درصد تعهداتشان عمل کرده‌اند و آیا ایران نباید با آنها مقابله به مثل کند میپرسد. اما پاسخ ظریف نیز جالب است. وزیرخارجه در این خصوص تصریح کرد: «اروپا همان‌طور که شما به درستی گفتید به کمتر از 10 درصد از تعهداتش عمل کرده است. در واقع، بیش از 100 درصد در بیانیه‌های عمومی و کمتر از 1 درصد در پایبندی واقعی به تعهداتش» 
 
وی همچنین اضافه کرد: «اگر اروپا می‌خواهد در موقعیتی باشد که بخواهد مطالبه مطرح کند بایستی برای آن هزینه کند. اگر این کار را انجام ندهد خطر فروپاشی کل توافق وجود دارد.» پیش‌تر نیز زنگنه در این خصوص گفته بود اروپایی ها حتی جواب تلفن او را هم نمیدهند!
 
این اولین بار نیست که انفعال ظریف موجب تعجب تحلیل گران می شود. واشنگتن پست چندی پیش در مطلبی سیاست‌های رادیکال ترامپ علیه ایران را ناشی از بی عملی دولت روحانی دانست و نوشت: «تهران، با وجود تهدیداتی که کرده بود، به این ضررها پاسخی نداد و از خطوط قرمز ایالات متحده عبور نکرد. دولت [ترامپ] که احتمالا به واسطه این انفعال جسور شده، در حال تشدید این وضعیت است و تلاش می‌کند با تهدید خریدارانی چون چین، هند، ترکیه، کره جنوبی و ژاپن به تحریم... باقی‌مانده صادرات نفت ایران را هم حذف کند.»
 
چرا دولت منفعل است؟
جسور شدن آمریکا که ناشی از رفتار غرب گرایان ایرانی است اما دلایلی هم دارد. شرمن در این خصوص معتقد است که غرب گرایان چشم انتظار نتایج انتخابات 2020 در آمریکا هستند به این امید که ترامپ در انتخابات پیروز نشود!
 
اواخر سال 97 نیز گروه بین المللی بحران که از گروه های آمریکایی مورد علاقه غرب گرایان در ایران است شکیبایی تهران تا انتخابات آتی آمریکا را ستود و از اروپا خواست تا با وعده های خود ایران را در برجام نگه دارد. این گروه که جرج سوروس از اصلی ترین تامین کنندگان مالی آن است، در برجام و عقب نشینی دولت در موضوع هسته ای نیز نقش پررنگی داشته و دولتی ها به شدت به آن خوش‌بین هستند تا جاییکه ظریف در جمع آنها سخنرانی میکند و اعضای این گروه نیز در سفر به ایران در سال 92 با مرحوم اکبرهاشمی رفسنجانی دیدار میکنند. 
 
 این گروه در بخش خاورمیانه خود به گزارشی از سومین سال اجرای برجام دست زد. این گزارش به صراحت نقش اروپا در بازی برجام را با هدف نگه داشتن محدودیت های ایران معرفی میکند و آن را اقتصادی نمیداند. این گروه آمریکایی حتی در مقام مشاور نیز وارد میشود و به اروپا راه کارهای سیاسی را نشان میدهد تا بتواند مانع از خروج ایران از برجام شود. گروه بحران گویا خود را به اصلاح طلبان نزدیک میداند و آنها را تامین کننده منافع آمریکا میداند، چراکه از تضعیف شدن دولت روحانی و قدرت گرفتن منتقدان ابراز نگرانی میکند!
 
این گروه آمریکایی در آخرین گزارش خود راه حلی را هم در اختیار دولت روحانی و اروپا قرار می دهد تا با خرید بیشتر زمان اصلاح طلبان در داخل ایران تضعیف نشوند: « ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺍﺯ مشوق های اقتصادی کشورهای اروپایی باید به تعامل سیاسی منظم با مقام های ایران در سطوح بالا ادامه دهند. این تعامل می تواند در زمان مناسب شامل دیدار نمایدن مهم وزرای خارجه سه کشور اروپایی از تهران یا نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزار باشد تا بر تعهد اروپا نسبت به برجام تاکید دولاره کنند»
 
عمل دولتی ها کارشناسان را به این نتیجه رسانده که آنها درحال وقت خریدن به امید باختن ترامپ در انتخابات هستند. اما ظریف در این خصوص میگوید: « من در مسائل داخلي آمريكا دخالت نمي‌كنم اما باور كنيد ما روي پيروزي دموكرات‌ها در انتخابات حساب باز نكرده‌ايم . دموكرات‌ها هم به اندازه جمهوریخواهان خصمانه عليه ايران عمل كرده‌اند. ما منتظريم كه منطق در كاخ ‌سفيد حاكم شود.»
 
هرچند ظریف در صحبت های خود این گمانه زنی را رد میکند و از بدعهدی دموکرات ها نیز گلایه مند است اما با این حال میگوید منتظر است تا منطق در کاخ سفید حاکم شود! او البته نشان داده که خوش بینی بیشتری به دموکرات ها دارد و حاضر است همه چیز را به پای آنها بریزد. به نظر می رسد ظریف یا دموکرات ها را بازیگران منطقی می داند و یا معتقد است که جمهوری خواهان هم می توانند عاقلانه و منطقی عمل کنند و ظریف را پای میز مذاکره بکشانند! اما هرچه هست امروز در سایه بی عملی غرب گرایان در ایران آمریکا جسورتر از پیش شده است.
 
مطالب مرتبط
 
 
 
 
 
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه