راهبرد آمریکا مبنی بر کاهش وابستگی کشورهای منطقه از تامین گاز روسیه و ایران است
کد خبر: ١٥٩٣٩٧ تاریخ انتشار: ٠٧ ارديبهشت ١٣٩٨ - ١٤:٤٤
صفحه نخست » مطالب وسط
خادمی مطرح کرد:
راهبرد آمریکا مبنی بر کاهش وابستگی کشورهای منطقه از تامین گاز روسیه و ایران است

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ویرانی و خسارات ناشی از سیل اخیر بسیار زیاد است، گفت: خسارت سیل اگر از جنگ تحمیلی بیشتر نباشد با آن برابر است چراکه زمین های کشاورزی و دام‌های مردم از بین رفت.

 
گروه انرژی صابرنیوز: هدایت الله خادمی، نماینده مردم ایذه از استان خوزستان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با حضور در خبرگزاری تقریب به سوالات این خبرگزاری درباره سیل اخیر در خوزستان و همچنین صنعت نفت و خسارات وارده به آنها پاسخ گفت. 
مشروح این مصاحبه تفصیلی  در ادامه می آید: 

 تقریب: پس از سیل اخیر در برخی استان‌ها از جمله خوزستان شایع شد مسئولان نفتی برای انتقال آب به دشت آزادگان و هورالعظیم موافقت نکرده‌اند تا به تأسیسات نفتی خسارتی وارد نشود، نکته ای که البته از سوی وزیر نفت تکذیب شد. ارزیابی شما از این مسئله چیست؟

قبل از اینکه این اتفاق بیفتد تمام اطلاعات را مسئولان در دست داشتند؛ مدیر کل اطلاعات خوزستان این آگاهی را داده بود که در خوزستان با سیل ویرانگری رو به رو خواهیم شد؛ مساله دیگری که در اینجا مطرح است سد سازی است و مهمترین اهداف سدسازی در دنیا آبخیزداری است که متاسفانه در ایران، هدف، ایجاد نیروی برق آبی است.
 
البته باید توجه داشت که سدسازی خوب است ولی باید هدف از آن نیز در مراکزی که ساخته می‌شود مشخص باشد. به عنوان نمونه رودخانه کارون به  فاصله ۲۰۰ کیلومتر از بین شهرهای خوزستان رد می‌شود ولی در عین حال مردم آن از نعمت آب شرب بی بهره اند و آبی هم برای کشاورزی ندارند.
 
چند سال پیش مقام معظم رهبری فرموده بودند که از صندوق توسعه ملی برداشت شود، به منظور اینکه جلگه خوزستان را زیر آب برده و فقط کشاورزی صورت بگیرد که متاسفانه مافیای آب نگذاشتند چنین اقدامی صورت گیرد.

باید قبل از بارندگی، آب سدها را خالی می کردند

متاسفانه مسئولین با وجود اینکه اطلاعات و آگاهی کامل در مورد بارش ها داشتند  اقدامی برای خالی کردن سد ها انجام ندادند. بعد از بارش ها چیزی حدود ۳۸۰ متر مکعب وارد سدها شده  و چاره‌ای جز تخلیه انها  نداشتند و  نتیجه این شد که شهر ها را آب برد و چنانچه سیل را به رودخانه کارون هدایت میکردند، این اتفاقات برای شهر و مردم نمی‌افتاد.

اگر بخواهیم حقیقت امر‌ را در نظر بگیریم در واقع چند روز اول وزارت نفت تمام سعی خود را کرد که به تاسیسات نفتی آسیبی نرسد.این وزارت خانه باید تاسیسات نفتی خود را متناسب با تالاب هورالعظیم در نظر میگرفت که متاسفانه چنین اقداماتی را انجام نداد. اگر  وزارت نفت زودتر دست به کار میشد می توانست فشار روانی وارد به مردم را کاهش دهد.

تقریب: با توجه به اینکه خوزستان قلب تپنده نفت ایران است سیل اخیر چه مشکلاتی را برای صنعت نفت کشورمان ایجاد کرده است؟

با وجود سیل صدماتی به دستگاه ها وارد نشده است ولی ضرر و زیان وارده در حد کار نکردن چند روز چاه های نفتی بود. در واقع می توان گفت بیشترین ضرر و زیان را مردم خوزستان متحمل شدند.تمام جاده ها و پل ها خراب شد دام ها و کشاورزی از بین رفت و دولت هم اگر بخواهد، توان بازسازی شهر و تعمیر خسارات واره به زیرساخت ها  را نخواهد داشت علاوه بر شرجی شدن هوا ،مشکل عمده مردم ما هجوم ملخ ها از سمت عربستان است.

تقریب: صنعت نفت چقدر به کشاورزی مردم خوزستان صدمه وارد کرده است؟

در سال های گذشته به رعایت پیوست زیست محیطی در اجرای پروژه ها توجه نشده است. در بازدیدی که از یکی از تاسیسات نفتی حفاری ایتالیا داشتم دستگاه های حفاری بدون صدا بودند وقتی علت این موضوع را پرسیدیم گفتند در برخی موارد شاید پرنده یا حیوانی از این محیط عبور کند و نمی خواهیم صدای دستگاه ها پرنده ها را اذیت کند و جالب است که طی چند ساعتی که در آنجا حضور داشتم هیچ پرنده ای عبور نکرد و زمانی که این موضوع را با مسئولان آنجا در میان گذاشتم گفتند بالاخره عبور می کند و این در حالی که ما کنده های حفاری که حاوی صدها نوع مواد سمی است را وارد محیط زیست می کنیم.  تاسیسات حفاری در دل تالاب ها ایجاد شده اند و نه تنها به فکر محیط زیست کشور نیستیم بلکه با اقدامات غیراصولی جان انسان ها را نیز به خطر می اندازیم و با قاطعیت میتوان گفت که از زمانی که نفت در کشور کشف شد اقتصاد مورد توجه قرار گرفت و محیط زیست مغفول ماند.
 اینکه مسئولان وزارت نفت مطرح می کنند ما به فکر محیط زیست هستیم به هیچ وجه مورد تایید نیست و از زمانی که نفت در کشور کشف شد اقتصاد مورد توجه قرار گرفت و محیط زیست مغفول ماند.
 
 

آمریکا از  تفرقه بین کشورها به نفع خود استفاده میکند

تقریب: امور اقتصادی کشورهای اسلامی عموماً مبتنی بر نفت است و درامدشان را بر مبنای استخراجات نفتی مدیریت می‌کند. به نظر شما چه  دیپلماسی مشترکی برای کشورهای مسلمان در حوزه اقتصاد می توان در نظر گرفت؟

اگر تمامی مسلمانان با یکدیگر وحدت داشته باشند شرایط برعکس میشود یعنی دشمنان اسلام باید مراقب باشند که  کشورهای اسلامی آنها را تحریم نکنند. کشورهایی مانند ایران، عربستان و حاشیه خلیج فارس کافی است که اعلام کنند که ما نفت خود را نمی فروشیم در این حالت کل اقتصاد دنیا از هم فرو می پاشد. و باید گفت که آمریکا و اسرائیل از ایجاد تفرقه بین ایران_ عربستان، ایران _قطر و  غیره بیشترین سود را می‌برند و آنرا به نفع خود استفاده می کنند.

ایران ۷ درصد از منابع  گاز کل جهان را داراست و ما ثروتمندترین کشور دنیا نسبت به جمعیتمان هستیم ولی متاسفانه مردم کشور ماآنگونه که باید از نعمات الهی که خداوند در اختیار ما قرار داده درست استفاده نمی کنیم.یکی دیگر از عواملی که باعث عقب ماندگی ایران شده است، فساد مالی و اقتصادی است و دیگری کار بلد نبودن است.

 راهبرد آمریکا مبنی بر کاهش وابستگی کشورهای منطقه از تامین گاز روسیه و ایران است 

 اگر ایران بخواهد از اهرم انرژِی در راستای ارتقای امنیت ملی خود استفاده کند باید در بازار جهانی روبه رشد گاز حضوری فعال داشته باشد و به همین علت آمریکا و اروپا حذف و کاهش وابستگی کشورهای منطقه از تامین گاز روسیه و ایران را در دستور کار خود قرار دادند که در خصوص روسیه موفق نشده اما در ارتباط ایران باید گفت خودمان زحمت آن ها را کم کرده ایم چرا که خودمان بازار منطقه را تقدیم رقبا کرده ایم.
 اعتقاد دارم خودمان زمینه ساز بخشی از این تحریم ها شده ایم به این دلیل که ما هنوز کشور تک محصولی هستیم، آن ها که نگذاشتند نفت خام با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری تبدیل به فرآورده های باارزش شود زمینه ساز تک محصولی شدن کشورند و آمریکا هر زمان خواست ما را تحریم کرد.

 تنها چند کیلومتر از تکمیل قرار داد خط لوله صلح  بین ایران و پاکستان باقی مانده بود و حتی تا نقطه صفر مرزی لوله‌گذاری‌ها انجام شده بود در این قرارداد بندی وجود دارد که اگر پاکستان آمادگی لازم را ندارد یا باید پول را بدهد یا باید گاز را ببرد، این بند در قرارداد ترکیه نیز بود و از آن استفاده کردیم.
 
تقریب:به نظر شما آیا ورود نیروهای حشد الشعبی به ایران به منظور کمک به زلزله زدگان درست بوده است یا خیر؟

 این مردم بودند که در سال اخیر به شهرهای و استان های سیل زده کمک کردند.اگر دقت کنید می‌بینید که سوریه و عراق را ما از چنگال دشمن نجات داده ایم و آنان هم به جبران کمک ما برای نگه داشتن کشورشان به ایران آمدند و به سیل زدگان کمک کردند. 

تقریب: نمایندگان در اسفند ماه سال گذشته در جریان بررسی بودجه سال ۹۸ با هرگونه افزایش قیمت بنزین و بازگشت سهمیه بندی مخالفت کردند اما به نظر می رسد تصمیم در خارج از مجلس در خصوص افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی تصمیم‌گیری کرده است نظر شما چیست ؟

دولت می‌توانست از سال ۹۲ با یک شیب ملایم قیمت بنزین را افزایش دهد که هم فشار به مردم وارد نشود و هم به اقتصاد شوک وارد نشود و همین که تأثیر زیادی بر روی افزایش قیمت محصولات دیگر  نداشته باشد که به خاطر مسائل سیاسی دولت این اقدام را انجام نداد. دولت در سال ۹۷ متوجه اشتباه خود شد و در لایحه بودجه جدید ۵۰ و ۶۰ درصد قیمت بنزین را افزایش داد که با مخالفت نمایندگان مجلس روبرو شد. و این شد که در بودجه سال ۹۸ دولت هیچ پیشنهادی را در این زمینه ارائه نکرد.مرکز پژوهش های مجلس طرحی مبنی بر اینکه در کمیسیون انرژی مجلس پیشنهاد داد که به هر نفر یک لیتر بنزین داده شود چه شخص دارای خودرو باشد و چه نباشد. که این خود مشکلات عظیم دیگر ی را به همراه خواهد داشت.


برچسب ها: خادمی


Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه