نزدیک به پنجاه کشته و چهل مجروح تا کنون؛ شهادت ۵۰ مسلمان در پی حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزلند
کد خبر: ١٥٩٢٦٦ تاریخ انتشار: ٢٥ اسفند ١٣٩٧ - ٠٨:٤١
صفحه نخست » مطالب وسط
نزدیک به پنجاه کشته و چهل مجروح تا کنون؛ شهادت ۵۰ مسلمان در پی حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزلند

نژادپرستان با حمله به دو مسجد «نور» و« لینوود» در شهر «کرایست‌چرچ» نیوزیلند که همزمان با اقامه نماز جمعه، در این دو مسجد اتفاق افتاد یکی از سیاهترین روزهای تاریخ این کشور را به گفته نخست‌وزیر نیوزیلند رقم زدند

 74 سال بعد از شکست آلمان نازی و خودکشی هیتلر در پایان جنگ جهانی دوم در حالی که همه فکر می‌کردند فاشیسم به تاریخ پیوسته و نژادپرستی را دیگر باید در موزه‌ها جست و جو کرد اما نژادپرست‌ها در غرب با روی کار آمدن ترامپ جان تازه‌ای به خود گرفته و طرفداران برتری نژادی در دو سوی آتلانتیک همچنان جولان می‌دهند، نژادپرستان سفید پوست و خود برتر پندار مهاجران مسلمان را در ردیف اول دشمنان خود قرار داده و هر کجا فرصت پیدا می‌کنند آنها را مثل داعش به خاک و خون می‌کشند، بدون اینکه از خود بپرسند چه کسی این مسلمانان را آواره کرده است.
 
امروز نیز نژادپرستان با حمله به دو مسجد «نور» و« لینوود» در شهر «کرایست‌چرچ» نیوزیلند که همزمان با اقامه نماز جمعه، در این دو مسجد اتفاق افتاد یکی از سیاهترین روزهای تاریخ این کشور را به گفته نخست‌وزیر نیوزیلند رقم زدند. رسانه‌های محلی به نقل از پلیس و نیروهای امنیتی اعلام کرده‌اند که حداقل 49 نفر در این حملات کشته و 48 نفر نیز زخمی شده‌اند احتمال افزایش تعداد کشته‌ها نیز وجود دارد. در میان زخمی‌ها تعدادی زن و کودک دیده می‌شود.
 
جزئیات جنایت
 بر اساس گزارش‌ها حوالی ظهر جمعه دست‌کم دو مرد مسلح در دو مسجد مختلف در شهر کرایست چرچ شروع به تیراندازی کردند. نخستین مسجدی که مورد حمله قرار گرفت، مسجد نور بود که شاهدان می‌گویند مرد سیاه‌پوشی را دیده‌اند که وارد این مسجد شد و بعد از آن صدای چندین شلیک را شنیده‌اند. گفته می‌شود هنگام این تیراندازی تیم کریکت بنگلادش قصد ورود به مسجد را داشتند اما اعضای این تیم موفق به فرار شدند. شاهدان می‌گویند پیش از آمدن نیروهای امنیتی فرد مهاجم فرار کرده بود. یکی از شاهدان که برای کمک به مسجد رفته بود می‌گوید: «در همه جا کشته‌ شده‌ها را دیدم.»مسجد« لینوود» دومین مسجدی بود که عصر جمعه، به وقت محلی، به آن حمله شد. پلیس اعلام کرد مظنون این حادثه در بازداشت به سر می‌برد اما ممکن است افراد دیگری وجود داشته باشند که همچنان آزادند. پلیس به مردم هشدار داده است از مساجد در سراسر نیوزیلند دور شوند.
 
دستگیری 4 مظنون
پلیس نیوزیلند همچنین از بازداشت 4 مظنون مرتبط با این حملات تروریستی خبر داد که 3 تن‌از آنها مرد و یک نفرشان زن است. پلیس می‌گوید چندین خودروی بمب‌گذاری‌شده را نیز در نزدیک دو مسجد یافته است. پلیس این کشور همچنین دستور داد که تمام مساجد این کشور تا اطلاع ثانوی تعطیل شوند. در بازرسی‌های به عمل آمده از داخل خودروهای دستگیر شدگان، مقداری مواد منفجره کشف شده که پلیس حدس می‌زند مهاجمان قصد داشته‌اند از این مواد منفجره در این حملات و یا حمله به نقاط دیگر استفاده کنند. پلیس با اعلام اینکه «افراد زیادی در تیراندازی در دو مسجد کشته شده‌اند»، به نمازگزاران هشدار داده به هیچ یک از مساجد نروند. نخست‌وزیر نیوزیلند نیز در نشستی خبری گفته: نمی‌تواند جزئیات دقیقی درباره این تیراندازی‌ها، از جمله تعداد کشته‌ها ارائه کند، اما تایید می‌کند که یک مظنون در بازداشت پلیس است، و پلیس مشغول تحقیق در این باره است که آیا افراد بیشتری در این تیراندازی‌ها دست دارند یا خیر.
 
فیلم‌برداری از یک جنایت
«برنتون ترانت» یکی از مهاجمان به نمازگزاران روز جمعه در نیوزیلند، با استفاده از دوربینی که به لباس خود متصل کرده بود به‌صورت زنده از تمام مراحل این جنایت هولناک فیلمبرداری کرده و در رسانه‌ها از جمله توئیتر و فیسبوک به ‌اشتراک گذاشته است. «ترانت» در توئیتر نیز نوشته به هیچ گروهی وابسته نیست و برای برنامه‌ریزی و تمرین اجرای این حملات به نیوزیلند سفر کرده است. وی  روی خشاب‌های اسلحه خود نیز اسم غربی‌هایی را که با مسلمانان در طول تاریخ جنگیده‌اند را نیز نوشته بود. این شهروند 28 ساله استرالیایی که احتمالا دستگیر شده و در صفحه فیسبوک خود از ‌اشغال سرزمین‌های اروپایی توسط مهاجمان مسلمان، ابراز خشم کرده، دارای پدر و مادر انگلیسی است.
 
علاقه شدید به ترامپ
 «برنتون ترانت» مانیفستی هم در توئیتر منتشر کرده که نشان می‌دهد از «آندرس برویک» نروژی که در سال 2011 میلادی 77 نفر را در اسلو قتل عام کرد الهام گرفته و در ضمن علاقه شدیدی به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا دارد. وی بیانیه‌ای 77 صفحه نیز درباره انگیزه‌های جنایت خود منتشر کرده که در آن می‌گوید هجوم مهاجران به کشورهای غربی، خطرناکترین تهدید برای جوامع آنهاست. وی در این بیانیه سرازیر شدن سیل مهاجران به کشورهای غربی را «نسل کشی سفیدپوستان» خوانده و آورده است: توقف مهاجرت و اخراج مهاجران در قلمرو آنها یک موضوع رفاهی برای ملت‌های این کشورها و حتی قضیه‌ای سرنوشت‌ساز برای آنها محسوب می‌شود.
 
این فرد تروریست درمورد اهداف این حمله نیز آورده است: یکی از اهداف از این حمله متقاعد کردن مهاجران است که سرزمین‌های ما هرگز به آنها تعلق نخواهد گرفت. به گفته این تروریست، انتقام از میلیون‌ها اروپایی که توسط مهاجمان خارجی در طول تاریخ کشته شدند و همچنین هزاران اروپایی که براثر حملات تروریستی در اروپا کشته شدند، از انگیزه‌های جنایت وی بوده است.
 
وی درباره انگیزه‌های عملی جنایت خود نیز آورده است: هدف از آن کاهش روند مهاجرت از طریق ارعاب مهاجران و اخراج آنها بوده است. «ترانت» همچنین آورده که برای ایجاد تفرقه بین اعضای اروپایی ناتو و ترکیه با هدف بازگرداندن ترکیه به جایگاه طبیعی آن به عنوان یک نیروی غریب و ضد اروپایی تلاش می‌کرده است.
 
فرد تروریست در بیانیه خود تاکید کرده از کرده خود پشیمان نیست و تنها آرزو می‌کند که بتواند عده بیشتری از مهاجران و آنچه خائنان خوانده را بکشد. به گفته وی بین افرادی که کشته شدند هیچ کس بی‌گناه نبوده زیرا هرکس که به سرزمین دیگران حمله کند، تبعات کرده خود را متحمل خواهد شد.
 
هدف من و ترامپ یکی است
شبکه‌های خبری جهان از جمله شبکه خبری اسکای نیوز روز جمعه در پی این جنایت با انتشار تصویری از ترانت عامل اصلی حمله به نمازگزاران مسجدهای شهر کرایست چرچ، وی را مانند دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، معتقد به برتری کامل نژاد سفید توصیف کردند. این فرد راست گرای افراطی استرالیایی اعلام کرده است که از دونالد ترامپ به عنوان «نماد هویت سفیدپوستان مدرن» حمایت می‌کند نه به عنوان یک سیاستمدار. به گفته وی هدف او با ترامپ مشترک است. 
 
واکنش عجیب ترامپ و یک سناتور استرالیایی
همزمان با این جنایت بسیاری از دولتمردان جهان و از جمله دولت کشورمان این جنایت را محکوم کردند. مردم در سراسر جهان نیز در رسانه‌های اجتماعی به محکومیت این حملات پرداخته‌اند. وزیر امورخارجه کشورمان در توئیتی نوشته: مصونیت‌ها در راستای تشویق به عدم تحمل مخالف در «دموکراسی‌های» غربی، منجر به این می‌شود: «قلدرهای اسرائیلی وارد مسجدی در فلسطین می‌شوند و به مسلمانان توهین می‌کنند؛ تروریست‌ها در نیوزیلند، کشتار 49 مسلمان را پخش زنده می‌کنند.دورویی غربی‌ها در دفاع از سیاه‌نمایی مسلمانان به بهانه «آزادی بیان» باید پایان یابد.»
 
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اما در حساب توئیتری خود درخصوص حمله تروریستی بدون اینکه مستقیما این جنایت را تروریستی بداند نوشته است: «همدردی عمیق خود را با مردم نیوزیلند پس از کشتار بی‌رحمانه در مساجد نیوزیلند اعلام می‌کنم. 49 فرد بیگناه بی‌رحمانه جان باختند، به علاوه شمار زیادی زخمی شدند. ایالات متحده در کنار نیوزیلند ایستاده است.»
 
برخی رسانه‌ها مثل بی‌بی‌سی نیز در حالی که در جنایت‌های به مراتب کوچکتر را که قبلا توسط داعشی‌های اروپایی در غرب انجام می‌شود صراحتا حادثه را تروریستی اعلام می‌کردند، تنها تیتر زده که «49 نفر در حمله به دو مسجد کشته شدند.»
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه