فائزه هاشمی: زنان در زمان پهلوی وضعیت بهتری داشتند/
کد خبر: ١٥٩٢٦٤ تاریخ انتشار: ٢٣ اسفند ١٣٩٧ - ١٥:٣٩
صفحه نخست » مطالب وسط
فائزه هاشمی: زنان در زمان پهلوی وضعیت بهتری داشتند/

افخمی در مصاحبه خود با بی‌بی‌سی می‌گوید که در تمام سال‌هایی که وزیر بوده است یک بار هم از طرف شاه خواسته نشده و حتی شاه با او به صورت دونفره صحبت هم نکرده است.نکته جالب اینجاست که شاه با وزیر مشاور امور زنان خود حتی یک بار هم گفتگوی دونفره نداشته! و امروز هستند کسانی که معتقدند زمان شاه از زمان حال به زنان اهمیت بیشتری داده می‌شد.

 فائزه هاشمی رفسنجانی، دختر مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی یکی از زنان معروف عالم سیاست است. همانی که در اوج فتنه 88 برای خرید ساندویچ از میان معترضین عبور کرده بود و چندصباحی نیز به خاطر همان ساندویچ با بهایی‌ها و منافقین هم سلول بود. او از افراد اصلی حزب کارگزاران است و نماینده مجلس نیز بوده. حالا او بعد از مدتی دوباره با یک اظهار نظر جنجالی نقل محافل اپوزیسیون خارج نشین شده است. او در آخرین مصاحبه خود مدعی شده که حکومت شاه از جمهوری اسلامی جلوتر بوده چراکه زنان در حکومت شاه جایگاه بهتری داشتند! او جمهوری اسلامی را داعشی می‌خواند که به خاطر فضای بین المللی چهره‌ی واقعی خود را نشان نمی‌دهد.

 

به گزارش رجانیوز فائزه هاشمی که هر از گاهی در مصاحبه‌ها و نوشته‌های خود جمهوری اسلامی را به باد انتقاد می‌گیرد در آخرین مصاحبه خود با یورونیوز مدعی شده که جمهوری اسلامی در حوزه زنان نسبت به زمان شاه پسرفت کرده است. او در آن مصاحبه می‌گوید:
«شما نگاه کنید در سطح روسای دانشگاه‌ها و همچنین هیات مدیره‌های سازمان‌ها ما هیچ زنی نداریم. اخیرا سه زن به عنوان سفیر انتخاب شده‌اند اما زنان در خیلی عرصه ها حذف شده اند و پسرفت شدید داشته ایم، یا قاضی زن که در زمان شاه داشتیم و مطمئنا اگر ادامه پیدا می‌کرد بیشتر هم می شد اما بعد از انقلاب، قاضی زن نداریم. بنابراین نه تنها پیشرفتی حاصل نشده که اوضاع خیلی خراب تر شده.»
 
 
 
 
 
فائزه هاشمی به دنبال زدن حرف‌های سیاسیست و می‌خواهد از زدن این حرف‌ها تخریب جمهوری اسلامی را دشت کند. برای همین است که به دروغ متوسل می‌شود. او ادعا می‌کند که زمان شاه وضعیت زنان بهتر بوده است و شاهدمثالش همین که زمان شاه قاضی زن داشتیم و الان نداریم. 
 
باید گفت که حتی شخص شاه به عنوان بالاترین مقام کشور در آن زمان زنان را موجوداتی کم عقل می‌دانسته. او در مصاحبه‌ای تصویری گفته بود:
«عقل زنان به طور کلی ناقص تر از مردان است و البته استثنائاتی هم دارد.» 
 
محمدرضاپهلوی در ادامه در خصوص اینکه آیا شهبانو(فرح دیبا) می تواند پس از او به اداره امور مملک بپردازد یا نه پاسخ نمی دهد و در مواجهه با سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه پس چرا او (فرح دیبا) را به عنوان جانشین خود انتخاب کرده است نیز پاسخی نمی دهد. 
 
برخلاف ادعای فائزه هاشمی که زمان شاه را یک دوران خوب برای بانوان مثال می‌زند، شان زن در دوران پهلوی به قدری پایین آمده بود که چه در دانشگاه و چه بیرون از آن به زن، جز ابزار تبلیغاتی دستگاه نگاه نمی‌شد.
 
اما در مورد این مسئله که در زمان شاه قاضی زن داشتیم و الان نداریم! اول باید گفت که یک مقایسه ساده بین تعداد زنان باسواد در دوران پهلوی و جمهوری اسلامی این مسئله را روشن می‌سازد که کدام یک در ایجاد فضای مناسب برای تحصیل و آموزش بهتر عمل کرده‌اند.
 
دوم هم اینکه اصولا نداشتن قاضی زن در جمهوری اسلامی دروغی واضح است. امروز در کشور بیش از هزار قاضی زن وجود دارد. زنان قاضی حتی به سمت‎های بزرگی مثل معاون دادستان در هر شهر نیز رسیده‌اند. این‌ها مقام ها و مناصب واقعی بوده و با مدل ویترینی زمان شاه فاصله بسیار دارد. مهین‌دخت داودی یکی از چهره‌های قضایی کشور در سال‌های پس از انقلاب بوده است. وی اکنون سمت معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران و سرپرست اجرای احکام مجتمع قضایی خانواده ونک دو را به عهده دارد. او در مصاحبه با فارس به این نکته اشاره می‌کند که امروز بیش از هزار قاضی زن در دادگستری داریم. او در آن مصاحبه می‌گوید:
«قبل از انقلاب خانم‌های قاضی در کل ایران 33 نفر بودند، الان بیش از 1000 نفر قاضی زن داریم که در پست های مختلف قضایی انجام وظیفه می کنند. از بدو کار دادیاری گرفته تا بالاترین شغل که دیوان عالی کشور است، مشغول انجام وظیفه هستند. قاضی زن در دادسرای دیوان عالی کشور، در دادگاه های تجدید نظر و در هر پستی که شما فکر کنید ما قضات زن داریم.»
 

از طرفی سخنان بازماندگان دستگاه پهلوی درباره زنان و جایگاه آنان در دوره پهلوی نیز می‌تواند کمک شایان توجهی به روشن‌تر شدن ماجرا کند. مهناز افخمی یکی از همین بازماندگان دستگاه پهلویست. افخمی وزیر مشاور امور زنان محمدرضا پهلوی بود. او در مصاحبه‌ای که چندسال قبل با بی‌‌بی‌سی انجام داده گفته است:

«در دوران پهلوی زن دیپلمات نداشتیم، یعنی در کادر وزارت امور خارجه زنی نبود»

 

 

 

 

 

امروز ما در ایران نه تنها تعداد زیادی از بانوان را در کادر وزارت خارجه داریم که حتی بالاتر از آن سفیر زن نیز داریم. مهناز افخمی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید زمانی که در سازمان ملل به دستور اشرف پهلوی سخنرانی کردیم تمام سفرای مرد ازین اتفاق ناراحت بودند! وضعیت زنان نه‌تنها در دوران پهلوی اسف‌بار بوده است که حتی سفرا و دیگر مقامات ایران نیز کم‌ترین توجهی به حقوق زنان نمی‌کردند. افخمی در مصاحبه خود با بی‌بی‌سی می‌گوید که در تمام سال‌هایی که مسئول بوده است یک بار هم از طرف شاه خواسته نشده و حتی شاه با او به صورت دونفره صحبت هم نکرده است. او می‌گوید:

«ولی من در تمام مدتی که دبيرکل يک سازمان حساس ايران بودم و در سه سالی که در دولت بودم، فقط يک بار يک اشاره ای از طرف شاه به مسايل شد به شخص من که آن هم در بحث دو نفره نبود، در مراسمی درست قبل از انقلاب، ايشان سوال کرد حالا که دارد شورش می شود و شلوغ می شود و انقلاب می شود و اينها همه ضد زنان است، پس اين زنانی که صحبتشان می شود که مستقل و فعال و پر انرژی هستند، کجا هستند؟ اين تنها مورد بود و يک مورد جزيی ديگر که ايشان پيامی برای من فرستاد.»

 

 

 

 

 

جالب است محمدرضا پهلوی در همان یک جلسه‌ای که با افخمی داشته از او می‌پرسد که چرا زنان جلوی انقلاب را نمی‌‎گیرند؟ آن هم با این استدلال که آزادی آنان در خطر است! حال اینکه مراد شاه از آزادی چه چیزی بوده است خدا می‌داند. اما نکته جالب اینجاست که شاه با وزیر مشاور امور زنان خود حتی یک بار هم گفتگوی دونفره نداشته است! و امروز هستند کسانی که معتقدند زمان شاه از زمان حال به زنان اهمیت بیشتری داده میشد.

 
علاوه بر این‌ها امروز در جمهوری اسلامی زنان بیش از مردان وارد دانشگاه‌ها می‌شوند، و تعداد اساتید زن در دانشگاه‌ها نیز در نوع خود چشمگیر است. فائزه هاشمی که امروز از پسرفت جمهوری اسلامی در حوزه زنان سخن می‌گوید خود در دانشگاه تدریس می‌کند و در مجلس شورای اسلامی هم نماینده بوده است. باید از او پرسید که در زمان شاه چند استاد دانشگاه زن را می‌تواند نام ببرد؟ مراد فائزه هاشمی از آزادی نیز آزادی جنسی و کاباره‌ایست. و جمهوری اسلامی احتمالا به خاطر بستن درب کازینوها و کاباره‌ها پسرفت کرده است.
 
او در ادامه‌ی همان مصاحبه با عقده گشایی پا را از این هم فراتر می‌گذارد و می‌گوید:
« اینکه می گویند مرغ یک پا دارد و حاضر نیستند هیچ چیزی را تغییر بدهند و علیرغم همه تلاش ها و هزینه های زنان، تغییر به کندی صورت می گیرد به دلیل سیاسی دیدن مسائل زنان و گره زدن آن به دین آن هم از نوع رادیکال و تند است. یک جور به نظر من به داعش تنه می زند و تفکرات داعشی است. کمی ملایم تر از داعش که اگر رویشان می شد مثل داعش عمل می کردند اما جامعه ایران و نگاه‌های بین المللی چنین اجازه ای نمی دهند.»
 
فائزه هاشمی جمهوری اسلامی را داعشی می‌داند که فرصت بروز چهره‌ی واقعی خود را ندارد! این یک توهین آشکار به کلیت نظام و کشور است. او با بیان یک سری از استدلال‌های دروغ مثل نداشتن قاضی زن نتیجه‌ای سیاسی می‌گیرد. امروز بر هیچ عاقلی پوشیده نیست که زنان در جمهوری اسلامی در همه‌ی عرصه‌ها حضور فعال و درخشان دارند. چیزی که تصور آن در زمان پهلوی اتفاقی محال است.
 
باید گفت که مشکل فائزه هاشمی و یا بالاتر از آن خانواده هاشمی با انقلاب اسلامی از آنجاست که آنان خود را صاحب مردم و انقلاب می‌دانستند. «محمود علیزاده طباطبایی» وکیل خانواده هاشمی در مصاحبه با روزنامه آرمان خاطره جالبی را بیان کرده که کلید معمای خانواده هاشمی است. او در آن مصاحبه می‌گوید:
« فشارها و هجمه‌ها بعد از اتفاقات سال ۸۸ نسبت به آیت الله هاشمی و خانواده‌شان خیلی زیاد بود، به طوری‌که فائزه، مهدی و حسین مرعشی زندان بودند. روزی در نبود آیت‌الله به منزلشان رفتم و با عفت خانم صحبت کردم و سعی کردم کمی آرامشان کنم اما به محض ورود حاج‌آقا، ایشان از شدت عصبانیت گویی منفجر شدند و با تندی خطاب به ایشان گفتند: «شما در جوانی شجاع‌تر بودید، الان از چی می‌ترسید که سکوت کرده‌اید! ما که اصل انقلاب و نظام هستیم، باید سه تا از فرزندان ما در زندان باشند و شما هیچی نگویید! من این ۴ بچه را جلوی زندان‌ها بزرگ کردم» »
 
همان‌طور که وکیل خانواده هاشمی در خاطره خود تعریف می‌کند، خانواده هاشمی رفسنجانی گمان می‌کردند که اصل نظام آن‌ها هستند و توقع داشتند که اگر قانون شکنی نیز می‌کنند کسی با آنان کار نداشته باشد. برای همین بعد از مواجه‌ی قانونی با آنان، در روزنامه‌ها و مصاحبه‌هایشان تا می‌توانند به جمهوری اسلامی حمله می‌کنند. این درست شبیه همان رفتاریست که پهلوی خارج نشین می‌کند! او هم گمان می‌کند که کشور ارث پادشاهی اوست. درست مثل فرزندان مرحوم هاشمی که تا جلوی فسادشان گرفته شد، شروع کردند به مخالفت با جمهوری اسلامی!




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه