نامه نمایندگان مجلس به سران سه قوه پیرامون عملکرد ضعیف زنگنه
کد خبر: ١٥٩٢٢١ تاریخ انتشار: ١٣ اسفند ١٣٩٧ - ١٠:٤٢
صفحه نخست » مطالب وسط
نامه نمایندگان مجلس به سران سه قوه پیرامون عملکرد ضعیف زنگنه

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت:اخیراً تعدادی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به سران سه قوه خواستار پیگیری وضعیت فروش نفت و همچنین عملکرد وزارت نفت در این زمینه توسط قوای سه‌گانه شدند.

 
هدایت الله خادمی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ثامن پرس در خصوص وضعیت فروش نفت و تمایل و توانایی وزارت نفت به ‌ویژه آقای زنگنه برای فروش نفت، اظهار داشت: عملکرد زنگنه و تیم همراه او در شرایط فعلی به شکلی نیست که پاسخگوی شرایط تحریمی باشد و به نظر می‌رسد انگیزه‌ای برای دور زدن تحریم‌ها برای فروش نفت در وزارت نفت وجود ندارد.
 
وی افزود: به نظر من تیم زنگنه در وزارت نفت نتوانست در این چند سال عملکرد خوبی از خود به‌جای بگذارد؛ در حقیقت این تیم نه ‌تنها خوب عمل نکرد، بلکه ظاهراً علاقه‌مند هم نیست که عملکرد خود را در راستای فروش نفت و مدیریت نفتی بهبود ببخشد.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس تمام تلاش خود را برای تحرک بیشتر تیم زنگنه در وزارت نفت به کار بست، یادآوری کرد: تاکنون بارها از آقای زنگنه و تیم همراهش خواستیم تا به مجلس بیاید؛ بارها به او درباره کم‌کاری‌ها تذکر داده‌ایم، اما در حقیقت و در عمل این تذکرها و این اقدامات مجلس نتوانست عملکرد وزارت نفت را بهتر کند.
 
نامه نمایندگان مجلس به سران سه قوه پیرامون عملکرد ضعیف زنگنه
 
خادمی ضمن برشمردن برخی از اقدامات صورت گرفته توسط مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اخیراً تعدادی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به سران سه قوه خواستار پیگیری وضعیت فروش نفت و همچنین عملکرد وزارت نفت در این زمینه توسط قوای سه‌گانه شدند.
 
وی در توضیح این نامه گفت: این نامه با دلایل و مستندات زیادی، کم‌کاری‌های وزارت نفت را مطرح می‌کند؛ در این نامه به وضعیت وزارت نفت در دوران زنگنه و مدیریت ضعیف او پرداخته‌شده است.
 
مدیریت زنگنه به درد شرایط تحریم نمی‌خورد
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین افزود: در طول ۵ سال گذشته به‌ویژه ماه های اخیر وضعیت وزارت نفت به شکل بسیار نامطلوبی رسیده است؛ فروش نفت تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و اداره این وزارتخانه به شکلی نیست که در شرایطی مثل شرایط فعلی جامعه که مشکلات اقتصادی زیادی به وجود آمده، به کمک اقتصاد کشور آمده و مطلوب باشد.
 
خادمی با انتقاد از مدیریت نامطلوب بر وزارت نفت تصریح کرد: نحوه فروش نفت در شرایط فعلی به شکلی نیست که اقتصاد کشور در شرایط تحریم را پیش ببرد و با تحریم‌های نفتی اگر این تحریم‌ها را دور نزنیم، تضمینی برای فروش همین میزان نفت هم وجود ندارد؛ برای مقابله با تهدیدهای اقتصادی، فروش نفت و حل مشکلات نیازمند انگیزه و مدیریت بیشتر از سوی وزیر نفت در این زمینه هستیم.
 
وی با بیان اینکه مطالبه اصلی بسیاری از نمایندگان تغییر مدیریت وزارت نفت است، گفت: در این نامه اشاره شده است که ایران به‌عنوان یک کشور تولیدکننده گاز متأسفانه امروز بازار گاز منطقه را از دست داده است؛ همچنین مشکلات زیادی بر سر راه‌اندازی پالایشگاه‌ها به وجود آمده از طرف دیگر نیروهای زیادی در این حوزه از کار بیکار شده‌اند درحالی‌که پتانسیل استفاده از آن‌ها وجود دارد.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این نکته که وزارت نفت همه را از خود ناامید کرده است، خاطرنشان کرد: قراردادهای مشکل‌دار زیادی بسته شد و همچنان تکلیف قراردادهای قبلی مشخص نیست به‌طوری‌که همچنان وضعیت کرسنت و طرف دیگر ایران مشخص نبوده و همچنین دلیل به بن‌بست رسیدن این قرارداد مشخص نشده است.
 
خوش‌بینی زنگنه به غرب بازار شرق را از دست ایران خارج کرد
 
خادمی بابیان اینکه خوش‌بینی وزیر نفت به کشورهای اروپایی همچنان ادامه دارد تصریح کرد: در دوران فعلی وزارت نفت، بزرگ‌ترین ضربه‌ای که کشور خورد اعتماد به کشورهای اروپایی بود؛ زنگنه به همراه تیمش تمام توجه خود را معطوف به کشورهای غربی کرد و به همین خاطر بازار کشورهای شرقی به ‌ویژه جنوب شرق آسیا را از دست داد.
 
وی افزود: رفتارهای غرب گرایانه دولت و وزارت نفت باعث شد که کشورهای شرقی در روابط خود با ایران سرد شوند؛ پیش‌ازاین ایران نفت خود را به این کشورها می‌داد و در قبال آن کالاهای موردنیاز خود را دریافت می‌کرد و به همین جهت مشکلی در فروش نفت و یا تأمین مواد ضروری خود نداشت، اما از وقتی‌که برجام به نتیجه رسید دولت گمان کرد که آمریکا و کشورهای اروپایی می‌توانند جای کشورهای شرقی را بگیرند و به همین خاطر روابط خود با کشورهای شرقی را به هم زدند.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن برشمردن برخی از اقدامات ناشایست دولت و وزارت نفت در ارتباط‌ گیری با کشورهای شرقی، عنوان کرد: وزارت نفت در ابتدا گمان می‌کرد که کشورهای اروپایی می‌توانند جای همه دنیا را پر کنند، اما در حال حاضر نه‌تنها رابطه ما با کشورهای اروپایی درست نشد بلکه ارتباط خود را با کشورهای شرقی و آسیایی نیز از دست دادیم و به همین خاطر فروش نفتمان به‌یک‌باره کاهش پیدا کرد و امروز وزیر نفت توانایی مدیریت این وزارت خانه را ندارد.
 
خادمی همچنین گفت: طی ماه ها رفتارهای غلط وزارت نفت باعث ناراحتی چینی‌ها و همچنین خروج آن‌ها از برخی میادین ایران بود که همه این‌ها به خاطر ورود شرکت‌های اروپایی به میادین گازی ایران صورت گرفته بود، اما درنهایت بعد از رفتن اروپایی‌ها دوباره ایران مجبور شد تیم‌هایی را برای مذاکره به چین بفرستد و پاسخ چینی‌ها کاملاً روشن بود به‌طوری‌که اعلام کردند شما هر زمان که خودتان احتیاج دارید به سراغ ما می‌آیید و نمی‌توان روابط پایداری با ایران به خاطر این تغییرات داشت.
 
وی با بیان اینکه در شرایط تحریم نفتی ایران خروج چین از میادین گازی و از دست دادن خریداران نفتی در شرق آسیا بدترین اتفاقی بود که برای کشور افتاد، یادآوری کرد: اگر درزمانی قرار داشتیم که همه اروپایی‌ها در کشور حضور داشته و نفت ایران را می‌خریدند قهر کردن چین برای ما اهمیتی نداشت، اما اکنون تنها راه ما برای فروش نفت و یا حتی دور زدن تحریم‌ها، ارتباط با کشورهای آسیای شرقی است.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: امروز برای تأمین کالاهای ضروری و استراتژیک خود نمی‌توانیم روی کشورهای غربی حساب کنیم؛ چراکه آن‌ها در پازل آمریکا بازی کردند، اما تنها کشورهای شرقی هستند که به خاطر رقابت با کشورهای غربی و همچنین برخی نیازهای خود حاضر به همکاری با ایران شده و در برابر نفت کالاهای ضروری و استراتژیک را به ما می‌دهند.
 
زنگنه انگیزه کافی برای دور زدن تحریم‌ها ندارد
 
خادمی در ادامه افزود: اگرچه این نیاز در کشورهای شرقی وجود دارد و ما هم تمایل داریم که در شرایط تحریمی به خاطر دور زدن تحریم‌ها با آن‌ها ارتباط بگیریم، اما حقیقت آن است که انگیزه کافی در شخص آقای زنگنه و تیم او برای ارتباط با کشورهای آسیای شرقی وجود ندارد؛ وضعیت ایران با شرکای شرقی خود در این شرایط با این عملکرد وزارت نفت روزبه‌روز بدتر می‌شود.
 
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر لزوم دور زدن تحریم‌ها در شرایط فعلی اظهار کرد: کشور ما در شرایط عادی بالغ‌بر دو و نیم میلیون بشکه نفت و میعانات گازی به فروش می‌رساند، اما اکنون می‌بینیم آمریکا کشورهای خریدار نفت ایران را مجاب کرده است که دیگر نفت خود را از ایران تأمین نکنند و طبیعی است که فروش نفت ما به‌شدت کاهش پیدا کند.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه زمان زیادی نمی‌توان با این حجم از فروش نفت کشور را اداره کرد و بودجه سال بعد نیازمند راه‌های جدیدی برای فروش نفت است، خاطرنشان کرد: اگرچه دور زدن تحریم‌ها کار سخت و مشکلی است اما مدیریت در شرایط فعلی باید به شکلی باشد که از پس این کار مشکل بربیاید.
 
خادمی در ادامه افزود: در شرایط فعلی که کشور به لحاظ اقتصادی با مشکلاتی مواجه شده است تا استقلال کامل از درآمدهای نفتی نیازمند فروش نفت هستیم و با توجه به عملکرد قبلی وزارت نفت بسیار بعید است که تیم آقای زنگنه در شرایط فعلی بتوانند به شکل صحیح مدیریت اقتصادی وزارت نفت را به سرانجام برساند و یا این‌که در دور زدن تحریم‌ها اقدام مؤثری انجام دهد.
 
نیاز کشور به یک تیم قوی برای آغاز دور زدن تحریم‌ها
 
وی با تأکید بر اینکه اگر آمریکا اصرار بر کاهش تولید نفت داشته باشد عملکرد تیم آقای زنگنه نیز باید تغییر کند، خاطرنشان کرد: صادرات نفتی ما به‌شدت کاهش پیدا کرده است، یک تیم قوی لازم است تا دور زدن تحریم‌ها را آغاز کند؛ در حقیقت لازم است که تیم آقای زنگنه و حتی خود او تغییر کند و این مطالبه بسیاری از نمایندگان است.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: بارها این نکته را به شخص آقای روحانی گوشزد کرده‌ایم و درنهایت به خاطر بی‌توجهی مجبور شدیم که نامه‌ای به سران سه قوه بنویسیم هرچند که تاکنون پاسخی برای آن دریافت نکرده‌ایم؛ این نامه حدود ۴۵ روز است که آماده شده و برای سران سه قوه ارسال شده است که هرچند ناراحتی زنگنه را نیز به دنبال داشت، اما هنوز پاسخ مشخصی از سران سه قوه به مجلس نرسیده است.
 
خادمی در پایان تصریح کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر به این نامه پاسخ داده شود چراکه محور اصلی این نامه عدم توانایی تیم زنگنه برای دور زدن تحریم‌ها بوده و همچنین نگرانی‌های زیادی نسبت به کاهش فروش نفت وجود دارد؛ از طرف دیگر رابطه ما با بسیاری از کشورها برای فروش نفت و مشتقات آن بسیار ضعیف شده تا جایی که بازار گاز منطقه‌ای خود را از دست داده‌ایم.
 
 
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه