رأی‌الیوم: ملاحظات امنیتی موجب شد سفر اسد به تهران محرمانه باشد
کد خبر: ١٥٩٢١٣ تاریخ انتشار: ١١ اسفند ١٣٩٧ - ١٧:٣٧
صفحه نخست » آخرین اخبار
رأی‌الیوم: ملاحظات امنیتی موجب شد سفر اسد به تهران محرمانه باشد

 روزنامه منطقه‌ای رأی‌الیوم در تحلیلی به مناسبت سفر بشار اسد به تهران، راز مخفیانه بودن این سفر را مقابله با تحرکات جاسوسی آمریکا توصیف کرد.
به گزارش انتخاب، عبدالباری عطوان در این یادداشت ضمن بررسی ابعاد مختلف سفر مهم بشار اسد می‌نویسد: اینکه بشار اسد شخصا برای تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری ایران، به این کشور سفر کند، منعکس‌کننده یک تحول راهبردی بی‌سابقه است.
این اولین بار است که از زمان آغاز بحران سوریه، اسد به پایتختی غیر از مسکو می‌رود؛ امری که منعکس‌کننده حالتی از اعتماد، اقدامات امنیتی دقیق و بهبود اوضاع سوریه در سطوح مختلف است.
انتخاب تهران از سوی بشار اسد، برای اینکه اولین مقصد او باشد، نشان‌دهنده عمق روابط استراتژیک بین دو کشور و ایستادگی آنها در یک جبهه واحد در برابر تروریسم و طرح غربی آمریکایی در منطقه است که به معنای ارسال پیامی برای آمریکا و اسرائیل است، مبنی بر اینکه نیروهای ایرانی در سوریه باقی می‌مانند.
قطعا این سفر برای هماهنگی در خصوص چگونگی برخورد با تهدیدات اسرائیل و آمریکا انجام شد؛ این سفر همچنین پاسخی به تمام ادعاهایی بود که در برخی رسانه‌ها در خصوص محاصره اسد در کاخش مطرح می‌شد.
نکته مهم در این سفر، دیدار اسد با حسن روحانی بود که در جریان آن، رئیس‌جمهور ایران، اسد را از نتایج نشست سه جانبه سوچی، با حضور ایران، روسیه و ترکیه آگاه کرد. اینکه رئیس‌جمهور سوریه به‌صورت مستقیم و از همتای ایرانی خود آنچه در سوچی گذشته را بشنود، تفاوت زیادی دارد با دریافت پیام‌های کتبی یا شفاهی نمایندگانش در این باره.
 مسئله دیگری که نمی‌توان از آن گذشت، صحبت‌های دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، علی شمخانی بود که طی آن تصریح کرد محور مقاومت بیش از 90 درصد اهدافش در سوریه را محقق کرده است.
این اظهارات همزمان شد با رونمایی ایران از زیردریایی خود که قادر به شلیک موشک‌های بالستیک است و همچنین، رونمایی از موشک جدیدی که برد آن به 1300 کیلومتر می‌رسد و توان حمل کلاهک‌های هوشمند را دارد. ضمن اینکه مانورهای دریایی ایران در تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند نیز تا سه روز به طول انجامید.
رأی‌الیوم در ادامه می‌نویسد: نمی‌دانیم بشار اسد چگونه به تهران پرواز کرد؛ همان‌طور که از هیئت همراه او و مسیر هواپیمایی که وی در آن بود و نظامی یا شهری بودن آن، اطلاعی نداریم. اما می‌دانیم که وی بدون هیچ مانعی به سلامت به دمشق بازگشت و طبق عادتِ اینگونه دیدارها، پس از پایان یافتن علنی آن‌ و بازگشت سالم رئیس‌جمهور سوریه به پایتخت این کشور، سفر اسد به تهران علنی شد. همچنان‌که سفرهای قبلی او به مسکو نیز به همین شکل انجام شد. علت این مسئله آن است که آسمان سوریه پر است از جنگنده‌های آمریکایی و غربی و دهها ماهواره جاسوسی که گفته می‌شود حتی حرکت مورچه روی زمین را تشخیص می‌دهند؛ در چنین شرایطی، ملاحظات امنیتی ضروری به نظر می‌رسد.
باید بگوییم این سفر، منعکس‌کننده شتاب در بهبود اوضاع سیاسی و نظامی سوریه است و چه بسا در آینده نزدیک، زمینه‌ساز سفرهای دیگر بشار اسد به دیگر پایتخت‌های عربی و غیرعربی باشد. البته اسد ترجیح می‌دهد دیگران پیش او بروند.
همچنین وبسایت خبری عرب‌زبان «جاده ایران» در گزارش مشابهی می‌نویسد: سردار سلیمانی شخصا بشار اسد را در این سفر همراهی می‌کرد. محرمانه ماندن،  ویژگی بارز این سفر بود، تا از انتشار اخباری در این مورد که ممکن بود مهمان ویژه ایران را در معرض خطر قرار دهد، جلوگیری شود. علت کوتاهی سفر نیز همین مسائل امنیتی بود. پنهان کردن مسئله سفر اسد به تهران با هدف تضمین عدم انتشار این خبر تا پیش از زمان موعد، صورت گرفته است.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه