مرحوم سلحشور برای سینما مانیفست ارائه کرد
کد خبر: ١٥٩٢١١ تاریخ انتشار: ٠٩ اسفند ١٣٩٧ - ١٠:٤٢
صفحه نخست » مطالب وسط
گزارش کامل از مراسم بزرگداشت سلحشور
مرحوم سلحشور برای سینما مانیفست ارائه کرد

آیین بزرگداشت مرحوم «فرج‌الله سلحشور» با حضور خانواده و جمعی از هنرمندان روز چهارشنبه هشتم اسفند در خبرگزاری تقریب برگزار شد.

گروه فرهنگی صابرنیوز: آیین بزرگداشت مرحوم «فرج‌الله سلحشور» علمدار هنر انقلاب اسلامی به‌مناسبت سومین سالگرد درگذشت اولین سینماگر سینمای قرآنی در این مراسم با حضور خانواده‌ وی، با حضور برخی از نمایندگان مجلس، مدیران صداوسیما و فعالان فرهنگی  چهارشنبه هشتم اسفند ماه در خبرگزاری تقریب برگزار شد.
 

امیری:مرحوم سلحشور برای سینما مانیفست ارائه کرد/ ماجرای فروش ملک سلحشور برای پرداخت حقوق عوامل

سلمان امیری دبیر جشنواره عکس وحدت در مراسم بزرگداشت فرج‌الله سلحشور ضمن خوش آمدگویی و تبریک ولادت حضرت زهرا (ص) در رابطه با گرامیداشت یاد و خاطره هنرمند فقید و ارزشی کشورمان مرحوم سلحشور گفت: پس از فوت آقای سلحشور گفتمان ایشان در رابطه با سینما در طی این سال‌ها مجهور مانده است.

 وی اظهار کرد: هرساله تنها قبل و بعد از جشنواره نقدهایی در رابطه با ولنگاری فرهنگی و اباحی‌گری در سینما مطرح می‌شود و دوستان هنرمند و روشنفکر می‌گویند، اگر راهکاری برای این مسائل وجود دارد، مطرح کنید اما کمتر کسی راه‌کار ارائه می‌دهد و عاقبت این جریان به انتقاد منتهی می‌شود.

امیری افزود: مرحوم سلحشور در رابطه با سینما برنامه داشت و برای سینما یک مانیفست ارائه کرد، درواقع موضوعی که همیشه مرحوم سلحشور به آن اشاره داشت آیه‌ آخر سوره یوسف بود که شامل پنج ویژگی می‌شد. 

« حتی مرحوم سلحشور قصه‌های تبیان را هم در همین رابطه ساخت اما کمتر در طی این سال‌ها به آن پرداخته شده است و به این موضوع که چرا حضرت آقا سلحشور را آبروی سینمای ایران معرفی کردند، پرداخته نشده است.»

دبیر جشنواره وحدت ادامه داد: زمانی که رئیس دولت اصلاحات به دیدار رهبر واتیکان رفت، فیلم اصحاب کهف را با خود برد چراکه در همه جای دنیا مرحوم سلحشور بدون خراب کردن چارچوب‌ها ، سیاه‌نمایی و از بین بردن ارزش‌ها، با مبنای قرآنی سفیر فرهنگی کشورمان بود و به اعتلای جمهوری اسلامی کمک می‌کرد. 

وی با اشاره به عملکرد خالصانه مرحوم سلحشور یادآور شد: وی پس از یک پروژه و در حالی که صداسیما نمی‌توانست هزینه عوامل را تامین کند ملک شخصی خود را به امانت بانک گذاشت تا وام گرفته و حقوق عوامل خود را پرداخت کند و از این رو به حق الناس بسیار اهمیت می‌داد.

علی‌اکبری:سلحشور با اجرای «ایوب پیامبر» به تئاتر هویتی‌ معنوی داده بود

محسن علی اکبری ،کارگردان و نویسنده مطرح سینما و تلویزیون در مراسم آیین بزرگداشت فرج الله سلحشور گفت: مرحوم سلحشور برای ما جوانان دهه ۵۰  چنان جذابیتی ایجاد کرده بود که سینما را نادیده گرفتیم  و به مسجد رفتیم. 

وی ادامه داد: محبت و علاقه مرحوم سلحشور به اهل بیت علیهم السلام باعث شده‌ وی باکمترین امکانات به ساخت  سریال‌های مذهبی  اقدام کند.

این نویسنده و کارگردان مطرح سینما اظهار داشت: به جرات می‌توان گفت زنده یاد سلحشور اولین کسی بود که جرقه تئاتر دینی مانند ایوب پیامبر و حّر را در همان دهه‌های 50 در مسجد جواد الائمه زد.

وی با بیان اینکه ما باید کاری کنیم که مساجد ما از جوانان لبریز باشد، گفت: مرحوم سلحشور توانسته بود در همان زمان مسجد را به یک کانون فرهنگی تبدیل و شور و شوق را به جوانان برگرداند.

علی اکبری تاکید کرد:  این اقدام سلحشور باعث شد که ما جوانان پا به عرصه  مسجد گذاشته وبا  خدا، قرآن و مسجد  آشنا شویم.

این نویسنده  افزود:  فیلم «گورکن» که مرحوم سلحشور در زمان موشک‌باران اهواز آن را کارگردانی می‌کرد برای مردم آن شهر به یک امیدی تبدیل شده بود و روحیه را در بین مردم زنده کرده بود.

وی با بیان اینکه در‌‌ فیلم «پرواز در شب» اقتداری که سلحشور به مهدی نریمان داده بود قابل انکار نیست، تاکید کرد:  سلحشور با اجرای تئاتر ایوب پیامبر به تئاتر هویتی‌ معنوی داده بود .

علی اکبری در پایان خاطر نشان کرد: امثال سلحشور می‌توانستند تئاتر را دینی و قرآنی کنند و به کارهای مذهبی جان تازه‌ای بدمند.

شورجه:عمده فعالیت‌ مرحوم سلحشور در راستای تقریب مذاهب بود

جمال شورجه کارگردان و نویسنده مطرح سینمای ایران و تلویزیون در مراسم بزرگداشت مرحوم سلحشور که در این خبرگزاری برگزار شد ضمن تبریک و تهنیت ایام ولادت حضرت زهرا (س) اظهار داشت: در حقیقت مرحوم سلحشور عمده فعالیت خود را در زمینه تقریب مذاهب انجام داده بود.

وی گفت: همانطور که سلمان امیری مدیر مسئول خبرگزاری تقریب اشاره کردند از جمله فعالیت های مرحوم سلحشور این بود که فیلم اصحاب کهف را نزد پاپ می‌برد و شبانه روز تلاش های فراوانی برای این فیلم انجام داد.

شورجه تصریح کرد: در واقع تمام داستان هایی که مرحوم سلحشور به آن وارد می‌شد مشترک ادیان و مورد توجه تمامی ادیان قرار می‌گرفت و سعی میکرد تقریب را بین تمامی مذاهب گسترش دهد.

این کارگردان افزود: مرحوم سلحشور با قرآن احادیث و روایات پیامبران (ع) مانوس بودند در نوجوانی و در مدرسه فعالیت هایی در زمینه تئاتر های مذهبی، و کارهای فرهنگی داشت.

سلحشور:هنرمند دینی کار با اخلاص می‌کند و در پی شهرت نیست/ مرحوم سلحشور دنبال اصلاح سینما بود

حجت‌الاسلام بصیر سلحشور فرزند مرحوم فرج الله سلحشور کارگردان انقلابی کشورمان در مراسم در آیین بزرگداشت پدر بزرگوارشان که عصر امروز در خبرگزاری تقریب برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت میلاد حضرت فاطمه(س)، با اشاره به وضعیت فرهنگی کشور گفت: انقلابی ها باید با سختی و جهاد در کار فرهنگی پیش بروند.

وی در ادامه به موضوع هنر دینی پرداخت و گفت: حوزه باید در این زمینه وارد صحنه شود و کار علمی و نرم افزاری انجام دهد.

سلحشور با بیان اینکه امروز مهمترین بازوی شیطان هالیوود است، تصریح کرد: جنگدین و شیطان یک جنگ هزار درصد نابرابر است، امروز هم همینطور است؛ قدرت فیلم سازی هالیوود هزار برابر ماست، تمام امکانات مالی دنیا در اختیارش است و در توان ما نیست که دنبال شکست رکورد هالیوود باشد و دغدغه ما نباید این باشد، لذا مرحوم سلحشور می‌گفت که ما در کنار هم میتوانیم کاری کنیم، پس باید در کنار هم حرفهای خوب در سینما بزنیم.

وی ادامه داد: دغدغه هنرمند دینی، دین است نه شهرت، چرا که شهرت، غرور و کبر می آورد و  فرق هنر دینی با غیر دینی این است که مثلا در هنر دینی، هنرمند وقتی مسجدی می سازد، درصدد این نیست که بگویند چه معمار خوبی است! بلکه می‌خواهد بگویند چه مسجد با صفایی! اما دغدغه هنرمند غیر دینی خودش است.

فرزند مرحوم سلحشور تأکید کرد: سعی کنیم در سینما حرفهای خوب بزنیم و با اخلاص باشیم، مرحوم سلحشور با اخلاص می نوشت و دنبال اصلاح مردم و سینما بود.

سلحشور خاطر نشان کرد که هنر دینی کار علمی می برد که این هم  کار اساتید حوزه و دانشگاه است، ما در هنر دینی دغدغه موضوع نداریم و در این زمینه وسعت کار داریم، انشالا این ثروت بالقوه به بالفعل تبدیل شود.

زین‌العابدین:کلید طلایی موفقیت سلحشور باور به هنر اسلامی بود/ پروژه حضرت موسی وارد فاز اجرایی شد

مجید زین‌العابدین مدیر شبکه یک سیما در مراسم بزرگداشت، فرج الله سلحشور که عصر امروز در خبرگزاری تقریب برگزار شد، اظهار داشت: خلأ مرحوم سلحشور  را واقعا احساس می کنیم، اما فکر و آثار وجود ایشان را همیشه با خود حس می کنیم، ایشان سنگ بنایی گذاشتند که قابل ادامه دادن است.

وی سپس به بیان ویژگی های شخصیتی مرحوم سلحشور پرداخت و گفت: ایشان در حیطه هنر اسلامی به کار خود باور داشت و همین رمز و کلید طلایی موفقیتش بود.

زین العابدین خاطر نشان کرد: مرحوم سلحشور در باورهای خود اعوجاج نداشت و ثابت قدم بود، باید در مورد شخصیت ایشان تأمل بیشتری داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به طرح فیلم حضرت موسی(ع) که مرحوم سلحشور نویسندگی آن را انجام داده است، گفت:امیدوارم این کار توسط صدا و سیما ادامه پیدا کند و هرچه سریعتر وارد فاز اجرایی شود.

زندباف:ساخت «موسی» به دست سلحشور اتفاقی جهانی بود/ اهل تسنن بارها کارهای سلحشور را دیده‌اند

حسین زندباف کارگردان و تدوینگر کشورمان در بزرگداشت مرحوم سلحشور به مناسبت سومین سالگرد فوت ایشان با ذکر خاطره‌ای گفت: یکی از دوستان به مکه مشرف شده بود و در مغازه‌ای متوجه تصویر حضرت یوسف روی دیوار مغازه می‌شود، لذا سلحشور با داستان قرآنی‌اش مرزهای کشور را هم درنوردیده بود.

تهیه کننده فیلم «شب‌های روشن» ادامه داد:گاهی آدم احساس نمی‌کند که ایشان از دنیا رفته‌اند؛ فرج‌الله سلحشور شیعه‌ای بود که سریال قرآنی او را حتی اهل تسنن بارها و بارها دیده‌اند.

وی در پایان گفت:فرج‌الله سلحشور اگر سریال «موسی» را می‌ساخت بدون شک اتفاقی جهانی می‌افتاد.

در پایان مراسم بزرگداشت مرحوم سلحشور از حجت الاسلام بصیر سلحشور به نمایندگی از خانواده این کارگردان متعهد و انقلابی تقدیر به عمل آمد.

همچنین در این مراسم حاضرین با نگارش جمله‌ای کوتاه بر روی عکسی از مرحوم سلحشور و مقام معظم رهبری مقام یاد و خاطره وی را گرامی داشتند.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه