رئیس آمریکاییFATF: دلار ۱۴ هزار تومانی کار ما بود
کد خبر: ١٥٩٢٠٦ تاریخ انتشار: ٠٨ اسفند ١٣٩٧ - ١٠:١٠
صفحه نخست » مطالب وسط
رئیس آمریکاییFATF: دلار ۱۴ هزار تومانی کار ما بود

در حالی برخی مقامات دولتی بر ضرورت تصویب لوایح FATF - الحاق ایران به پالرمو و CFT - در مجمع در راستای مقابله با تحریم‌ها تاکید دارند که مقامات ارشد آمریکایی به شدت موافق ایجاد این زیرساخت‌ها توسط ایران هستند.

 برخی مقامات ارشد دولتی تاکید دارند در راستای مقابله با تحریم‌های آمریکا ضرورت دارد مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصویب لوایح مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی FATF یعنی لوایح الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌ یافته فراملی (پالرمو) و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) موافقت کند.
 دیروز حسن روحانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سالانه بانک مرکزی درباره این موضوع گفت: شما اگر با بانک‌های دنیا رابطه راحت‌تری داشته باشید اقتصاد پیش می‌رود. بانک‌ها در این باره باید صحبت کنند. اگر رابطه ما با گروه اقدام مالی قطع شود، فعالیت بانکی ما در سطح دنیا با مشکل مواجه می‌شود.
به گزارش فارس، روحانی با انتقاد از تعلل نهادهای تصمیم‌گیر [مجمع تشخیص مصلحت نظام] درباره تصویب دو لایحه مرتبط با FATF و با‌اشاره به مشکل ایجاد شده در بازار گوشت، افزود: نمی‌آیند واقعیت‌ها را به مردم بگویند. تا یک مشکل پیش می‌آید می‌گویند مدیریت دولت. بفرمایید جواب دهید! مدیریت دولت بوده این مشکل را به وجود آورده؟ یا شما بودید این مشکل را به وجود آوردید؟ چرا این مشکل را برای مردم به وجود می‌آورید؟ چرا امروز و فردا می‌کنید؟
به گزارش فارس، این اظهارات توسط برخی مقامات ارشد دولتی در حالی بیان می‌شود که مقامات ارشد آمریکایی و رئیس‌FATF صراحتا به عکس این ادعا اعتراف و اذعان می‌کنند. در جلسه استماع کنگره آمریکا در سپتامبر ۲۰۱۸ (شهریورماه ۱۳۹۷) یعنی همزمان با اوج گیری قیمت دلار در بازار آزاد و وضعیت بلاتکلیف لایحه الحاق ایران به کنوانسیون CFT در مجلس شورای اسلامی، مارشال بیلینگزلی دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا که همزمان ریاست FATF را هم بر عهده‌دارد، صراحتا اعلام کرد: تلاش‌های ما همراه با سوء مدیریت و فساد در اقتصاد ایران هم اکنون به نتایجی دست یافته است و من امروز به کنگره یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی این روزهای ایران را نشان می‌دهم و این شاخص، ارزش ریال نسبت به دلار آمریکاست. در طول تاریخ تحریم‌های ایران ما چنین افتی را در ارزش ریال ندیده ایم. ریال ایران اکنون به اندازه یک صد و چهل هزارم دلار معامله می‌شود [یک دلار معادل ۱۴۰ هزار ریال است] و دو سوم ارزش خود را از دست داده است.
بیلینگزلی در بخش دیگری از این جلسه کنگره گفت: تاکید بر ضرورت تشکیل و اجرای رژیم‌های ضدپولشویی توسط کشورها به شدت مورد احتیاج است. نمی‌توانم به شما بگویم این کار چقدر اهمیت دارد. قبلا هم‌اشاره کرده بودم که شرکت‌های پوششی زیادی در پاناما وجود دارد. در بقیه کشورها مانند لتونی و قبرس نیز وضعیت به همین صورت است. آنها نیاز به کمک و تشویق نیاز دارند. در رابطه با اختیارات اضافی، خوشحال می‌شویم که با کمیته کنگره کار کنیم. من در جلوی کمیته کنگره شهادت داده‌ام در مورد اینکه می‌توانیم برای اطلاعاتی که منجر به تشخیص حساب‌های بانکی مشکوک و دیگر ابزارهای ارزشمند در راستای مقابله با تامین مالی تروریسم می‌شود، جایزه پیشنهاد دهیم. اقدامات این چنینی می‌تواند مفید باشد.
یک نکته کلیدی برای حفظ فشار، به نظرم این نکته خوبی است که ما کارهای خود را بهتر است در چارچوب همکاری‌های چندجانبه پیش ببریم. البته همه جا اینگونه نیست و بعضی مواقع ما مجبوریم برای حفظ منافع‌مان به تنهایی عمل کنیم. اما ایران دقیقا جایی است که نیاز به همکاری گسترده داریم.
 ما در واقع از حمایت تمام شش کشور عضو شورای خلیج‌فارس برای تحریم شورای رهبری حزب‌الله برخوردار بودیم. چنین چیزی سابقه نداشته است و کار خیلی بزرگی است و ما از حمایت کشورهای خلیج‌فارس برای مقابله با ایران تشکر می‌کنیم.
گفتنی است، مارشال بیلینگزلی در جلسه کنگره آمریکا در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ (۹ آذر ۱۳۹۶) یعنی دقیقا یک روز بعد از اعلام وصول لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی هم صراحتا در پاسخ به یکی از نمایندگان کنگره آمریکا تاکید کرده بود که برای حفظ فشارها به ایران و جلوگیری از دور زدن تحریم‌های آمریکا توسط کشورمان بخصوص سپاه، ضرورت دارد ایران قوانینی درباره مقابله با تامین مالی تروریسم و پولشویی تصویب و اجرایی کند.
وی همچنین صراحتا اذعان کرده بود که برای مقابله با ایران همکاری نزدیکی با اسرائیل و عربستان داریم.
پیشتر هم خوان زاراته، معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته بود: برای قراردادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه