دفاع قاطع ظریف از توان موشکی کشور: مگر قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟
کد خبر: ١٥٩١٨٧ تاریخ انتشار: ٢٩ بهمن ١٣٩٧ - ٠٩:٤٠
صفحه نخست » تیتر یک
دفاع قاطع ظریف از توان موشکی کشور: مگر قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟

وزیر امور خارجه در کنفرانس امنیتی مونیخ با دفاع قاطع از توان موشکی ایران، گفت: اگر مورد حمله قرار بگیریم قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟

 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در سخنرانی خود در پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ در واکنش به تهدید فرانسه در مورد اعمال تحریم‌های موشکی عنوان کرد: آن زمان که ما با جنگنده‌های فرانسوی، تسلیحات شیمیایی آلمانی،‌تانک‌های انگلیسی و آواکس‌های آمریکایی و تسلیحات روسی تحت حمله بودیم، زمانی که ما را موشک‌باران می‌کردند، هیچ‌کس کوچکترین ابزار دفاعی به ما نمی‌داد، نه پدافند و نه موشکی برای پاسخ.
ظریف در ادامه گفت: همین امروز آیا کسی به ما سلاح می‌فروشد؟ آیا کسی به ما جنگنده‌ای برای دفاع از خود می‌فروشد؟ اگر مورد حمله قرار بگیریم قرار است با شمشیر از خود دفاع کنیم؟
ایران را بی‌دفاع نمی‌کنیم
وی در پاسخ به سؤال مجری نشست با این عنوان که «برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه معتقدند که ایران باید در ارتباط با فعالیت‌های موشکی خود به صورت جداگانه با اروپایی‌ها مذاکره کند و این فعالیت‌ها را متوقف کند» گفت: آیا ایران باید مثل مرده دراز بکشد و به همه خواسته‌ها تن بدهد؟ من برای راضی‌کردن آقای لودریان (وزیر خارجه فرانسه) کشورم را بی‌دفاع نمی‌کنم، تا کسانی در منطقه بیایند و مردم ما را بکشند و به آنها آسیب برسانند. هنوز مردم زیادی در کشور ما هستند که به‌خاطر سلاح‌های شیمیایی که اروپایی‌ها در اختیار صدام قرار دادند اذیت هستند. اگر اروپایی‌ها می‌خواهند با ما مذاکره کنند نمی‌توانند در نقش بازجو عمل کنند و ما را محاکمه کنند.
وزیر امور خارجه با ‌اشاره به ادعای حمایت ایران از تروریسم، گفت: در سال ۱۹۸۴ آمریکا صدام را از فهرست تروریسم خارج کرد و ایران را وارد این فهرست کرد. آمریکا منافقین را در فهرست تروریسم قرار داد و بعد این گروه را از فهرست خارج کرد. این یک بازی است. باید به این بازی پایان داد. چند روز پیش جولیانی در جمع اعضای منافقین سخنرانی کرد. بولتون در جمع آنها سخنرانی کرده است. بولتون عصبانی است، چون به آنها قول داده بود که ۲۰۱۹ را در تهران با هم جشن می‌گیرند، اما هنوز در پاریس هستند.
ظریف خاطرنشان کرد:ایستادگی ما در کنار مردم عراق و سوریه برای مقابله با تروریست‌ها، داعش را در مرز کامل محو قرار داده است.
وی اظهار داشت: اکنون لازم است که اروپایی‌ها در مسیری دیگر قدم بگذارند. برای مثال، ایجاد اینستکس بسیار کمتر از تعهدات سه کشور اروپایی که برای نجات برجام داده بودند، انجام گرفته است.
وزیر امور خارجه در ادامه گفت: برای امنیت ، ثبات ، رشد و پیشرفت خود وابسته به دیگران نیستیم. ما تنها به ملت خود متکی هستیم. از این رو است که ۴۰ سال فشار حداکثری ادعایی آمریکا شامل مشوه کردن چهره ایران، جنگ، تحریم‌ها و ترور - از جمله حمله وحشیانه تروریستی چهارشنبه هفته گذشته در خاک کشور من که از خارج حمایت شد –هیچگاه نتوانسته است ملت ایران را به زانو درآورده و یا منطق تصمیم گیری ملت ایران را تحت تاثیر قرار دهند.
آمریکا، عامل ناامنی
ظریف افزود: ارتش ایالات متحده ده هزار کیلومتر راه طی کرده تا پایگاه‌های خود را در مرزهای ما برپا کند. در عین حال ، منابع منطقه را از طریق معادلات تسلیحاتی دوشیده است. بنابراین، چه کسی واقعا ناامنی را به منطقه صادر می‌کند؟ چه چیزی منطقه را بیشتر تهدید می‌کند؟ موشک‌های بیشماری که برای وحشت یمن به‌کار رفته‌اند؟ یا موشک‌های دفاعی ایران که تنها و صرفا بر ضد داعش در دفاع مشروع از خود استفاده شده‌اند؟
وی تصریح کرد: آیا این ایران است که تهدید به نابودی به دیگران می‌کند و یا نتانیاهو رئیس ‌همه چوپان‌های دروغگو است که آشکارا  کشور من را تهدید نموده است، آن هم زمانی که در کنار کارخانه ساخت بمب‌های هسته‌ای‌اش ایستاده است.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: اینجا هیچ تئاتری – از جمله آنچه نمایش پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا بازی کرده است – نمی‌تواند حقیقت را مشوه کند. در واقع هر روز ملت‌های بیشتری مواضع صریح خود درخصوص این واقعیت را آشکار می‌کنند که ایالات متحده اکنون به تنهایی بزرگترین منبع بی‌ثبات‌کننده در منطقه ما است.
به گزارش مهر، ظریف اظهار داشت: این تمرکز بیمار گونه و وسواس فکری بدخیم نسبت به ایران هزینه‌های زیادی را بر بقیه و به‌ویژه منطقه، که برای ۴۰ سال از پیامدهای ناشی از اصرار آمریکا بر انتخابات‌های غلط آن آسیب دیده ، تحمیل کرده است. آمریکا مبتنی بر این تمرکز بیمار گونه و وسواس روان‌پریشانه خودش، برای مدت طولانی مشوق ماجراجویی مخرب و یاغی‌گری دولت‌های اقماری خودش بوده است: از تسلیح صدام در جنگ بر ضد ایران تا حمایت از افراط‌گری؛ از کمک و معاونت در جرم ویران کردن سوریه و بمباران بی‌گناهان در یمن تا سرپوش گذاشتن بر حبس یک نخست‌وزیر و مسلح کردن یک خبرنگار.
وی در ادامه گفت:همزمان، ایالات متحده به صورت سیستماتیک تجاوزهای دائمی و شرم‌آور اسرائیل بر ضد فلسطینی‌ها را موجه جلوه داده و بر نقض جدی حاکمیت لبنان و سوریه سرپوش گذاشته است و همه به بهانه مهار ایران انجام شده است.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: ایالات متحده ادعا می‌کند و برخی نیز طوطی‌وار و چشم بسته اتهامات مطروحه را تکرار می‌کنند، که ایران در منطقه دخالت می‌کند. اما هیچکس تاکنون از آن کشور پرسیده است که منطقه چه کسی ؟ و فقط یک نگاه کوتاه به نقشه بیندازید.
ظریف خاطرنشان کرد: میلیون‌ها ایرانی با شرکت در راهپیمایی‌های گسترده چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفتند که چنان زلزله‌ای ستون سلطه آمریکا در غرب آسیا را نابود کرد.

وی در ادامه گفت: یکی باید بایستد و به آمریکایی‌ها بگوید اینجا جنگل نیست و قانون جنگل نیز نیست که عده‌ای بخواهند در امور داخلی دیگر کشورها دخالت کنند.وزیر امور خارجه تصریح کرد: آمریکا هیچگاه نتوانسته ملت ایران را به زانو
دربیاورد.
رایزنی‌های ظریف
یوسف بن علوی وزیر امور خارجه عمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و درخصوص روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کرد. بورگه برَنده رئیس‌مجمع جهانی اقتصاد و وزیر امور خارجه اسبق نروژ نیز در مونیخ با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و درخصوص مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کرد. «پاتریاک ایگناتیوس آفرم دوم» رئیس‌کلیسای ارتدوکس سوریه نیز در حاشیه پنجاه و پنجمین کنفرانس امنیتی مونیخ با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. ظریف همچنین در نشست هم‌اندیشی جمعی از ایرانیان فرهیخته مقیم جنوب آلمان حاضر شد و درخصوص مسائل و دغدغه‌های مشترک ایرانیان داخل و خارج از جمله مسائل فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و کنسولی تبادل‌نظر کرد و به سؤالات چند تن از شرکت‌کنندگان پاسخ داد. لازم به ذکر است که وزیر امور خارجه در مصاحبه با شبکه خبری ‌ان‌بی‌سی‌، گفت:کشورهای اروپایی تاکنون نتوانسته‌اند هیچ‌کدام از تعهداتشان ذیل برجام را اجرا کنند.
 




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه