تروریست‌های اقتصادی 17 هزار تن گوشت را در گمرک دپو کرده‌اند
کد خبر: ١٥٩١٨٠ تاریخ انتشار: ٢٨ بهمن ١٣٩٧ - ٠٩:١٥
صفحه نخست » آخرین اخبار
تروریست‌های اقتصادی 17 هزار تن گوشت را در گمرک دپو کرده‌اند

در شرایطی که قیمت گوشت در بازار به حدود 100 هزار تومان در هر کیلو رسیده، مقامات مسئول اعلام کرده‌اند برخی واردکنندگان 17 هزار تن گوشت را برای کسب معافیت مالیاتی در گمرک دپو کرده اند!

 به گزارش خبرگزاری تسنیم، درحالی که 17 هزار تن گوشت در گمرک مانده تا مشمول دریافت معافیت مالیاتی شود، هر کیلوگرم گوشت قرمز در بازار در محدوده 100  هزار تومان به فروش می‌رسد و مردم برای خرید گوشت‌های تنظیم بازاری در صف‌های طولانی می‌ایستند.
بر اساس خبری که دادستان بندرعباس اعلام کرده، 17 هزار تن گوشت قرمز در گمرک بندر شهید رجایی دپو شده است؛ درحالی که این رقم  معادل 17 درصد واردات سالانه گوشت قرمز است که وارد کنندگان به طمع بهرمندی از معافیت جدید گمرکی که دولت برای واردات گوشت قرمز در نظر گرفته در گمرک ذخیره کرده‌اند.
با توجه به افزایش قیمت گوشت طی هفته‌های اخیر که یکی از دلایل آن اختلال در عرضه گوشت به وسیله این واردکنندگان است می‌توان گفت این تروریست‌های اقتصادی معیشت مردم را به بهای سود خود گروگان گرفته‌اند.
در حال حاضر این وارد کنندگان از دو طرف سود می‌کنند از طرفی هم با افزایش قیمت گوشت در زمان فروش، سود می‌کنند و هم از جهت معافیت مالیاتی بهره‌مند می‌شوند.
در این زمینه ابوالفتح ابوالهادی، دادستان بندرعباس اظهار داشت: با همه مسئولان از جمله سازمان بنادر، گمرک، جهاد کشاورزی‌ و دامپزشکی دیدار و مستندات را دریافت و بررسی کردیم؛ در حال حاضر بخشی از این محموله‌ها که تحت عنوان کالای متروکه و بخشی دیگر که مربوط به سازمان پشتیبانی امور دام است، می‌تواند ترخیص شود.
وی درباره علت دپوی این حجم از گوشت گفت: به‌دلیل اینکه این کار به‌نفع واردکنندگان بوده تا از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند، عامدانه اقدام به دپوی گوشت در این منطقه کرده‌اند. اگر خود واردکنندگان به‌سرعت اقدام به ترخیص محموله‌های گوشت کنند که خیلی خوب است در غیر این صورت، مجبور هستیم خودمان برای این کار اقدام کنیم.در همین زمینه، منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام نیز بیان کرد: ورود این حجم گوشت به بازار تاثیر زیادی در تامین گوشت مورد نیاز و کاهش قیمتها خواهد داشت؛ ذخیره فعلی کشور برای گوشت قرمز 25 هزار تن است که این رقم بی‌سابقه است و حالا 17 هزار تن گوشت قرمز در گمرک باقی مانده و باعث شوکه شدن ما نیز شده است. وی افزود: در ماه‌هایی که با کاهش عرضه گوشت قرمز در بازار و افزایش قیمت مواجه بودیم این گوشت‌ها در گمرک ذخیره شده بودند. از نیمه اسفند میزان عرضه دام داخلی نیز در بازار افزایش خواهد داشت و قیمتها به تدریج کاهش می‌یابد.
همچنین، حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با‌اشاره به اینکه براساس برنامه‌ریزی‌ها حدود ٤ هزار راس دام زنده وارد کشور شده، گفت: این اقدامات در تنظیم بازار گوشت و آرام شدن شرایط تاثیر بسزایی دارد به طوری که طی این مدت کوتاه قیمت هرکیلوگرم گوشت در بازار ١٠ هزارتومان ارزان شده است.
سود 50 هزار تومانی دلالان از هر کیلو گوشت
وضع قیمت گوشت در حال حاضر بگونه‌ای است که حتی مسئولان مربوطه نیز آن را برنمی‌تابند؛ چنانچه سعید سلطانی، مدیرعامل اسبق اتحادیه سراسری دامداران ایران با بیان اینکه افزایش قیمت گوشت طبیعی است ولی نه تا ۱۲۰هزار تومان، گفت: سود ۵۰ هزارتومانی در هر کیلو به جیب دلال و واسطه می‌رود نه دامدار.
وی ادامه داد: گوشت دام سبک ما به‌دلیل کیفیت بالای آن، به‌شدت مورد علاقه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است و با توجه به افزایش چشمگیر قیمت دلار، برخی سودجویان دام‌های کشورمان، حتی دام‌های نارس را به این کشورها و حتی افغانستان قاچاق می‌کنند.
مدیرعامل اسبق اتحادیه سراسری دامداران ایران افزود: این تقاضای زیاد برای خرید دام ایران از سوی کشورهای همسایه به‌اندازه‌ای است که دام ما حتی بدون قرنطینه و گواهی سلامت به این کشورها قاچاق می‌شود (و از سوی دیگر) قاچاق دام داخلی و کم شدن تولید گوشت در داخل می‌تواند در گران شدن گوشت اثرگذار باشد.
سلطانی اضافه کرد: ای‌کاش واردکنندگان گوشت که با ارز دولتی 4200 تومانی، گوشت را به کشور وارد می‌کنند با سود معقول به بازار عرضه می‌کردند تا قیمت گوشت در بازار تعدیل شود ولی متأسفانه شاهدیم که گاهی این افراد، گوشتی را که با ارز 4200 تومانی وارد کرده‌اند، با قیمت‌های بالاتر کنار گوشت‌های داخلی می‌فروشند.
وی راجع به قیمت تمام‌شده گوشت گفت: قیمت بزغاله و بره در استان‌های مختلف بین 35 تا 42 هزار تومان است و با احتساب 50 درصد گوشت هر دام زنده، قیمت هر کیلو گوشت برای دامدار بیش از 70 هزار تومان نخواهد بود ولی چه اتفاقی می‌افتد که همین گوشت با قیمت 120 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد؟
گفتنی است، یکی دیگر از مشکلاتی که درخصوص گرانی‌ها وجود دارد این است که علاوه‌بر دپو کردن حجم عظیمی از گوشت‌های وارداتی، این گوشت‌ها با قیمت‌هایی بالاتر از آنچه که باید به دست مصرف‌کننده برسند، می‌رسند.
بازار حرف «ستاد تنظیم بازار» را نمی‌خواند
متاسفانه گرانی‌ها منحصر به بازار گوشت نبوده و بازار مرغ هم شرایط مشابهی را سپری می‌کند، چراکه علیرغم اعلام قیمت‌های مصوب، آنچه به دست می‌رسد قیمت‌هایی به مراتب بالاتر از نرخ‌های تعیین شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، دبیر ستاد تنظیم بازار کشور سه روز پیش گفته بود: «با توجه به قیمت مصوب، هیچ خرده‌فروشی حق ندارد مرغ گرم را بالاتر از کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه کند و در صورت مشاهده با متخلف برخورد قانونی می‌شود.»
اما گزارش‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد قیمت‌ها در مرغ‌فروشی‌ها و در سطح خرده‌فروشی بدون توجه به اظهارات دبیر ستاد تنظیم بازار کشور و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، همچنان مسیر قبلی خود را طی می‌کند و هر کیلوگرم مرغ گرم در خرده‌فروشی‌ها، بین 13 هزار و 900 تا 15 هزار و 200 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.روش این مسئول برای کاهش قیمت در بازار «دستوری» است. روش آزموده شده‌ای که طی چند سال گذشته اصلا جواب نداده است، مشکلات بازار مجموعه‌ای از مشکلات از تولید کنندگان گرفته تا نهاده‌ها و توزیع و بازار، ‌فساد و ورود شرکت‌های نامعتبر را شامل
 می‌شود.
گفتنی است، این بی‌توجهی به خط و نشان‌های دولتی‌ها سابقه‌دار است و پیش از این هم، درحالی که ستاد تنظیم بازار قیمت هرکیلوگرم مرغ گرم را 9800 تومان تعیین کرده بود، قیمت مرغ در بازار خرده‌فروشی، در کانال 13 هزار تا 14 هزار تومان قرار گرفته بود.




Share
* نام:
ایمیل:
* نظر:

پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین مطالب


صفحه اصلی | ارتباط با ما | آرشیو | جستجو | پیوندها | لیست نظرات | درباره ما | نظرسنجی | RSS | ایمیل | نسخه موبایل
طراحی و تولید: مؤسسه احرار اندیشه